AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #1 Skrevet 5. august 2019 https://www.nrk.no/norge/xl/_-et-plagg-er-oppbrukt-etter-to-tre-ganger-1.14637986 Jeg bruker favorittplaggene mine om og om igjen. Ene buksen min er omtrent den eneste jeg bruker, for jeg er så glad i den. På hylla i klesskapet ligger 10-12 andre bukser som aldri brukes. Mye fordi jeg har gått opp 5-6 kg i vinter, og de ikke lenger passer komfortabelt. Men jeg nekter å kjøpe nye. Jeg skal ned i vekt så de passer igjen, og jeg kan begynne å bruke dem igjen! Ellers må jeg skamfullt si at jeg har eid mange plagg jeg aldri har brukt, eller som er brukt kanskje èn gang. I løpet av det siste året har jeg vært flere turer ut til Fretex-containeren i nabolaget her, med bæreposer fulle av klær. Prøver å rydde litt og ikke kjøpe nytt før jeg absolutt må eller virkelig trenger et bestemt plagg. I artikkelen det linkes til er det mye sjokkerende info, blant annet at for å lage EN enkelt bomullsbluse, brukes det ca 2700 liter vann. Og for ikke å snakke om klimaverstingen Kina, som lar alle kjemikalier og fargestoffer renne urenset rett ut i elvene....! Man får litt grøssninger. Jeg tror jeg heretter skal bruke klærne mine lenger enn før og ikke kjøpe andre plagg enn de jeg er sikker på at jeg vil bruke mange, mange ganger! Hvordan ser klesskapet ditt ut og hvor lenge og ofte bruker du klærne dine før de skiftes ut? Anonymkode: 364fb...272 3
Jegerikkeminskyld Skrevet 5. august 2019 #2 Skrevet 5. august 2019 Stort sett sliter jeg ut klær, prøver å kjøpe sånt jeg vet jeg kommer til å trives i og ikke hva moten dikterer. Når plaggene begynner å bli for slitt til å brukes på jobb el fungerer de fortsatt fint til hjemmebruk. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #3 Skrevet 5. august 2019 Favorittbuksa mi (joggebukse) er vel 5-6 år gammel, tynnslitt og formløs. Kommer til å bruke den til den revner. Jeg bruker stort sett opp klærne mine, kvitter meg ikke med noe før det nærmest faller fra hverandre. Grunnen er enkel, jeg hater å shoppe. Anonymkode: 52dcf...33a 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #4 Skrevet 5. august 2019 Jeg hater å handle så jeg arver stort sett klær. Bruker det til det er utslitt. Strechen er borte, det er hull eller plagget blir formløst. Har klær i skapet som jeg brukte i den første graviditeten min for 13 år siden, brukes enda de. Anonymkode: f4411...acb
LittDiva Skrevet 5. august 2019 #5 Skrevet 5. august 2019 Har lite klær, alltid hatt uniform på jobb. Bruker klærne til de er slitne. Når de ikke lenger er «fine nok» til bruk ute, så blir de hjemmeklær. Selskapsklær har jeg noen og variere med, noen kjoler er 20 år gamle. Med forskjellige strømper, smykker, sko og annet tilbehør blir de som nye. Kjøper sjeldent, men satser på kvalitet. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #6 Skrevet 5. august 2019 Bruker klærne mine til de går i stykker og vel så det 🙈 Anonymkode: 017b4...903 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #7 Skrevet 5. august 2019 Jeg har enormt mye klær, stor walk-in garderobe. Det eneste jeg klarer å slite ut er treningsklær og joggesko. Og noen silkebluser og andre sarte stoffer som er ødelagt etter få gangers bruk. Det sagt har jeg få feilkjøp. Har en jobb med dresskode, et aktivt og sosialt liv, mange finere middager, sammenkomster, og så videre. Så bruker mye klær i løpet av en uke, og liker å ha mye å velge i. Anonymkode: 2b591...609 1
PepsiFlax Skrevet 5. august 2019 #8 Skrevet 5. august 2019 Jeg har passe med klær, noen ville kanskje sagt lite klær. Bruker de rett og slett opp, til de er stygge og slitte, eller at de revner. Hater å kaste klær, eller å bruke penger på å kjøpe nye. Jeg ser ikke ut som en nisse altså, ser fin ut i tøyet 😄 1
Gjest Kritt Skrevet 5. august 2019 #9 Skrevet 5. august 2019 Har litt handleskam fordi jeg kjøper for mye selv, men ved å høre om andre som kun bruker plagg 2-3 ganger føler jeg meg jo SVÆRT fornuftig og klimavennlig
GulSitron Skrevet 5. august 2019 #10 Skrevet 5. august 2019 60% av plaggene jeg eier har jeg arvet av kusina mi. De klærne jeg kjøper bruker jeg til det går hull på eller blir så tynnslitt at de kan falle fra hverandre. Den eneste forbruksvaren av klær jeg har er sokker og truser. Sokkene fordi de forsvinner, trusene fordi de blir fort hullete og stygge (glemmer å bruke vaskepose, vasker de på for høy temp)
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #11 Skrevet 5. august 2019 Jeg bruker klær som er mange år gamle. De jeg kvitter meg med er enten blitt slitte/ ødelagte, eller så er det klær jeg ikke liker lenger, men det er ikke ofte. Jeg går absolutt ikke med moteriktige klær. Jeg ser ikke vitsen, for da må jeg kvitte meg med det som «ikke er på moten». Jeg har masse klær som er fks 10 år gamle. Anonymkode: d91a6...089
Gjest Stjernetåka Skrevet 5. august 2019 #12 Skrevet 5. august 2019 Jeg sliter ut klærne mine så klart.
