Gå til innhold

Shampo/balsam for veldig tørt/slitt hår??

Cessa74

Anbefalte innlegg

Shit som håret har lidd under ferien! Saltvann, sol og en elendig shampo/balsam/kur som jeg tok med (nytt merke for meg -goldwell rich repair som dama på Vita mente var helt fantastisk -noe den definitivt IKKE var for mitt hår..) -nå har jeg en reell hårkrise.. Håret er sykt tørt, krusete og slitt.. Skal til frisør for klipp og kur, men det blir nok ikke før om 3-4 uker.

Så trenger en god shampoo og balsam som gir masse fukt! (og gjerne også pleier slitt hår, men fukt er definitivt viktigst nå) og kur Noen anbefalinger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilken shampoo og balsam du bruker har veldig lite å si. 

Det du trenger er proteinkur, fuktkur og en god hårolje. 

Jeg tyr til Joico k Pak (må brukes maks 10 min, og maks annenhver uke, ellers har den motsatt effekt), og varierer fukturen og oljer en del. Blant favorittene er Olaplex Hair Perfector. 

Grunnen til at kuren du brukte ikke virket kan være feil bruk. Googlet denne raskt, og ser den krever helt riktig bruk, og grundig skylling. 

Det beste er å høre med frisøren din. Du behøver ikke kjøpe i salong, bare hør hva slags pleie de anbefaler for din hårtype. 

Anonymkode: 13ac2...479

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts trenger IKKE proteinkur, for tørt og slitt hår så kan det faktisk gjøre vondt mye verre, var nylig selv til frisør for å snakke om de tingene. Proteinkur er for veldig bleket hår som har fått bleket ut protein og pigmenter, fuktig hår kan ta skade av proteinkur. 

Jeg har VELDIG tørt og krusete hår, for meg vurderte det å faktisk bytte fra Joico hydratation shampo og balsam til Kerastase fordi joivo ga ikke nok fukt. 

Jeg gruer dette i håret og det roer ned og får mitt hår pent, sunt og friskt. 

https://m.feelunique.com/p/Kerastase-Nutritive-Bain-Satin-2-Shampoo-250ml

https://m.feelunique.com/p/Kerastase-Nutritive-Lait-Vital-Nourishing-Care-Conditioner-200ml

Og denne som fungerer 100 ganger bedre enn jeg kunne forestilt meg. 

https://cancam.no/moroccanoil-intense-hydrating-mask.html?utm_source=google_shopping&gclid=Cj0KCQjwp5_qBRDBARIsANxdcilpTp5NbhlwSNGEjYPQaDdHFWbzuqPBOf0xlLN3o5dDKPFmReMMTZEaAivwEALw_wcB

Uansett hva du velger, du trenger fukt og en leave in hårolje, men ikke proteiner.

Anonymkode: 7e4bc...56f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff det var mange autocorrect feil, beklager det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte en blanding av honning og bakepulver, og etterpå smurte håret med en god olivenolje. Tok noen mnd men håret ble så meget bedre. du lar olivenolje virke fem min i dusjen.

Anonymkode: e1f21...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts trenger IKKE proteinkur, for tørt og slitt hår så kan det faktisk gjøre vondt mye verre, var nylig selv til frisør for å snakke om de tingene. Proteinkur er for veldig bleket hår som har fått bleket ut protein og pigmenter, fuktig hår kan ta skade av proteinkur. 

Jeg har normalt hår. Har aldri vært farget, eller behandlet på annen måte. 

Prøvde proteinkur etter tips fra frisør. For meg er det dette som gjør at jeg har silkeglatt og sunt hår, om ikke hadde jeg nok vært enda en av disse på 35+ som måtte velge en kortere frisyre. 

Du har helt rett, og som jeg også skriver i mitt første innlegg, proteinkur kan gjøre mye større skade enn nytte. Men brukt riktig og tilpasset hårets tilstand kan det gjøre en veldig stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte en blanding av honning og bakepulver, og etterpå smurte håret med en god olivenolje. Tok noen mnd men håret ble så meget bedre. du lar olivenolje virke fem min i dusjen.

er natron (baking soda) ikke bakepulver (baking powder) man skal bruke. Bakepulver kan irritere hodebunnen fordi det inneholder blant annet stivelse. 

Anonymkode: 86157...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

er natron (baking soda) ikke bakepulver (baking powder) man skal bruke. Bakepulver kan irritere hodebunnen fordi det inneholder blant annet stivelse. 

Anonymkode: 86157...436

Unnskyld, selvsagt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moroccanoil har gjort underverker for mitt ekstremt tørre og slitte hår. Har bare brukt selve oljen, men finnes også hårkur.

Anonymkode: a1b7b...282

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har normalt hår. Har aldri vært farget, eller behandlet på annen måte. 

Prøvde proteinkur etter tips fra frisør. For meg er det dette som gjør at jeg har silkeglatt og sunt hår, om ikke hadde jeg nok vært enda en av disse på 35+ som måtte velge en kortere frisyre. 

Du har helt rett, og som jeg også skriver i mitt første innlegg, proteinkur kan gjøre mye større skade enn nytte. Men brukt riktig og tilpasset hårets tilstand kan det gjøre en veldig stor forskjell. 

Så bra at den hjalp deg, jeg vurderte også en proteinkur, men fikk beskjed at tørt og fuktløst hår kan bli veldig mye verre av protein og at det trenger fuktkur fremfor noe annet. Er selv redd for å måtte klippe håret i 30årene pga tørt eller slitt hår så kjemper hardt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at den hjalp deg, jeg vurderte også en proteinkur, men fikk beskjed at tørt og fuktløst hår kan bli veldig mye verre av protein og at det trenger fuktkur fremfor noe annet. Er selv redd for å måtte klippe håret i 30årene pga tørt eller slitt hår så kjemper hardt :)

Så merkelig. Det er jo i tørt og livløst hår man på alle måter bør bruke protein. Selvfølgelig i kombinasjon med gode fuktkurer. Og brukt på riktig måte. Det er jo ikke uten grunn at dette har vært en av de største trendene innen hårpleie de siste årene. 

Der hvor fuktkurer gjerne kan brukes over natten, må man maks bruke et proteinprodukt om gangen, maks 1-3 ganger i måneden, og absolutt maks 10 minutter i håret før det skylles veldig godt ut igjen. Om man ikke er disiplinert her gjør det større skade enn nytte. Men for min del har ett år med dette ført til at håret mitt ser ut slik det gjorde i begynnelsen av 20 årene. 

Om du er i tyveårene, med friskt hår, forstår jeg selvfølgelig rådet. For proteinkur virker ikke forebyggende, kun behandlende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...