LeneXCII Skrevet 8. august 2019 #21 Skrevet 8. august 2019 På 6.8.2019 den 12.38, Nimbi skrev: Virker ikke som antibakterielt behandlede klær er så bærekraftig eller miljøvennlig. Det spørs, kan nok være bra hvis det gjør at du kan bruke klærne lenger
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #22 Skrevet 13. august 2019 Jeg bruker kun lin og bomull innerst på overkroppen når jeg trener. Ull dersom jeg trener ute når det er kaldere. Bakterier trives mye bedre i syntetiske stoffer, polyester/polymid/viscose begynner å lukte med en gang. Fordelen med disse stoffene er at det ikke synes like godt om man blir gjennomsvett. Stoffene blir heller ikke så tunge ved kraftig svetting og det tørker fortere. Men jeg foretrekker å se ut som en svett gris uten dårlig lukt. Svette bruker lang tid på å lukte i naturfibre (ull, bomull, lin). Aller helst foretrekker jeg lin siden det er veldig luftig, men dette bør vaskes i vaskepose da stoffet fort får hull. Silke er som @Sliten&kjørt52 sier sikkert kjempebra, men så god råd har ihvertfall ikke jeg 😛 Kan kanskje forestille meg at stoffet er lite luftig er litt klamt på?🤔 Til gjengjeld er silke mye mer slitesterkt, så det er kanskje verdt å invistere i. Blir ihvertfall mer miljøvennlig ved at man ikke må vaske plagget så vanvittig mye + at man ikke må kjøpe nytt med en gang. For de av oss som er opptatt av miljøet 😊 Anonymkode: a9102...639
Gjest Nimbi Skrevet 13. august 2019 #23 Skrevet 13. august 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker kun lin og bomull innerst på overkroppen når jeg trener. Ull dersom jeg trener ute når det er kaldere. Bakterier trives mye bedre i syntetiske stoffer, polyester/polymid/viscose begynner å lukte med en gang. Fordelen med disse stoffene er at det ikke synes like godt om man blir gjennomsvett. Stoffene blir heller ikke så tunge ved kraftig svetting og det tørker fortere. Men jeg foretrekker å se ut som en svett gris uten dårlig lukt. Svette bruker lang tid på å lukte i naturfibre (ull, bomull, lin). Aller helst foretrekker jeg lin siden det er veldig luftig, men dette bør vaskes i vaskepose da stoffet fort får hull. Silke er som @Sliten&kjørt52 sier sikkert kjempebra, men så god råd har ihvertfall ikke jeg 😛 Kan kanskje forestille meg at stoffet er lite luftig er litt klamt på?🤔 Til gjengjeld er silke mye mer slitesterkt, så det er kanskje verdt å invistere i. Blir ihvertfall mer miljøvennlig ved at man ikke må vaske plagget så vanvittig mye + at man ikke må kjøpe nytt med en gang. For de av oss som er opptatt av miljøet 😊 Anonymkode: a9102...639 Skal prøve ut bomull og andre naturlige stoffer. Bruker ull om vinteren og det lukter knapt!
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #24 Skrevet 13. august 2019 På 7.8.2019 den 10.39, AnonymBruker skrev: Jeg henger meg på de som mener at treningsklær som brukes tett mot kroppen skal vaskes etter hver bruk. Jakker og lignende tåler som regel 2-3 gangers bruk. Noe annet er forferdelig dårlig gjort mot andre. Fersk svette lukter ikke. Men når man begynner å svette i klær som er brukt før, da skal jeg love deg at andre mosjonister brekker seg, selv om man såvidt passerer hverandre utendørs. Mine klær tåler å tørkes, og så vaskes etter noen dager. Mannens må vi sette på med en gang, ellers setter svetten seg tross vask. Så her har vi bare innsett at en daglig maskinvask er helt nødvendig så lenge vi lever aktive liv. Anonymkode: 09e66...107 Jeg hører at du ikke er ofte på skitrening med svette ungdommer. Det foregår utendørs, alle stinker. På samling bor de sammen i 3-5 dager, klær henges opp til tørk på en stol eller over dusj forjemget. Joggesko er våte hele helga. Ingen bryr seg. Vaskes når de kommer hjem til mor. De har tørre skift med seg, men klærne brukes selv om de lukter når de er tørre igjen. Det reageres ikke på lukt annet at det som lukter verst blir hengt utenfor døra. Vi vasker ihjel ulla dersom undertøyet vaskes hver dag. Anonymkode: 1c048...cd4 1
Roci Skrevet 15. august 2019 #25 Skrevet 15. august 2019 Jeg synes det hjelper å bløtlegge klærne en stund i kaldt vann før jeg vasker dem, og det trikset lærte jeg av mormoren min. Grunnen til at det fungerer, er antakelig at svette inneholder proteiner, som koagulerer i varmt vann. Det samme gjelder for flekker av f.eks. blod eller egg, av samme årsak. Vet ikke om det fungerer på allerede "innsvettede" klær, men verdt et forsøk uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #26 Skrevet 15. august 2019 Må luftes umiddelbart. Og vaskes etter hver bruk. Anonymkode: 7f5fe...75c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #27 Skrevet 18. august 2019 På 15.8.2019 den 14.08, Roci skrev: Jeg synes det hjelper å bløtlegge klærne en stund i kaldt vann før jeg vasker dem, og det trikset lærte jeg av mormoren min. Grunnen til at det fungerer, er antakelig at svette inneholder proteiner, som koagulerer i varmt vann. Det samme gjelder for flekker av f.eks. blod eller egg, av samme årsak. Vet ikke om det fungerer på allerede "innsvettede" klær, men verdt et forsøk uansett. Dette gjorde jeg med noen hvite t-skjorter som jeg aldri fikk rene. Dvs jeg vasket dem først med eddik, så med såpe, og så la jeg dem i kaldt vann over natta. Det var det eneste som funket. Anonymkode: 15df4...7c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå