Gå til innhold

Må barn i barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis en av foreldrene er hjemmeværende, er det nødvendig at barnet går i barnehage?

Anonymkode: 6a19e...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men man bør jo ha et opplegg for å sikre at barnet lærer sosialt samspill med andre barn, samt følge opp alt annet et barn ville lært i barnehagen. 

Anonymkode: ff51c...719

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en av foreldrene er hjemmeværende, er det nødvendig at barnet går i barnehage?

Anonymkode: 6a19e...0be

Nei

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen lov som sier barn må gå i barnehage.

Anonymkode: fb363...744

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt valgfritt. Problemet i moderne tid er at ”ingen“ gjør det. Så det er ikke lett å være sosial. Barn som ikke har gått i barnehagen kan slite litt når de begynner på skolen og aldri har deltatt i grupper. Lært sosiale koder, fått venner osv. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så merker du veldig godt hvilke barn som har gått i bhg å de som ikke har gått der.

Anonymkode: 0cd90...a77

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en av foreldrene er hjemmeværende, er det nødvendig at barnet går i barnehage?

Anonymkode: 6a19e...0be

Ikke i utgangspunktet. Men få foreldre tar et sånt (dårlig) valg. 

Men man vil jo anta at forelderen går hjemme av en grunn. Et barn har ikke godt av å gå og subbe i helene på en syk forelder - det behøver sosialisering, lek, tilstrekkelig bevegelse og opplæring. Er man hjemme (ufør) så har man jo ikke kapasitet til den fulltidsjobben det er.

Og barnevern holder øye med svakere stilte familier fordi man vet barna herfra ender opp som tapere i lotteriet. Det finnes familier der det blir stilt krav til at barna skal ut av hjemmet på dagtid.

Anonymkode: 3b61b...727

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammatil_3 på Instagram har tatt dette utradisjonelle valget om å være hjemme med barna. Hun er ikke helt hjemmeværende, da hun jobber tre kvelder i uka. 

Anonymkode: 8bd64...a52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør grunnet at barnet har veldig sterke allergier i forhold til mat. Høres kanskje «lite» ut, men det er et ekstremt tilfelle.

Jeg tviler ikke på at personalet i barnehagen vil ta hensyn til dette, men problemet er at barnet skjønner jo ikke hvorfor alle andre kan få det samme, men ikke en selv.

Det har allerede skjedd glipper. Alt fra i forhold til at personal ikke har vært nøye med f.eks å kutte opp glutenfritt brød på fjøl der det har vært brød med gluten, til at alle barna har fått søtsaker og gjeldene barn har måttet sittet å se på og har fått frukt. 

 

Anonymkode: 6a19e...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

There is no law for attending kindergarten. But if a child attend kindergarten it will make is basics strong and will help in to perform well in first grade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barnet får sosialisert seg, så er det vel ingen "must" å gå i barnehage?
Dere kan jo evt gå litt i åpen barnehage noen dager for å få litt av barnehagelivet, og variasjon i hverdagen.

Om du ombestemmer deg, er det jo bare å søke barnehage da - det er løpende opptak hele året, så aldri for seint å søke. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra svarene her er nok jeg verste moren. Barnet er fortsatt hjemme, og hun er 2.5. Søkte løpende opptak, siden jeg ser at mye har forandret seg for henne og hun trenger mer i hverdagen. Vi går på turer, lekeplass, er mye aktive, hun er ikke veldig sosial, men vi øver. Derfor jeg vil at hun skal i bhg så hun blir vant til andre barn. Vi bor med storfamklie, og barnet som er på hennes alder er et helt annet nivå enn henne, så de leker ikke sammen... 

Anonymkode: f9001...48b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør grunnet at barnet har veldig sterke allergier i forhold til mat. Høres kanskje «lite» ut, men det er et ekstremt tilfelle.

Jeg tviler ikke på at personalet i barnehagen vil ta hensyn til dette, men problemet er at barnet skjønner jo ikke hvorfor alle andre kan få det samme, men ikke en selv.

Det har allerede skjedd glipper. Alt fra i forhold til at personal ikke har vært nøye med f.eks å kutte opp glutenfritt brød på fjøl der det har vært brød med gluten, til at alle barna har fått søtsaker og gjeldene barn har måttet sittet å se på og har fått frukt. 

 

Anonymkode: 6a19e...0be

Dette går helt fint, barnehagen tar hensyn til dette.  I større byer finnes det også spesielle alergibarnehager. 

Anonymkode: b570b...fd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det siste året eller to før skole kan det jo være greit å gå litt i barnehage da. 

Men de første årene er det null stress å ha barnet hjemme. Jeg tenker det er positivt å være hjemme med barnet sitt når man har mulighet

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Jeg synes det. Barnehagen kan tilby mer enn en mor når barnet når en viss alder mht lek, sosialt samspill etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barn ikke går noe i barnehage før skolestart, ser jeg på som veldig negativt. Men de 3 første årene til barnet, så kan det fint være hjemme. 

Det finnes allergibarnehager i de store byene, vet ikke om det er det, der dere bor. Ellers er vel et alternativ at dere tar med mat til barna. Og leverer for eksempel is, popcorn eller lignende, som ditt barn får, da andre får noe godt. 

Anonymkode: 3a21c...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var hjemme med barnet til det var 2,5 år. Beste avgjørelsen vi har tatt. Men da var det også fint å begynne i barnehage. Selv om vi hadde mange og være med og var i åpen barnehage + mye ute i all slags vær. Tok en god rolig tilvenning i barnehagen. Helt perfekt for oss, men det passer ikke alle. Jeg hadde ikke valgt å ha barnet hjemme til skolealder.

Anonymkode: a2084...1e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem nok til å bli påbudt i framtida fordi barnehagen ligger under Kunnskapsdepartementet. Men det kan ta ein del år før det blir ein realitet. Det vil og gjera barnehagen gratis. Per dags dato er detta ikkje noko barn må, men det ligger eit sosialt press og forventninger. 

Barn har godt av å gå i barnehage, men dei aller minste burde hatt korte dagar. 7 + timar borte frå mor og far er heilt sykt. Om du kan er det berre å henta tidlig. 

Anonymkode: f213c...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i hvert fall jobbet aktivt for å få sosialisert barnet mye; i åpen barnehage er det etter egen erfaring stort sett større babyer og barn opp til ca. 18 måneder som ennå ikke har kommet inn i barnehagen, sjelden eldre barn.

Anonymkode: 56b70...136

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite barn behøver absolutt ikke gå i barnehage, men det forutsetter at foreldrene sørger for tilstrekkelig sosial omgang. Og det er jo her problemet ligger, da de fleste barn går i barnehage i dag og utvalget blant barn på samme alder man kan leke med nok er temmelig lite. Hadde jeg vært hjemme hadde mitt barn i alle fall ikke hatt noen å leke med, da alle barna i nærområdet går i barnehage. 

Å sosialisere et barn tilstrekkelig uten å gå i barnehage i dag er tilnærmet umulig, ergo bør barnet gå i barnehage, ja...

Anonymkode: d65a7...ad8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...