AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #1 Skrevet 5. august 2019 Hei og god mandag! Min kjæreste og jeg bestilte oss nettopp en spontantur til Sharm El Sheikh i Egypt i september. Ingen av oss har vært der, eller i landet, før. Har du vært der? Er det noe vi bør oppleve mens vi er der? Noe vi bør være obs på? Vi blir bare en uke, så vi er redde for å finne noe vi vil gjøre rett før hjemreise (Vi har vært i andre svært konservative land før, så vi trenger ikke råd om hvordan oppføre seg ) Anonymkode: d2d99...5da
Antoinette Skrevet 5. august 2019 #2 Skrevet 5. august 2019 I Sharm er det ikke en dritt å se, bare kopier av "det gamle Egypt" laget for turister. Ta heller en rundtur i selve landet med start i Alexandria, nedover til Kairo og alt som er der, ta nattoget til Luxor, se Karnak og ta båten nedover til Lake Nasser og se Abu Simbel i soloppgang - DA snakker vi opplevelser i verdensklasse. 3
feebee Skrevet 5. august 2019 #3 Skrevet 5. august 2019 1 minutt siden, Antoinette said: I Sharm er det ikke en dritt å se, bare kopier av "det gamle Egypt" laget for turister. Ta heller en rundtur i selve landet med start i Alexandria, nedover til Kairo og alt som er der, ta nattoget til Luxor, se Karnak og ta båten nedover til Lake Nasser og se Abu Simbel i soloppgang - DA snakker vi opplevelser i verdensklasse. Enig i dette. Jeg var i noen uker i Egypt sist desember og har samme erfaring.
Sliten&kjørt52 Skrevet 5. august 2019 #4 Skrevet 5. august 2019 2 minutter siden, Antoinette skrev: I Sharm er det ikke en dritt å se, Jeg begynte å skrive... Hvis dere er i nærheten MÅ dere snorkle i rødehavet, -evt. Dykke hvis DERE kan det... Korralrev i værensklasse, -opplevelse for livet var det hvertfall... a. 1
EvaLena Skrevet 5. august 2019 #5 Skrevet 5. august 2019 Pyramidene er ett must når dere først er der. Lang reisevei, men da får dere samtidig sett litt av landskapet. Bare vær klar over at de skal ha penger for absolutt alt. Jeg tok bilder av pyramidene og noen kameler, da kom det en som skulle ha penger, men jeg ga han ikke noe som helst. Da ble han sur og sa noe jeg ikke forsto 😂 Snorkling er helt fantastisk, er som å snorkle i ett akvarium. Jeg var i Hurghada og skal aldri mer tilbake dit. Mye mas og kjas fra taxier og butikker. De godtok ikke ett nei og flere ble forbannet på oss da vi bare var ute for å rusle en tur og ikke ville spise eller kjøpe noe. Vær påpasselig med verdisaker, de lurer deg for en krone om de får mulighet. Det var helt utrolig møkkete i gatene. Vi fant ikke en eneste søppelkasse. De som bor der kastet bare søppelet rett på fortauet 😳 Hotellområdet var helt fantastisk. Skal jeg tilbake til Egypt så skal jeg ta den turen som ble foreslått lengre opp i tråden her, bortsett fra Kairo. Kairo var en masete by og det krydde av folk overalt. Vi ble også vitne til en død person som ble båret rundt i en gate der og at var minst 500 mannfolk som gikk i det «toget» er nok ingen overdrivelse. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #6 Skrevet 5. august 2019 Så negative dere var Vi har betalt både fly og hotell, og er der bare èn uke. Så vi får ikke gjort så mye annen reising i landet. Så er hovedsaklig ute etter tips i området vi skal være i 7 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev: Jeg begynte å skrive... Hvis dere er i nærheten MÅ dere snorkle i rødehavet, -evt. Dykke hvis DERE kan det... Korralrev i værensklasse, -opplevelse for livet var det hvertfall... a. Ja, det har jeg også hørt at vi må, så det står på "to do"-lista! : D 😄 Anonymkode: d2d99...5da
Antoinette Skrevet 5. august 2019 #7 Skrevet 5. august 2019 8 minutter siden, EvaLena skrev: men jeg ga han ikke noe som helst. Da ble han sur og sa noe jeg ikke forsto 😂 Mye mas og kjas fra taxier og butikker. De godtok ikke ett nei og flere ble forbannet på oss da vi bare var ute for å rusle en tur og ikke ville spise eller kjøpe noe. Bare å vifte med hånden og si jallah - funker som fjell.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #8 Skrevet 5. august 2019 Var i Sharm for ca 20 år siden. Husker det som en fin opplevelse! Vi fant oss noen fine, små strender. Tok båttur med snorkling - fantastisk, fisker i alle mulige farger. På kveldstid tok vi taxi til et strøk med mye liv og røre, små restauranter, vannpipesalinger, til og med et par provisoriske barer, ikke så veldig turistifisert. Tipper at det er dit de som jobber på hotellene osv går for å spise og drikke om kvelden. Vi møtte også en "taxi"sjåfør (meget uautorisert) som kjørte oss opp til Dahab, der vi overnattet et par netter. Spennende tur gjennom ørkenområder, og så lå den lille byen der som en bohemsk perle. Små, koselige hoteller rett ved strandlinjen. Der var det også fint å bade/snorkle, eller drikke øl i de mange strandbarene. Vi var en gjeng på 6 som dro sammen. To av de i gjengen min bestilte en overnattingstur med nomader i ørkenen, med kamelridning. Det er jo organisert for turister, og sikkert ikke veldig autentisk, men det hadde vært en fin opplevelse for de som dro. Så fikk vi en annen "taxi"sjåfør til å kjøre oss tilbake til hotellet i Sharm. På hotellet var det en lang rekke utflukter man kunne bestille. F.eks. tur til pyramidene osv. Anonymkode: 67c4a...56c 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #9 Skrevet 5. august 2019 Det Egyptiske museet i Kairo. Anonymkode: 1279c...125
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #10 Skrevet 5. august 2019 Var også en uke i sharm og fikk tid til tur til Kairo og se på pyramidene, tok nattbuss og våknet opp i Kairo. Bedre enn alt annet å se i sharm, bortsett fra snorkling og dykkingen Anonymkode: 8eb7d...867 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #11 Skrevet 5. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Var også en uke i sharm og fikk tid til tur til Kairo og se på pyramidene, tok nattbuss og våknet opp i Kairo. Bedre enn alt annet å se i sharm, bortsett fra snorkling og dykkingen Anonymkode: 8eb7d...867 Vet at det blir arrangert dagsturer til Kairo via reisebyrået, men det koster sånn 2000 kroner per person, noe vi synes er litt dyrt (er jo det samme vi har betalt hver for hele reisen, liksom). Hva betalte dere for bussen, og hvor lenge kjørte dere? Anonymkode: d2d99...5da
Kjetil E Skrevet 5. august 2019 #12 Skrevet 5. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så negative dere var Vi har betalt både fly og hotell, og er der bare èn uke. Så vi får ikke gjort så mye annen reising i landet. Så er hovedsaklig ute etter tips i området vi skal være i Ja, det har jeg også hørt at vi må, så det står på "to do"-lista! : D 😄 Anonymkode: d2d99...5da Sinai fjellet (der hvor Moses fikk de 10 bud) er vel i nærheten. Og skal være en grei tur å gå opp på. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #13 Skrevet 5. august 2019 35 minutter siden, Kjetil E skrev: Sinai fjellet (der hvor Moses fikk de 10 bud) er vel i nærheten. Og skal være en grei tur å gå opp på. Kult! Takk for tips! : D Anonymkode: d2d99...5da 1
caroprins Skrevet 6. august 2019 #15 Skrevet 6. august 2019 Jeg har aldri vært i Egypt, men hører mye negativt om det å være turist der, så jeg hadde gjerne sett at du gav en tilbakemelding på deres opplevelser når dere er kommet hjem igjen. Da landet har masse historie å by på så er det synd at det har vært så mye negativ omtale av Egypt men jeg ønsker meg at det skal bli bedre en gang slik at jeg selv tør reise dit. Sjekk om dere trenger noen vaksiner , pass godt på håndhygiene og husk myggmiddel. Kjenner en som var der og ble stukket av mygg og fikk store åpne sår så myggmiddel er vel et must. Penger er visst veldig møkkete har jeg hørt og det har vært tilfeller av hai som har tatt livet av mennesker veldig nærme land. Så venter jeg spent på deres opplevelser av landet.
Blue Berry Skrevet 6. august 2019 #16 Skrevet 6. august 2019 På 5.8.2019 den 14.34, Antoinette skrev: Bare å vifte med hånden og si jallah - funker som fjell. Jalla? Det betyr jo: fort deg(kom igjen) kanskje du blander det med ordet barra?
Antoinette Skrevet 6. august 2019 #17 Skrevet 6. august 2019 12 minutter siden, Absurdah skrev: Jalla? Det betyr jo: fort deg(kom igjen) kanskje du blander det med ordet barra? Kan også bety gå vekk.
Blue Berry Skrevet 6. august 2019 #18 Skrevet 6. august 2019 15 minutter siden, Antoinette skrev: Kan også bety gå vekk. Okei, aldri hørt noen bruke det til det, men ok
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #19 Skrevet 6. august 2019 On 8/5/2019 at 2:11 PM, Antoinette said: I Sharm er det ikke en dritt å se, bare kopier av "det gamle Egypt" laget for turister. Ta heller en rundtur i selve landet med start i Alexandria, nedover til Kairo og alt som er der, ta nattoget til Luxor, se Karnak og ta båten nedover til Lake Nasser og se Abu Simbel i soloppgang - DA snakker vi opplevelser i verdensklasse. Skjønner ikke at folk vil dra til land med mye kriminalitet, underslag, svindel, innpåslitne selgere og elendig kvinnesyn Anonymkode: 9aa7c...708
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå