Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 5 (straks 6) er veldig redd for å gå på do. Hjemme hos mor, far, bestemor og i barnehagen er det ingen problem, men de fleste andre toaletter er kjempeskummelt.  På bilferie i sommer gikk vi igjennom sikkert 7 bensinstasjoner hver gang hun måtte tisse, men ble alltid til at hun ble så hysterisk at jeg måtte få henne til å tisse i grøfta 

I dag hadde vi første dag på sfo og hun måtte på do. Vi går å ser på doen men der nekter hun å tisse. Hun går tilbake til leken, men etterhvert klarer hun ikke holde seg lenger. Jeg sier hun må gå å tisse og når vi går mot toalettet vrenger hun seg skikkelig. Hyler, gråter og sparker vilt rundt seg. (Hun er ikke noe vilter unge til vanlig, heller stikk motsatt) Hun må skikkelig tisse, men tør ikke. Jeg spør hva som er skummelt og da er det enten vasken, gulvet, dolokket eller dobørsten. Det ender med at alle ansatte prøver å få henne til å tisse på alle doene på huset. Hun hyler så høyt og kraftig at jeg bare må ta henne med hjem fordi hun forstyrrer og ødelegger de andre barnas første dag på sfo. Noe myk start på skoletilværelsen ble det ikke... Når vi har kommet hjem og hun har fått tisset er hun helt fra seg og tydelig skuffet over seg selv. 

Hva kan være grunnen til dette? Og hva skal jeg gjøre når skolen starter? Man må jo på do i løpet av en 6 timers lang skoledag...

(Bestikkelser har hittil ikke funket)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen råd?

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville søkt råd hos lege eller helsestasjonen

Anonymkode: f5d08...3cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde selv å ikke tørre å gå på toalettet da jeg gikk i barnehagen.. Opplevde at de voksne rundt meg ble veldig frustrert, og jeg turte ikke forteller hvorfor.. Sannheten var at jeg hadde hatt en drøm om at jeg hadde blitt sugd ned i do, men skjønte selv at dette var urealistisk og dumt å være redd for så turte ikke å fortelle det til noen.. Barn har jo veldig stor fantasi.. kanskje noe som har skremt henne?

Anonymkode: d480c...d4f

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta henne med på doene hun skal bruke når hun ikke må på do? Altså: i morgen tidlig tar du deg noen timer fri og dere drar for å se på doene. Ta med noe trivelig. Gjerne en bok. Poenget er ikke at barnet skal gå på do - du kan like godt sette deg selv på dolokket med henne på fanget, og så leser dere. Poenget er å ufarliggjøre doen. Ta litt tid. Vær på do. Så kan dere heller gå ut igjen etter en liten stund, og du kan spørre om det er greit at hun går inn på do mens du står i døra (ingen skal gå på do - dere har tisset hjemme). Og sånn trapper dere opp. Poenget er like mye å lære henne hvordan man håndterer irrasjonell frykt (man tar den på alvor og jobber med den, men man lar den ikke hindre en i å gjøre ting) som å tilvenne henne. Vi opplever alle irrasjonell frykt. Det er viktig å kunne forsere den.

Utover det bør dere leke do-leker. Lek at dukkene, bamsene, legoen etc går på do. 

Anonymkode: 25200...3d6

• Liker 4
  • 2 år senere...
Skrevet
sstinemor skrev (På 5.8.2019 den 13.37):

Jenta vår på 5 (straks 6) er veldig redd for å gå på do. Hjemme hos mor, far, bestemor og i barnehagen er det ingen problem, men de fleste andre toaletter er kjempeskummelt.  På bilferie i sommer gikk vi igjennom sikkert 7 bensinstasjoner hver gang hun måtte tisse, men ble alltid til at hun ble så hysterisk at jeg måtte få henne til å tisse i grøfta 

I dag hadde vi første dag på sfo og hun måtte på do. Vi går å ser på doen men der nekter hun å tisse. Hun går tilbake til leken, men etterhvert klarer hun ikke holde seg lenger. Jeg sier hun må gå å tisse og når vi går mot toalettet vrenger hun seg skikkelig. Hyler, gråter og sparker vilt rundt seg. (Hun er ikke noe vilter unge til vanlig, heller stikk motsatt) Hun må skikkelig tisse, men tør ikke. Jeg spør hva som er skummelt og da er det enten vasken, gulvet, dolokket eller dobørsten. Det ender med at alle ansatte prøver å få henne til å tisse på alle doene på huset. Hun hyler så høyt og kraftig at jeg bare må ta henne med hjem fordi hun forstyrrer og ødelegger de andre barnas første dag på sfo. Noe myk start på skoletilværelsen ble det ikke... Når vi har kommet hjem og hun har fått tisset er hun helt fra seg og tydelig skuffet over seg selv. 

Hva kan være grunnen til dette? Og hva skal jeg gjøre når skolen starter? Man må jo på do i løpet av en 6 timers lang skoledag...

(Bestikkelser har hittil ikke funket)

Har hun autisme?

Anonymkode: b6e97...ab4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har hun autisme?

Anonymkode: b6e97...ab4

Hva var det for et spørsmål, 2 år senere? 🙄

Anonymkode: b0819...51a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...