Gå til innhold

Gratis i kirka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såvidt jeg forstår her inne så er det gratis å gifte seg i den kirken man hører til i forhold til hvor man har adresse. 

Min forlovede både døpte og konfirmerte seg i nabokirken, og har et ønske om å gifte seg der.
Må man betale selv om han har tidligere "tilhørighet der"?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Ewisti skrev:

Såvidt jeg forstår her inne så er det gratis å gifte seg i den kirken man hører til i forhold til hvor man har adresse. 

Min forlovede både døpte og konfirmerte seg i nabokirken, og har et ønske om å gifte seg der.

Det varierer mellom bispedømmene, tror jeg. Du får rett og slett bare ringe menigheten og spørre.

Anonymkode: 7654b...7d8

Skrevet
46 minutter siden, Ewisti skrev:

Vanligvis ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Bare å gå inn på nettsiden til den aktuelle kirken og sjekke det. 

Anonymkode: 6e936...a2e

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke sånn at jeg kan gifte meg gratis tveit kirke selv om "min" kirke er et annet sted i Kristiansand? Trodde det handla om kommunetilhørighet jeg 😅

Anonymkode: a8f9c...526

Skrevet

tps://www.nrk.no/sorlandet/store-prisforskjeller-pa-bryllup-1.11455568

AnonymBruker
Skrevet

Du må normalt betale om du bor i et annet sogn, selv om man har hatt tilhørighet der tidligere. Han får neppe noe fritak for å være døpt og konfirmert der, kanskje hvis han har vært veldig aktiv i menigheten, men det høres jo ikke sånn ut. Det må jo komme både prest, organist og kirketjener på jobb når dere skal gifte dere, og det er ikke gratis. 

Anonymkode: 3888f...2c8

• Liker 3
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han får neppe noe fritak for å være døpt og konfirmert der

Det er helt normalt å få gifte seg gratis i kirken man er døpt og konfirmert...

Skrevet

I Trondheim er det gratis innenfor tilhørende kommune. 

AnonymBruker
Skrevet

I Oslo må man betale flere tusen for å gifte seg i Holmenkollen kapell dersom man egentlig sogner til en annen kirke.

Anonymkode: baaea...957

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...