Gå til innhold

Hvor helsefarlig er solarium?

Fremhevede innlegg

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men blir jo det samme. Om overlevelsen er 90% etter fem år, så er det uavhenig av om det er 5 eller 80 år.

Anonymkode: 0f2e7...7eb

Ved kreft ser prognosen bedre ut enn den er fordi de regner overlevelse etter 5 år selv om årene etter er det folk som får spredning og dør

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er veldig individuelt. Jeg tar solarium nesten hele året, men blir veldig fort brun. Tar ikke lenge om gangen og det kan gå flere uker mellom hver gang jeg gjør det.

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det samme.

Tar du ofte solarium?

Har tatt kanskje 7 ganger i år, det er mye sammenlignet med andre år hvor jeg kanskje tar 3-4 ganger.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SupaWoman skrev:

Har tatt kanskje 7 ganger i år, det er mye sammenlignet med andre år hvor jeg kanskje tar 3-4 ganger.

Pleier du å ta et par ganger i uka da, 2-3 ganger, også la fargen stå? Eller 1 gang i mnd her og der?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg tror det er veldig individuelt. Jeg tar solarium nesten hele året, men blir veldig fort brun. Tar ikke lenge om gangen og det kan gå flere uker mellom hver gang jeg gjør det.

Ahh. Så du får du farge etter to solariumsrunder?

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, aiba skrev:

Ved kreft ser prognosen bedre ut enn den er fordi de regner overlevelse etter 5 år selv om årene etter er det folk som får spredning og dør

Så selvom overlevelsen etter fem år er på 90%, så dør mer enn halvparten etter de fem årene har passert?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ahh. Så du får du farge etter to solariumsrunder?

Det spør jo hvor lenge man ligger... Men jeg tror gener spiller inn. Så vidt jeg vet har jeg bare norske gener, men tror nok det ligger andre gener bak i slekten. Min far jobbet på forskningsbåt langs vestkysten av Afrika da han var i 20-årene. På bilder fra den tiden så han nesten svart ut. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pleier du å ta et par ganger i uka da, 2-3 ganger, også la fargen stå? Eller 1 gang i mnd her og der?

Nå før sommerferien tok jeg to halvtimer, de andre 4-5 er fordelt på før 17 mai og før jul.  Ser ikke noe poeng i å bare ta 20-30 min i mnd. Ser jo ingen forskjell da.   Når jeg først tar, tar jeg 2-3 ganger  over 1-2 uker også kan det gå mange måneder til neste gang.   Men jeg hadde aldri i verden turt å ta hver måned. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, The Kitten skrev:

Det spør jo hvor lenge man ligger... Men jeg tror gener spiller inn. Så vidt jeg vet har jeg bare norske gener, men tror nok det ligger andre gener bak i slekten. Min far jobbet på forskningsbåt langs vestkysten av Afrika da han var i 20-årene. På bilder fra den tiden så han nesten svart ut. 

Men i ditt tilfelle. Får du noe merkbar farge om du tar to solariumsrunder på en uke, på 15-20 min?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SupaWoman skrev:

Nå før sommerferien tok jeg to halvtimer, de andre 4-5 er fordelt på før 17 mai og før jul.  Ser ikke noe poeng i å bare ta 20-30 min i mnd. Ser jo ingen forskjell da.   Når jeg først tar, tar jeg 2-3 ganger  over 1-2 uker også kan det gå mange måneder til neste gang.   Men jeg hadde aldri i verden turt å ta hver måned. 

Ja, enig der. 

Hva tenker du om to-tre solariumsrunder på en uke? Kan det bli for brutalt på huden? Komme for brått på?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, enig der. 

Hva tenker du om to-tre solariumsrunder på en uke? Kan det bli for brutalt på huden? Komme for brått på?

En slik intenst lys kan jo fort sjokke huden. To 10 min runder i solarium på en uke blir vel 4-5t i den vanlige sola.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i ditt tilfelle. Får du noe merkbar farge om du tar to solariumsrunder på en uke, på 15-20 min?

Ja

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, aiba skrev:

Spredde seg til lunger og hjernen

shit kan jeg spørre om det var melanom hun hadde? Moren min fikk melanon og beskjed om at hun måtte opereres øyeblikkelig, og om det så hadde spredd seg hadde hun bare 4-5 mnd igjen å leve. Det gikk heldigvis bra, men jeg er bekymret for at hun kan få tilbakefall og plutselig spredning.. Ble hun friskmeldt før det plutselig spredte seg? 

Anonymkode: b5c45...ca3

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja jeg ble faktisk anbefalt av en lege å være i sola i baris i 15-20 minutter en del ganger før jeg smurte på noe solkrem i fjor etter at han fant at jeg hadde veldig lave D-vitamin nivåer. Og jeg har MYE føflekker og blitt anbefalt å få de sjekket hvert år av hudlege, og være forsiktig med solen.... Motstridende beskjeder...

Anonymkode: f808b...212

Hadde stolt mye mer på hudelegen enn en fastlege som ikke har så mye peiling på hud og kreftformer. 

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja jeg ble faktisk anbefalt av en lege å være i sola i baris i 15-20 minutter en del ganger før jeg smurte på noe solkrem i fjor etter at han fant at jeg hadde veldig lave D-vitamin nivåer. Og jeg har MYE føflekker og blitt anbefalt å få de sjekket hvert år av hudlege, og være forsiktig med solen.... Motstridende beskjeder...

Anonymkode: f808b...212

Glemte å si at moren min, som har masse masse føflekker ville sjekke dem hos fastlegen. Legen sa alt var helt greit. Hun fulgte magefølelsen og gikk til hudelegen. Hudlegen var sjokkert over at fastlegen ikke hadde sett at hun hadde flere risikoføflekker. Og noen mnd etter fikk hun jo konstantert melanom. Så jeg stoler ikke på fastleger når det gjelder akkurat dette. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

shit kan jeg spørre om det var melanom hun hadde? Moren min fikk melanon og beskjed om at hun måtte opereres øyeblikkelig, og om det så hadde spredd seg hadde hun bare 4-5 mnd igjen å leve. Det gikk heldigvis bra, men jeg er bekymret for at hun kan få tilbakefall og plutselig spredning.. Ble hun friskmeldt før det plutselig spredte seg? 

Ja malingnt melanom. Hun var frisk i 11 år etter fjerning av melanomet

Skrevet
19 timer siden, Jytte skrev:

Det er feil, brunfargen man får i solarium gir ikke huden beskyttelse.

Dette er ikke korrekt! Selv om solarium ikke gir full beskyttelse, opplever jeg likevel at når jeg er brun fra solarium før reise til typiske sol&badeferier tåler jeg veldig mye mer sol der. Blir overhodet ikke solbrent slik jeg lett kunne blitt ellers.  

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, The Kitten skrev:

Ja

Hvor farlig vil du si det er? For en som har tatt solarium 4 ganger totalt før det. Vil det være verre å ta solarium 2 ganger denne uka på 15 min, enn to ganger over en hel mnd? Kan det utgjøre en reel kreftfare, eller er det først og fremst over tid?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, VinterRose skrev:

Dette er ikke korrekt! Selv om solarium ikke gir full beskyttelse, opplever jeg likevel at når jeg er brun fra solarium før reise til typiske sol&badeferier tåler jeg veldig mye mer sol der. Blir overhodet ikke solbrent slik jeg lett kunne blitt ellers.  

Hvor mye solarium tar du da, før en evt reise i utlandet?

Skrevet
On 8/5/2019 at 1:50 AM, AnonymBruker said:

Kan jeg ta det?

Er Øst-Europeisk, ikke kritthvit, har få føflekker, og har tatt solarium totalt 4 ganger. 

Vil det skade meg om jeg velger å ta solarium 3 ganger denne uka, bare for å få en farge?

Jeg foreslo det for hudlegen min, og hun syntes det var veldig mye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...