GaiusMarius Skrevet 5. august 2019 #13 Skrevet 5. august 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ser klesskapet ditt ut og hvor lenge og ofte bruker du klærne dine før de skiftes ut? Bruker de til de er oppbrukt. Har en genser som jeg arvet for mange år siden, den bruker jeg fortsatt. Vokste opp i en familie hvor vi ble lært opp til ikke å sløse, den tankegangen forsøker jeg å holde på, kjøper ikke klær før jeg må. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #14 Skrevet 5. august 2019 Jeg har så lite klær at nå har bestemoren min kjøpt en bukse til meg fordi hun er lei av å lappe sammen den jeg har. Den er 4 år gammel. Trenger ikke mere enn en olabukse, en joggebukse, en pysjbukse, og en tights. Så ser ikke poenget med å eie flere. Har det sånn med alle klær og sko. Bruker det til det er så slitt at jeg ser ut som en boms når jeg har det på. Anonymkode: 4bbc5...1f0
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #15 Skrevet 5. august 2019 Jeg bruker i alle fall klær til de er mer eller mindre oppbrukt. Da mener jeg selvfølgelig ordentlig oppbrukt, uansett hvor mange ganger noen har sett meg i disse klærne. Men det ville overhodet ikke overrasket meg om den unge damen fra denne NRK-artikkelen er blant de barn og unge som sutrer over foreldre-generasjonens "fly-skam" og forurensning... Anonymkode: c06e8...e87 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #16 Skrevet 5. august 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/norge/xl/_-et-plagg-er-oppbrukt-etter-to-tre-ganger-1.14637986 Hvordan ser klesskapet ditt ut og hvor lenge og ofte bruker du klærne dine før de skiftes ut? Anonymkode: 364fb...272 Jeg bruker klærne til de er utslitte. Hvor mange ganger det blir varierer. La oss si at jeg bruker jeans 150 dager i året. Jeg har 3 stykker som jeg bytter på å bruke, så hver jeans brukes i gjennomsnitt 50 dager pr år. Den jeansen jeg har på i dag er minst 7 år gammel, og har dermed blitt brukt minst 350 ganger, men er ikke klar til å få i fillehaugen ennå. Genseren jeg har på ble kjøpt i fjor, og er brukt 20-30 ganger siden det. Den har allerede mistet fasongen, og har blitt et plagg jeg bare bruker hjemme, men den har ennå et par gode år på seg som hjemmegenser før den blir en malegenser, og etter det, en fille. Anonymkode: 2db82...02b 3
Jadzia Skrevet 5. august 2019 #17 Skrevet 5. august 2019 Jeg har bomkjøp som jeg aldri har brukt. Eller som er brukt en eller to ganger. Men som regel bruker jeg klær til de er slitte og stygge. Jeg får favoritter, og de gir jeg ikke opp så lett
Skogkatten Skrevet 5. august 2019 #18 Skrevet 5. august 2019 Jeg bruker klær i årevis. Har en stil inspirert av 40- og 50-tallet, eier mange originale plagg fra perioden og supplerer med veldig klassiske plagg i god kvalitet og naturmaterialer. Da blir man ikke umoderne og klærne varer i evigheter. Av klær jeg har kjøpt er de eldste jeg eier rundt 20 år, og de brukes fortsatt. Jeg liker å tro at jeg er veldig miljøvennlig når det kommer til klær, men jeg tar det nok dessverre igjen når det kommer til andre ting.
Aragorn ll Elessar Skrevet 5. august 2019 #19 Skrevet 5. august 2019 Jeg kjøper nytt tøy vært 10 til 15 år
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #20 Skrevet 5. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har så lite klær at nå har bestemoren min kjøpt en bukse til meg fordi hun er lei av å lappe sammen den jeg har. Den er 4 år gammel. Trenger ikke mere enn en olabukse, en joggebukse, en pysjbukse, og en tights. Så ser ikke poenget med å eie flere. Har det sånn med alle klær og sko. Bruker det til det er så slitt at jeg ser ut som en boms når jeg har det på. Anonymkode: 4bbc5...1f0 Du trenger jo tydelig vis fler bukser når andre begynner å lappe de sammen for deg. Å kle seg respektabelt er å vise de man omgås respekt. Anonymkode: dd77e...f3c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå