Gå til innhold

Hvor helsefarlig er solarium?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg ta det?

Er Øst-Europeisk, ikke kritthvit, har få føflekker, og har tatt solarium totalt 4 ganger. 

Vil det skade meg om jeg velger å ta solarium 3 ganger denne uka, bare for å få en farge?

Anonymkode: 0f2e7...7eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det går helt fint. Bare pass på at du ikke ligger for lenge ☺️

Anonymkode: dcf12...67e

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det går helt fint. Bare pass på at du ikke ligger for lenge ☺️

Anonymkode: dcf12...67e

Trodde det var farlig?

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Vesla08 skrev:

Det er faktisk veldig farlig! Bare 10 runder i solarium kan øke sjansen for kreft med hele 20%. Jeg hadde latt det være, uten tvil. Jeg tok solarium før, fordi jeg har utrolig lys hud. Men jeg skal aldri gjøre det igjen. 

https://www.kk.no/helse/derfor-bor-du-unnga-solarium-helt/71163422?fbclid=IwAR08Yb8nhLXs6my0qEsHBOkin_X7F8HxhT2bAmccBJbAOyh3UqxAg222gro

Gjelder det for alle? Så det er ikke alt med måte?

Er jo verken likbleik, rødhåret eller har masse føflekker. Skal jo heller ikke sole meg til jeg blir solbrent, som vel er det farligste ;)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder det for alle? Så det er ikke alt med måte?

Er jo verken likbleik, rødhåret eller har masse føflekker. Skal jo heller ikke sole meg til jeg blir solbrent, som vel er det farligste ;)

Om du ikke vil ha kreft, så ikke bruk solarium. :) Jeg er ingen ekspert, men jeg ville ikke tatt sjansen med min kropp. Det spørs jo akkurat hvor viktig det er for deg å få den rette fargen. Jeg synes det er viktigere å holde meg frisk. Om det er veldig viktig for deg ville jeg nok heller kjøpt en bra selvbruningskrem. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det å bli brent i sola er også farlig. 

Når jeg skal ut å reise på ferie, da tar jeg alltid noen runder med solarium, for å få et lite grunnlag. Jeg smører meg med solfaktor 30-50 og enda ender jeg ofte opp meg å bli brent, jeg er bare en av dem som blir fort rød. 

Så i mitt hodet er det farligere at sola brenner deg og skader cellene, enn at du tar noen ganger med solarium. Vil ikke anbefale å ta solarium 2-3 ganger i uken hele året, men noen ganger før sommeren, det tror jeg kan redde en person fra farlige uv-skade i forhold til sola som brenner. 

Men joda solarium kan være farlig. Det er en grunn til at du spør spørsmålet for kreftfaren er der, men kreftfaren er der ute i sola også, den er også veldig farlig. Hudkreft er en av de mest vanligste krefttypene her i norge. Vi er glade i sol, og mange av oss er kritthvite folk som brenner oss kraftig 😬

Anonymkode: a6d3e...53f

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg skal ut å reise på ferie, da tar jeg alltid noen runder med solarium, for å få et lite grunnlag. Jeg smører meg med solfaktor 30-50 og enda ender jeg ofte opp meg å bli brent, jeg er bare en av dem som blir fort rød. 

Så i mitt hodet er det farligere at sola brenner deg og skader cellene, enn at du tar noen ganger med solarium. Vil ikke anbefale å ta solarium 2-3 ganger i uken hele året, men noen ganger før sommeren, det tror jeg kan redde en person fra farlige uv-skade i forhold til sola som brenner. 

Men joda solarium kan være farlig. Det er en grunn til at du spør spørsmålet for kreftfaren er der, men kreftfaren er der ute i sola også, den er også veldig farlig. Hudkreft er en av de mest vanligste krefttypene her i norge. Vi er glade i sol, og mange av oss er kritthvite folk som brenner oss kraftig 😬

Det er feil, brunfargen man får i solarium gir ikke huden beskyttelse. Jeg er veldig lys i huden, og det er lenge siden jeg har tatt solarium, men når jeg gjorde det holder det med 8-10 minutter, maks 12, to til tre ganger i uka i en kort periode. Gjorde det for å bli beige, ikke brun. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er kjempefarlig. Du kommer til å få hudkreft, brystkreft, livmorhalskreft, hjernesvulst og inngrodde tånegler bare ved tanken på å ta sol!

Anonymkode: cf4a2...f84

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Jytte skrev:

Det er feil, brunfargen man får i solarium gir ikke huden beskyttelse. Jeg er veldig lys i huden, og det er lenge siden jeg har tatt solarium, men når jeg gjorde det holder det med 8-10 minutter, maks 12, to til tre ganger i uka i en kort periode. Gjorde det for å bli beige, ikke brun. 

Jeg tar ufattelig sjeldnet solarium, har tatt det maks 4-5 ganger iløpet av livet.

Har heller ikke solet meg noe skikkelig i sommer. 

Så usikker på om tre ganger denne uka, kan trigge evt føflekksykdommer. Eller skal det mer til?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jytte skrev:

Du kan si det ikke gir beskyttelse, men min faktiske opplevelse er annerledes. Jeg gikk fra å alltid bli solbrent, til å faktisk ikke måtte slite med det når jeg reiste på ferie, solarium var min redning. Smøringa ble gjort helt likt, eneste forskjell var solarium. 

Når jeg tar det før ferie, kan jeg ikke starte med noe lengre en minimumstiden man får liv til å ta. Jeg fortsatte til kroppen taklet ~15 min med solarium. Da hadde jeg såpass grunning at jeg overlevde ferien uten å bli brent. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan si det ikke gir beskyttelse, men min faktiske opplevelse er annerledes. Jeg gikk fra å alltid bli solbrent, til å faktisk ikke måtte slite med det når jeg reiste på ferie, solarium var min redning. Smøringa ble gjort helt likt, eneste forskjell var solarium. 

Når jeg tar det før ferie, kan jeg ikke starte med noe lengre en minimumstiden man får liv til å ta. Jeg fortsatte til kroppen taklet ~15 min med solarium. Da hadde jeg såpass grunning at jeg overlevde ferien uten å bli brent. 

Hvor mange ganger pleier du å ta det i uka?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir heller aldri brent, men det er fordi jeg ikke soler meg så mye. Synes det er kjedelig, maks en time på stranda er nok for meg. Foretrekker å sitte i skyggen eller bevege meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Jytte skrev:

Jeg blir heller aldri brent, men det er fordi jeg ikke soler meg så mye. Synes det er kjedelig, maks en time på stranda er nok for meg. Foretrekker å sitte i skyggen eller bevege meg. 

Skal sies at føflekkkreft har over 90% overlevelse.

• Liker 1
Skrevet

Hvis solarium er så farlig, hvordan kan hudleger anbefale lysbehandlinger ? Pasienter med f.eks psoriasis blir gjerne anbefalt lysbehandling. Da får du opp til 30 behandlinger. Og må innom annenhver dag for å få effekt av behandlingen. Da får man max dose man tåler, det skal være på grensen til å bli brent. Noen må ha et par runder i året med 25 - 30 behandlinger. De solariene du finner hos hudleger er langt mer effektive enn vanlige solarier.

Alt er farlig ved uvettig bruk. Følg anbefalinger av solingstid til den hudtypen man har, og ikke (nær sagt) gjøre solariet til ditt andre hjem. Så tror jeg kroppen overlever et par runder for året i solarium. Unngå å bli brent. Det gjelder både innendørs og utendørs soling

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Bøtteballetten skrev:

Hvis solarium er så farlig, hvordan kan hudleger anbefale lysbehandlinger ? Pasienter med f.eks psoriasis blir gjerne anbefalt lysbehandling. Da får du opp til 30 behandlinger. Og må innom annenhver dag for å få effekt av behandlingen. Da får man max dose man tåler, det skal være på grensen til å bli brent. Noen må ha et par runder i året med 25 - 30 behandlinger. De solariene du finner hos hudleger er langt mer effektive enn vanlige solarier.

Alt er farlig ved uvettig bruk. Følg anbefalinger av solingstid til den hudtypen man har, og ikke (nær sagt) gjøre solariet til ditt andre hjem. Så tror jeg kroppen overlever et par runder for året i solarium. Unngå å bli brent. Det gjelder både innendørs og utendørs soling

De lysbehandlingene er jo langt på nær like intense som solariumene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger pleier du å ta det i uka?

Er nå noen år siden jeg faktisk har reist på ferie nå da. Men om jeg husker riktig, var det rundt hver 2-3 dag i 2-3 uker før jeg reiste på ferie. Fikk ikke noe sinnsykt skille, men kom tilslutt til punktet hvor jeg kunne klare ~15 min uten å bli rød. 

19 minutter siden, Jytte skrev:

Jeg glemmer aldri en gang jeg ble brent i ansiktet. Ferdig med eksamen, satt ute og gikk over svar med venner, det var overskyet men litt varmt. Vi satt der i rundt 1 time. Ble jeg rød? Jupp, illrød i ansiktet, selv om det var overskyet, og kun 1 time ute.

Solarium før ferie, altså før ferie ute i verden der det mye sol, det har reddet meg mange ganger fra å bli rød. Kanskje det i teorien ikke gir noen beskyttelse, men min opplevelse er at det faktisk gjør det. Kanskje for meg som har null farge og grunnlag så gir det en liten beskyttelse som mange har naturlig 😅 vet ikke jeg, men jeg tror at det er mye farligere at sola brenner og ødelegger dna og celler enn at man har en liten periode det man tar litt solarium. 

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Solarium er mye farligere enn sola ute. Sola ute har fiolett lys som skader og blått lys som reparerer. Solarium har bare fiolett lys som skader. Dette lærte vi på skolen og viten om at ingen cellegift kan redde livet mitt om jeg får føflekkreft som sprer seg holder meg unna solarium. (Nå fins immunterapi da men det hjelper ikke alle)

• Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal sies at føflekkkreft har over 90% overlevelse.

Kun om det oppdages tidlig, ved spredning har det alltid vært dødelig. Nå har en immunterapi som hjelper en del

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, aiba skrev:

Kun om det oppdages tidlig, ved spredning har det alltid vært dødelig. Nå har en immunterapi som hjelper en del

Men totalt 90% overlevelse. Så det er vel da 10% som får spredning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...