Gjest Nimbi Skrevet 5. august 2019 #1 Skrevet 5. august 2019 Hei! Tips til treningsklær som ikke lukter sterk svette så fort? Har mange topper som må vaskes med etter én gangs bruk pga lukt. Hjelper ikke å henge til lufting. Men har én overdel jeg liker godt som ikke lukter så fort. Består av polyester og polyamid. Men hvilke av disse stoffene er det som gjør at det ikke lukter svett? Evt tips til andre tøystoffer som ikke lukter? Vet man bør være hygienisk og vaske klær ofte. Men tenkte til løping der jeg er alene så er det kanskje litt unødvendig å vaske plagg etter én gangs bruk.
LeneXCII Skrevet 5. august 2019 #2 Skrevet 5. august 2019 Se etter de som antibakterielt behandlet, de lukter ikke.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #3 Skrevet 5. august 2019 Det går an å bruke treningsklær selv om de er svette og lukter. Det gjør vi her i huset. Har egne knagger på vaskerommet til tørk av klær. I vårt hjem, med to aktive langrennsløpere som trener en til to gang pr dag, en løper og en fotballspiller kan vi ikke la vaskemaskinen vaske ihjel treningsklær. Vi kan også bruke håndklær et par ganger før de går til vask. Kanskje noen synes det er ekkelt og uhygienisk, men får så være... Anonymkode: 1c048...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #4 Skrevet 5. august 2019 Ps, ull stinker ikke like mye som syntetiske superundertøy stoffer... Anonymkode: 1c048...cd4 4
Djungelvrål Skrevet 5. august 2019 #5 Skrevet 5. august 2019 Bruk eddik i skyllemiddelkammeret istedet for skyllemiddel. Dette gjør det utrivelig for bakterier, de blomstrer opp hver gang du blir varm. Bakteriene drepes aldri i klærne når de bare vaskes på 40 gr. Prøv 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #7 Skrevet 6. august 2019 Bruker du skyllemiddel? Det skal man stort sett ikke bruke på slik tøy. Er fornøgd med aimn tights Anonymkode: 7f2fd...c37
Sliten&kjørt52 Skrevet 6. august 2019 #8 Skrevet 6. august 2019 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ps, ull stinker ikke like mye som syntetiske superundertøy stoffer... Anonymkode: 1c048...cd4 OG Silke, -AFAIK. ... Lærte om Silke på Spitsbergen, -Ull og Silke funker mot kulde, når vått... -Om Sk, ¨anti-bakteriell¨ behandling er Triklosan, hadde jeg styrt unna, og vaska som faen, -eller lukta dritt... P.S. -Sjekk ut innholdsfortegnelsen på Salo ¨Antibakteriell¨ ... ¨¨Norske myndigheter og eksperter har advart mot triklosan i tannkrem fordi det kan føre til resistente bakterier. Mattilsynet vil forby triklosan og vil prøve å overtale Europakommisjonen om at det er nødvendig å forby bruken av triklosan i kosmetiske produkter.¨¨ Fra... https://no.wikipedia.org/wiki/Triklosan a. Endret 6. august 2019 av Sliten&kjørt52 Tillegsinfo. 7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #9 Skrevet 6. august 2019 Skyllemiddel kapsler inne svettelukten og den forsvinner aldri. Anonymkode: dac84...da3 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #10 Skrevet 6. august 2019 Klær i ull og bambus, f.eks t-skjorter fra Devold. Anonymkode: a540a...097 1
Gjest Nimbi Skrevet 6. august 2019 #11 Skrevet 6. august 2019 Virker ikke som antibakterielt behandlede klær er så bærekraftig eller miljøvennlig. Bruker skyllemiddel ja, bør kanskje droppe det? Klærne lukter normalt etter vask. Men de fleste får svettelukt med en gang de brukes. Foruten ull og den i polyamid og polyester (selv om det også er kunstige stoffer). Men skal forsøke uten skyllemiddel en stund og vaske på varmere grader.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #12 Skrevet 6. august 2019 Du skal aldri bruke skyllemiddel på kunstige stoffer. Bare bomull og naturstoffer. Syntetisk er digg å trene i, men lukter veldig svette etter en gang. Bomull blir vått og klissete, men lukter ikke. Anonymkode: dac84...da3 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #13 Skrevet 6. august 2019 Ull er gull. Anonymkode: 22877...01f 1
Gjest Nimbi Skrevet 6. august 2019 #14 Skrevet 6. august 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal aldri bruke skyllemiddel på kunstige stoffer. Bare bomull og naturstoffer. Syntetisk er digg å trene i, men lukter veldig svette etter en gang. Bomull blir vått og klissete, men lukter ikke. Anonymkode: dac84...da3 Ja, hadde vært det beste. Men bor alene og får aldri fylt en maskin med f.eks. bare syntetiske klær på 40 grader. Så alt som tåler 40 grader vaskes sammen og alt som tåler 60 vaskes sammen. Hvitt er for seg selv men får aldri fylt en maskin med det:p Vasker mest mulig av gangen slik at det blir økonomisk og miljøvennlig😊
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #15 Skrevet 6. august 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går an å bruke treningsklær selv om de er svette og lukter. Det gjør vi her i huset. Har egne knagger på vaskerommet til tørk av klær. I vårt hjem, med to aktive langrennsløpere som trener en til to gang pr dag, en løper og en fotballspiller kan vi ikke la vaskemaskinen vaske ihjel treningsklær. Vi kan også bruke håndklær et par ganger før de går til vask. Kanskje noen synes det er ekkelt og uhygienisk, men får så være... Anonymkode: 1c048...cd4 Jeg skjønner poenget når det gjelder langrennsløperne og løperen, det vil si ytterklær som feks skijakke (man har jo noe mellom kroppen og jakken) trenger man kanskje ikke vaske daglig. Men alt annet, det være seg t-skjorter, shorts, tightser, bukser osv vasker man da hver dag om man har trent og svettet i det! Disse plaggene tar jo stort sett veldig liten plass i vaskemaskinen og om man trener ofte får man heller tilpasse garderoben til dette. Selv trener jeg stort sett daglig, i helgene og friperioder gjerne 1-2 ganger daglig, og det er en selvfølge å starte med rene klær om man skal på treningssenter, klubbtrening eller ute blant folk! Trener jeg på treningsrommet hjemme (alene) hender det at jeg bruker samme klær som tidligere på dagen, men synes egentlig det tilhører normal hygiene å ta nye klær til trening alene også... Anonymkode: 987be...c00 2
Gjest Nimbi Skrevet 6. august 2019 #16 Skrevet 6. august 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner poenget når det gjelder langrennsløperne og løperen, det vil si ytterklær som feks skijakke (man har jo noe mellom kroppen og jakken) trenger man kanskje ikke vaske daglig. Men alt annet, det være seg t-skjorter, shorts, tightser, bukser osv vasker man da hver dag om man har trent og svettet i det! Disse plaggene tar jo stort sett veldig liten plass i vaskemaskinen og om man trener ofte får man heller tilpasse garderoben til dette. Selv trener jeg stort sett daglig, i helgene og friperioder gjerne 1-2 ganger daglig, og det er en selvfølge å starte med rene klær om man skal på treningssenter, klubbtrening eller ute blant folk! Trener jeg på treningsrommet hjemme (alene) hender det at jeg bruker samme klær som tidligere på dagen, men synes egentlig det tilhører normal hygiene å ta nye klær til trening alene også... Anonymkode: 987be...c00 Men det er jo ikke skadelig å bruke tights eller t skjorte mer enn én gang, selv om man har svettet i de? Såpass immunforsvar har sikkert de fleste at man ikke skal bli plaget av det. Men bør jo ikke være til sjenanse for andre da, hvis det lukter mye😊
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #17 Skrevet 7. august 2019 Ingen som tenker på miljøet? Bruk helst klær som er av naturfiber/stoffer. Ull og bomull f.eks. Ull trenger ofte kun å luftes, ikke vaskes. Jo mer klærne vaskes, jo mer slites de også, noe som gjør at folks forbruk øker. Skyllemiddel trenger man ikke, og det ødelegger også klær med stretch i. Når man trener skal man svette! Alle skjønner at man da kan lukte litt, men man lukter sjelden så ille som man tror selv. Dessuten går ikke andre så nært innpå deg at de kjenner lukta så godt, heller. Anonymkode: d731d...e21
kanelsnurr Skrevet 7. august 2019 #18 Skrevet 7. august 2019 Jeg anbefaler også t-skjorter i ull til løping ute. Det er jo bare noe veldig få uker midt på sommeren der det er for varmt. Ellers så er det også en greie at produsentene undermerker vasketemperatur. Polyester og polyamid tåler faktisk kokvask. Det er bakterier som gir lukta, og de dør ikke på 40 grader. Jeg vasker alltid syntetiske treningsklær sammen med 60 eller 95 vask, og de tåler det helt fint. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #19 Skrevet 7. august 2019 Jeg henger meg på de som mener at treningsklær som brukes tett mot kroppen skal vaskes etter hver bruk. Jakker og lignende tåler som regel 2-3 gangers bruk. Noe annet er forferdelig dårlig gjort mot andre. Fersk svette lukter ikke. Men når man begynner å svette i klær som er brukt før, da skal jeg love deg at andre mosjonister brekker seg, selv om man såvidt passerer hverandre utendørs. Mine klær tåler å tørkes, og så vaskes etter noen dager. Mannens må vi sette på med en gang, ellers setter svetten seg tross vask. Så her har vi bare innsett at en daglig maskinvask er helt nødvendig så lenge vi lever aktive liv. Anonymkode: 09e66...107 1
bib_84 Skrevet 7. august 2019 #20 Skrevet 7. august 2019 Jeg bruker ikke skyllemiddel, men har det samme problemet med syntetiske treningsklær. Kanskje jeg skal prøve på 60 grader slik noen her foreslår, og ha i eddik. Noen som vet om syntetiske klær tåler å vaskes på 60 grader sammen med håndklær? eller om håndklærne blir for grove og ødelegger stoffet på sikt? Vi trener ikke så ofte, føles litt sløsete å sette på en maskin som ikke er halvfull en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå