AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #1 Skrevet 5. august 2019 Jeg skal etter 20 år tilbake på skolebenken, og har kommet inn på sykepleien på Oslo Met med tanke på å bli jordmor. Jeg er veldig i tvil om dette lar seg kombinere som alenemor, men vil prøve og se om det går. Men jeg finner ingen timeplan på fakultetets side,- er det noen som har tatt dette studiet? Er det undervisning hver dag og er dagene lange? (med tanke på å rekke å hente i bhg en time unna). Tak for svar! Anonymkode: 7c246...51a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #2 Skrevet 5. august 2019 Jeg begynner på andreåret sykepleie på Oslomet nå. Det meste av undervisning første året var ikke obligatorisk, men mange forelesninger var fine å få med seg likevel. Det som var obligatorisk var studiegruppesamlinger, seminarer og ferdighetstreninger. Vil si det utgjorde ca 1-2 dager i uken i gjennomsnitt. Det som kan være vanskelig med barn er praksis, eksamenstid og generelt å få tid til å lese nok pensum. I sykehjemspraksisen som man har første året jobbet vi fire fulle dager i uka i 2 måneder, og vi jobbet både dag og kveld (noen vet jeg jobbet helg også). Mange fikk seg også et sjokk når de innså hvor mye pensum det er på sykepleien. Anonymkode: 63e21...004
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #3 Skrevet 5. august 2019 Studiene er nå en ting, men hvordan har du tenkt å få til å jobbe tredelt sykepleierturnus som alenemor? Jordmor er nesten enda verre, de har mange nattevakter. Anonymkode: eee82...4be
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #4 Skrevet 5. august 2019 Som andre nevner så er det merkelig at du bekymrer deg for forelesningene, når det er arbeidstidene som kommer til å bli utfordringen. Du følger vakttidene der du er i praksis, som gjerne starter før du pleier og slutter senere enn du hadde tenkt ifht barnehagehenting. Dette kan du ikke forvente tilrettelegging på. Du må regne med både dag og kveldsvakter i praksis, noen steder også natt og helg. Så er jo sykepleieyrket et turnusyrke, i alle fall som nyutdannet, og jordmor er også turnuspreget. Noen få kommunale stillinger som kun har dagtid finnes, men du skal ha jobbe tnoen år for å kvalifisere til de. Hvis du ikke allerede har en plan for hvordan dette skal gå rundt, så er det på høy tid å finne noen støttespillere som kan hjelpe deg. Anonymkode: a63b1...699
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #5 Skrevet 5. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynner på andreåret sykepleie på Oslomet nå. Det meste av undervisning første året var ikke obligatorisk, men mange forelesninger var fine å få med seg likevel. Det som var obligatorisk var studiegruppesamlinger, seminarer og ferdighetstreninger. Vil si det utgjorde ca 1-2 dager i uken i gjennomsnitt. Det som kan være vanskelig med barn er praksis, eksamenstid og generelt å få tid til å lese nok pensum. I sykehjemspraksisen som man har første året jobbet vi fire fulle dager i uka i 2 måneder, og vi jobbet både dag og kveld (noen vet jeg jobbet helg også). Mange fikk seg også et sjokk når de innså hvor mye pensum det er på sykepleien. Anonymkode: 63e21...004 Takk for svar! Hvor holdes seminarene og når er eksamen? Har heldigvis god hjelp fra min mor som kan passe på kveldstid under studietiden ved behov. Når starter sykehjempraksisen og kan en komme med ønsker om hor du skal være? (Bor i Asker). Anonymkode: 7c246...51a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #6 Skrevet 5. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Studiene er nå en ting, men hvordan har du tenkt å få til å jobbe tredelt sykepleierturnus som alenemor? Jordmor er nesten enda verre, de har mange nattevakter. Anonymkode: eee82...4be Jeg har fri annenhver helg og eller god hjelp fra min mor 🙂 Anonymkode: 7c246...51a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #8 Skrevet 5. august 2019 Du burde bytte skole til Drammen for da får du praksisplasser i Asker og Bærum. Da får du kortere vei når du skal ha praksis Anonymkode: 827b6...4bf
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #9 Skrevet 6. august 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Hvor holdes seminarene og når er eksamen? Har heldigvis god hjelp fra min mor som kan passe på kveldstid under studietiden ved behov. Når starter sykehjempraksisen og kan en komme med ønsker om hor du skal være? (Bor i Asker). Anonymkode: 7c246...51a Seminarene ble holdt på skolen og varte stort sett fra 08.30 til 15.15. Studiegruppesamlingene varte fra 11.30 til 16.00 med unntak av et par stykker. Men dette varierer fra klasse til klasse (eller studiegruppe som de kaller det), for det er sinnsykt mange studenter første året. Vi hadde eksamen i oktober, desember, mars, mai og juni. Den i oktober var ikke egentlig en eksamen, men en praktisk ferdighetstest som måtte bestås for å begynne i praksis. Praksis varte fra januar til mars og du kan i utgangspunktet ikke velge sted selv, men tror det er unntak for aleneforeldre/de som pleier syke slektninger eller lignende. Da skal man ikke få lenger enn en time reisevei eller noe sånt. Anonymkode: 63e21...004
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #10 Skrevet 7. august 2019 På 06.08.2019 den 10.55, AnonymBruker skrev: Seminarene ble holdt på skolen og varte stort sett fra 08.30 til 15.15. Studiegruppesamlingene varte fra 11.30 til 16.00 med unntak av et par stykker. Men dette varierer fra klasse til klasse (eller studiegruppe som de kaller det), for det er sinnsykt mange studenter første året. Vi hadde eksamen i oktober, desember, mars, mai og juni. Den i oktober var ikke egentlig en eksamen, men en praktisk ferdighetstest som måtte bestås for å begynne i praksis. Praksis varte fra januar til mars og du kan i utgangspunktet ikke velge sted selv, men tror det er unntak for aleneforeldre/de som pleier syke slektninger eller lignende. Da skal man ikke få lenger enn en time reisevei eller noe sånt. Anonymkode: 63e21...004 Igjen,- tusen takk for godt svar 🙂 Anonymkode: 7c246...51a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå