AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #61 Skrevet 6. august 2019 10 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Jeg foreslo det for hudlegen min, og hun syntes det var veldig mye. Foreslo samme mengden? Hva er innafor da? Anonymkode: 0f2e7...7eb
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #62 Skrevet 6. august 2019 Hvor mye solarium vil dere si det er å ta det 3 ganger denne uka, på 12, 15 og 20 min? Skal bare ha litt farge før bryllupet. Anonymkode: 0f2e7...7eb
Måbarefåsiat... Skrevet 6. august 2019 #63 Skrevet 6. august 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Foreslo samme mengden? Hva er innafor da? Anonymkode: 0f2e7...7eb Sjekk med hudlege.
Bøtteballetten Skrevet 6. august 2019 #64 Skrevet 6. august 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hehe ja jeg ble faktisk anbefalt av en lege å være i sola i baris i 15-20 minutter en del ganger før jeg smurte på noe solkrem i fjor etter at han fant at jeg hadde veldig lave D-vitamin nivåer. Og jeg har MYE føflekker og blitt anbefalt å få de sjekket hvert år av hudlege, og være forsiktig med solen.... Motstridende beskjeder... Anonymkode: f808b...212 Hehehe, ikke enkelt akkurat det der. Vi må få påfyll av D-vitamin.Det er viktig for kroppen og soling er en måte å få tilført det på . Det som spiller inn er jo hvor lenge man oppholder seg i sola, og om man blir solbrent. Jeg tror fortsatt på måtehold og bruk av solvett er en fin ting. Nigrilling og solbrenthet er ikke bra. Hverken i solarium eller ved utendørs soling. I ditt tilfelle så tror jeg nok at hudlegen er den du skal lytte mest til. Men sol i små doser tåler du nok 1
Bøtteballetten Skrevet 6. august 2019 #65 Skrevet 6. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye solarium vil dere si det er å ta det 3 ganger denne uka, på 12, 15 og 20 min? Skal bare ha litt farge før bryllupet. Anonymkode: 0f2e7...7eb Sats i såfall på annenhver dag, så du gir det litt tid mellom hver soltime. Nå vet ikke jeg hvor mye grunnlag du har, er du forholdsvis lys så burde du kanskje tenke max 15 min. Det kommer an på rørene i solariet også. Nye rør er mer effektive enn rør som har vært brukt en stund. Det er vanskelig å gi noen eksakt tidsangivelse. Du må bare prøve deg fram. Kjennes det litt sårt i huden etter første soltime, så bør du ikke øke minuttene, da bør du holde deg til samme antall minutter som første timen.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #66 Skrevet 7. august 2019 6 timer siden, Bøtteballetten skrev: Sats i såfall på annenhver dag, så du gir det litt tid mellom hver soltime. Nå vet ikke jeg hvor mye grunnlag du har, er du forholdsvis lys så burde du kanskje tenke max 15 min. Det kommer an på rørene i solariet også. Nye rør er mer effektive enn rør som har vært brukt en stund. Det er vanskelig å gi noen eksakt tidsangivelse. Du må bare prøve deg fram. Kjennes det litt sårt i huden etter første soltime, så bør du ikke øke minuttene, da bør du holde deg til samme antall minutter som første timen. Er Øst-Europeisk, så helt lys er jeg ikke Men ikke brun heller, får fort farge på stranda ellers. Lite føflekker. Ja, tenker å bruke de solariumene hos Brun og Blid. Er det smartere å ta solarium imorra og på lørdag, kontra torsdag og på lørdag? Hva tenker du? Reiser søndag, og vil helst ha litt farge før det Tenker kanskje 15-20 min begge gangene. Anonymkode: 0f2e7...7eb
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #67 Skrevet 7. august 2019 Er du veldig ung TS? Du kan ikke drive og spørre hver enkelt person om det er trygt eller farlig det du tenker å gjøre. Det er bare masse synsing fra ulike personer og ikke svar du kan stole på. Anonymkode: d2138...588
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #68 Skrevet 7. august 2019 Dropp solarium om du ikke vil se ut som en rosin når du bikker 40.. Anonymkode: e438f...033
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #69 Skrevet 7. august 2019 https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-kreft/ "Ikke bruk solarium Du kan få hudkreft av å sole deg i solarium. Jo mer du bruker solarium, og jo yngre du er når du begynner, desto mer øker risikoen. Det er ikke noen trygg, nedre grense for hvor mye solarium du kan ta." I tillegg til kreftfaren blir de som tar mye solarium rosiner i trynet i 30-åra. Anonymkode: 79b1f...fc8
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #70 Skrevet 7. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-kreft/ "Ikke bruk solarium Du kan få hudkreft av å sole deg i solarium. Jo mer du bruker solarium, og jo yngre du er når du begynner, desto mer øker risikoen. Det er ikke noen trygg, nedre grense for hvor mye solarium du kan ta." I tillegg til kreftfaren blir de som tar mye solarium rosiner i trynet i 30-åra. Anonymkode: 79b1f...fc8 Det vet vi jo, det er og en enorm fare ved alkohol og røykinntak. Ingen blir syke av 4-5 sigaretter. Kan det da skade med to solingstimer i solarium tenker jeg? De som tar hver mnd er jo helt forståelig, bare idiotisk Anonymkode: 0f2e7...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #71 Skrevet 7. august 2019 Hva tenker dere om vanlig solkrem i solarium? Anonymkode: 0f2e7...7eb
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #72 Skrevet 7. august 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om vanlig solkrem i solarium? Anonymkode: 0f2e7...7eb Leste nylig at det er bedre å kutte ned på tiden man bruker i solarium enn å bruke solkrem. Det er mye som er farlig når det blir mye av det. Alt er farlig hvis det er FOR mye av det. Dersom man liker å sole seg, enten det er naturlig ute i friluft eller ved bruk av solarium er det en veldig god vane å lage seg å gå til hudlege en gang i året for kontroll. Da vil eksisterende og nye føflekker få en regelmessig sjekk. Anonymkode: 7e31f...f1f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #73 Skrevet 7. august 2019 På 5.8.2019 den 14.40, AnonymBruker skrev: Skal sies at føflekkreft har 90% overlevelse. Anonymkode: 0f2e7...7eb Det er jo fremdeles ikke noe man burde gå inn for å få, når man kan unngå det. Anonymkode: f067c...088 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #74 Skrevet 7. august 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste nylig at det er bedre å kutte ned på tiden man bruker i solarium enn å bruke solkrem. Det er mye som er farlig når det blir mye av det. Alt er farlig hvis det er FOR mye av det. Dersom man liker å sole seg, enten det er naturlig ute i friluft eller ved bruk av solarium er det en veldig god vane å lage seg å gå til hudlege en gang i året for kontroll. Da vil eksisterende og nye føflekker få en regelmessig sjekk. Anonymkode: 7e31f...f1f Så du tror ikke solarium 2 ganger denne uka vil utgjøre en negativ forskjell? Anonymkode: 0f2e7...7eb
pepsimaxtakk Skrevet 7. august 2019 #75 Skrevet 7. august 2019 (endret) På 6.8.2019 den 2.36, AnonymBruker skrev: Så selvom overlevelsen etter fem år er på 90%, så dør mer enn halvparten etter de fem årene har passert? Anonymkode: 0f2e7...7eb Det er ikke snakk om overlevelse etter 5 år i den forstand. Det er snakk om hvor mange som lever i fem år etter kreftdiagnose. 90% lever i minst fem år, men vi får ingen info om hva som skjer etter de fem årene. Det betyr ikke at 90% blir friske, og prognosen for overlevelse etter 10 år er sannsynligvis mye dårligere. Endret 7. august 2019 av pepsimaxtakk 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #76 Skrevet 7. august 2019 1 time siden, pepsimaxtakk skrev: Det er ikke snakk om overlevelse etter 5 år i den forstand. Det er snakk om hvor mange som lever i fem år etter kreftdiagnose. 90% lever i minst fem år, men vi får ingen info om hva som skjer etter de fem årene. Det betyr ikke at 90% blir friske, og prognosen for overlevelse etter 10 år er sannsynligvis mye dårligere. Hvordan kan det ha seg? Er man ikke kreftfri etter fem år? Anonymkode: 0f2e7...7eb
Bøtteballetten Skrevet 7. august 2019 #77 Skrevet 7. august 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Er Øst-Europeisk, så helt lys er jeg ikke Men ikke brun heller, får fort farge på stranda ellers. Lite føflekker. Ja, tenker å bruke de solariumene hos Brun og Blid. Er det smartere å ta solarium imorra og på lørdag, kontra torsdag og på lørdag? Hva tenker du? Reiser søndag, og vil helst ha litt farge før det Tenker kanskje 15-20 min begge gangene. Anonymkode: 0f2e7...7eb Sent svar dessverre. Tror ikke det spiller noen rolle egentlig hvilke dager. Det som er avgjørende er om huden føles sår etter første soling, da kan det være greit med litt lengre tid mellom hver soltime. 15 - 20 min er grei tid. Regner med at du tåler litt. Og at du ikke har så lett for å bli brent.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #78 Skrevet 8. august 2019 1 time siden, Bøtteballetten skrev: Sent svar dessverre. Tror ikke det spiller noen rolle egentlig hvilke dager. Det som er avgjørende er om huden føles sår etter første soling, da kan det være greit med litt lengre tid mellom hver soltime. 15 - 20 min er grei tid. Regner med at du tåler litt. Og at du ikke har så lett for å bli brent. Men vil jeg få noe farge etter to solariumstimer tror du? På 10 også 20 min ca? Anonymkode: 0f2e7...7eb
ella morax Skrevet 8. august 2019 #79 Skrevet 8. august 2019 Er nesten umulig for andre å svare på om du får farge etter 2 runder i solarium (jeg hadde ikke fått det, er ikke typisk lyshudet). Jeg tok en del solarium før, men nå skjønner jeg ikke at jeg gadd å bruke tid, penger og å kanskje øke faren for føflekkreft. Hvis du ønsker brunfarge til en spesiell anledning, som bryllup, er det mye bedre med selvbruningskrem. 1-2 påføringer så har du garantert farge, i motsetning til solarium (men ikke ha på selvbruningskrem samme dag du skal i bryllupet, kan lukte og smitte av på klær). Du kan for øvrig lese denne: https://www.nrk.no/ytring/kjor-pa-med-solkrem-1.14650974 Dropp solarium og kos deg i bryllupet, ts ☺️ 1
Bøtteballetten Skrevet 8. august 2019 #80 Skrevet 8. august 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Men vil jeg få noe farge etter to solariumstimer tror du? På 10 også 20 min ca? Anonymkode: 0f2e7...7eb Nei, jeg tror ikke det blir så veldig til uttelling på farge. Det blir for få minutter til det. Særlig når det er snakk om et par ganger
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå