Gå til innhold

Hvor helsefarlig er solarium?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Bøtteballetten skrev:

Nei, jeg tror ikke det blir så veldig til uttelling på farge. Det blir for få minutter til det. Særlig når det er snakk om et par ganger

Tok 10 min nå, ser ikke noe særlig til farge. Kanskje det kommer mer imorra? Litt i ansiktet dog.

Men er dette helseskadelig, selv med bare 10 min? Ikke noe rød eller slik.

Anonymkode: 0f2e7...7eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok 10 min nå, ser ikke noe særlig til farge. Kanskje det kommer mer imorra? Litt i ansiktet dog.

Men er dette helseskadelig, selv med bare 10 min? Ikke noe rød eller slik.

Nei, jeg  tror ikke det blir særlig uttelling av 10 min.  Jeg har tatt solarium langt mer enn deg ( 6 - 8 ganger et par ganger i året )

Jeg har hatt lysbehandling hos hudlege, det var 3 ganger i uka i 8 uker. Den behandlingen var mye tøffere enn soling i solarium. Jeg har ikke problemer med hverken føflekker eller solbrenthet. Jeg føler meg helt fin.  Jeg sier fortsatt at det er greit med solarium så lenge man bruker det med vett og forstand. Derfor er jeg sikker på at det ikke er helseskadelig, i allefall for deg som vurderer kun et par soltimer ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Bøtteballetten skrev:

Nei, jeg  tror ikke det blir særlig uttelling av 10 min.  Jeg har tatt solarium langt mer enn deg ( 6 - 8 ganger et par ganger i året )

Jeg har hatt lysbehandling hos hudlege, det var 3 ganger i uka i 8 uker. Den behandlingen var mye tøffere enn soling i solarium. Jeg har ikke problemer med hverken føflekker eller solbrenthet. Jeg føler meg helt fin.  Jeg sier fortsatt at det er greit med solarium så lenge man bruker det med vett og forstand. Derfor er jeg sikker på at det ikke er helseskadelig, i allefall for deg som vurderer kun et par soltimer ;) 

Enig, men man vet jo aldri :) 

Hvor mye min anbefaler du meg å ta på lørdag med sol da? Tok som sagt 10 min idag. Kan jeg kjøre på med 20 min? 

AnonymBruker
Skrevet

Nå når vi vet hvor farlig det kan være, forstår jeg ikke at folk utsetter seg for dette i 2018. Spesielt ikke med så mange gode selvbruningskremer/sprayer/mousse på markedet. 

Solariumsbrukere burde ikke fått dekket kreftbehandling om de får hudkreft... samme med idiotene som drar til syden uten å smøre seg skikkelig. Det var in å være solbrun før, men nå er det harry, spesielt de som går rundt oransje av solarium på vinteren.

Anonymkode: b5d19...3a6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig, men man vet jo aldri :) 

Hvor mye min anbefaler du meg å ta på lørdag med sol da? Tok som sagt 10 min idag. Kan jeg kjøre på med 20 min? 

Regner med at solariene er brukt en del siden de skiftet rør. Så vil tro det skal gå bra. Du tar timer hos Brun & blid , var det ikke sånn ? De har Luxura solarier, de er kjempegode. Jeg tror ikke det er noen risiko med 20 min.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt 20-30 min 2-3 dager i uken noen ganger utpå våren for å få litt farge før ferien. Dette har jeg gjort i noen år.

frisk fortsatt. Ingen nye føflekker 

Anonymkode: 17fad...d1d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå når vi vet hvor farlig det kan være, forstår jeg ikke at folk utsetter seg for dette i 2018. Spesielt ikke med så mange gode selvbruningskremer/sprayer/mousse på markedet. 

Solariumsbrukere burde ikke fått dekket kreftbehandling om de får hudkreft... samme med idiotene som drar til syden uten å smøre seg skikkelig. Det var in å være solbrun før, men nå er det harry, spesielt de som går rundt oransje av solarium på vinteren.

For det første er vi i 2019 vi andre da ;)

Jeg blir ikke oransje av å ta solarium, jeg blir brun. De eneste som blir oransje er de som bruker selvbruningskremer eller spray . 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På ‎07‎.‎08‎.‎2019 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Så du tror ikke solarium 2 ganger denne uka vil utgjøre en negativ forskjell? 

De sier jo at tro, det kan man gjøre i kirka. Jeg VET ikke om to ganger denne uka vil gjøre en negativ forskjell. Jeg TROR ikke at to ganger 10-15 minutter vil gjøre det nei. Men jeg er temmelig sikker på at om du ligger der en halv time hver gang vil du i alle fall begynne å bevege deg mot risikosonen. Akkurat som hvis du er en hel dag ute i sola. 

Anonymkode: 7e31f...f1f

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Bøtteballetten skrev:

Jeg blir ikke oransje av å ta solarium, jeg blir brun. De eneste som blir oransje er de som bruker selvbruningskremer eller spray . 

Evt såkalt Barbiedop, injeksjoner med melatonan for å øke brunfargen. Da kan man bli oransje... 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Bøtteballetten skrev:

Skriveleif 😉 Burde tydeligvis skrevet 1999, for jeg trodde de fleste var for oppegående til å ta solarium i vår tid?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Jegerikkeminskyld skrev:

Evt såkalt Barbiedop, injeksjoner med melatonan for å øke brunfargen. Da kan man bli oransje... 

Ja det og gir merkelig farge. Jeg har prøvd selvbruningskrem en gang, og da var jeg oransje. Det var ikke pent.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skriveleif 😉 Burde tydeligvis skrevet 1999, for jeg trodde de fleste var for oppegående til å ta solarium i vår tid?

I bunn og grunn så gjør folk det de selv vil, og det er ikke nødvendigvis det du mener er rett ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke dra alle under en kam her.

Forskjell på de kritthvite som soler seg til paprika og sol året rundt, og de som tar solarium et par ganger og ikke blir røde.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Grunnen for at Norge er så høyt oppe på føflekklista er fordi dem sjokkerer kroppen, går ut i sola og bruker olje, og skal være brune for alt som trengs.

Betydelig lavere snitt i land hvor kroppen tåler mer sol.

Endret av iskremm
Skrevet
3 timer siden, Bøtteballetten skrev:

Jeg blir mer grå i solarium enn i vanlig sol, syns ikke solariumsfargen er like fin som den man får i sola.  Men så tar jeg aldri så mye solarium at jeg blir skikkelig brun da. Alle er bleke på vinteren så jeg bryr meg ikke nevneverdig, bruker selvbruningsdråper som jeg blander i dag eller nattkrem og selvbruning til kropp innimellom.

https://eleven.no/st-moriz-advanced-pro-tan-boosting-face-serum?gclid=Cj0KCQjwkK_qBRD8ARIsAOteukDz_8ACdS92u17huupB60NQRItzS30EBC1wpwpY08kWs656QWDpKNUaAjJgEALw_wcB#94111

Skrevet
2 timer siden, SupaWoman skrev:

Jeg blir mer grå i solarium enn i vanlig sol, syns ikke solariumsfargen er like fin som den man får i sola.  Men så tar jeg aldri så mye solarium at jeg blir skikkelig brun da. Alle er bleke på vinteren så jeg bryr meg ikke nevneverdig, bruker selvbruningsdråper som jeg blander i dag eller nattkrem og selvbruning til kropp innimellom.

https://eleven.no/st-moriz-advanced-pro-tan-boosting-face-serum?gclid=Cj0KCQjwkK_qBRD8ARIsAOteukDz_8ACdS92u17huupB60NQRItzS30EBC1wpwpY08kWs656QWDpKNUaAjJgEALw_wcB#94111

Har du blitt solbrent i solarium før?

Skrevet
1 minutt siden, iskremm skrev:

Har du blitt solbrent i solarium før?

Ikke skikkelig, bare blitt lett rød i panna og på rumpa.  Men så begynner jeg alltid med 15 min når jeg er veldig blek.  Men tåler solarium og sol ganske godt, bruker spf 30 i ansiktet og på brystet i solarium fordi jeg vil unngå at pigmentflekkene mine blusser opp.

Skrevet
3 minutter siden, SupaWoman skrev:

Ikke skikkelig, bare blitt lett rød i panna og på rumpa.  Men så begynner jeg alltid med 15 min når jeg er veldig blek.  Men tåler solarium og sol ganske godt, bruker spf 30 i ansiktet og på brystet i solarium fordi jeg vil unngå at pigmentflekkene mine blusser opp.

Blir litt rød selv, men kan vel ikke kategoriseres som solbrenthet? Er jo det som er farlig. Men usikker på hva man legger i det, er det at men er paprika på kroppen?

AnonymBruker
Skrevet
På 5.8.2019 den 14.27, GulSitron skrev:

Da jeg hadde skikkelig mangel på vitamin D sa legen min at jeg skulle ta solarium en gang i uka. Ikke 30min liksom, men typ 10-15 min. 

De anbefaler vel de som jobber natt å ta solarium også fordi de ikke får like mye vitamin D som de som jobber på dagen og er litt ute i sola 

Jeg fikk også anbefalt av legen å ta solarium i ny og ne på vinteren da jeg jobber når det er lyst og jeg ikke får særlig dagslys på meg. 

Anonymkode: 496bd...42c

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men vil jeg få noe farge etter to solariumstimer tror du? På 10 også 20 min ca?

Vi vet ikke TS. Jeg får farge veldig fort, men det er nok p.g.a gener...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...