Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en baby som hele tiden legger seg på magen når han sover. Jeg snur han på ryggen hele tiden men han snur seg igjen med en gang. Han gjør det i både når han er våken og sover. 

Er så redd for krybbedød når han stadig ligger på magen. 

Han er 6 mnd og klarer ikke å snu seg fra mage til rygg enda. 

Hva kan jeg gjøre for å få han til å ligge på ryggen og ikke mage? 

Anonymkode: 79351...cdf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo prøve å binde han fast, jeg tror jeg har sett før at det finnes slikt seletøy man kan putte på de i senga slik at de ikke får rørt seg.

Eventuelt svøping.

Spøk til side, jeg tror ikke det er farlig, spesielt ikke når han er så gammel som 6 måneder, jeg tror faren for krybbedød er over for lenge siden.

Anonymkode: a358f...aa9

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo prøve å binde han fast, jeg tror jeg har sett før at det finnes slikt seletøy man kan putte på de i senga slik at de ikke får rørt seg.

Eventuelt svøping.

Spøk til side, jeg tror ikke det er farlig, spesielt ikke når han er så gammel som 6 måneder, jeg tror faren for krybbedød er over for lenge siden.

Sele selges ikke lenger da det er komt nye regler for det. Jeg er i tillegg redd for at det fort kan bli farligere å binde baby fast enn å la han ligge på magen. 

Har hørt at kun babyer som kan snu seg tilbake igjen kan ligge på magen, men min kan jo ikke det enda så han blir liggende slik frem til jeg snur han (så går det max 2 min så er han på magen igjen). 

Jeg tørr ikke sove når han er slik, føler jeg må ligge våken å passe på🙁

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sele selges ikke lenger da det er komt nye regler for det. Jeg er i tillegg redd for at det fort kan bli farligere å binde baby fast enn å la han ligge på magen. 

Har hørt at kun babyer som kan snu seg tilbake igjen kan ligge på magen, men min kan jo ikke det enda så han blir liggende slik frem til jeg snur han (så går det max 2 min så er han på magen igjen). 

Jeg tørr ikke sove når han er slik, føler jeg må ligge våken å passe på🙁

Selv om han ennå ikke klarer å snu seg fra mage til rygg selv (som de ofte gjør FØR de kan snu seg andre veien) så klarer han vel å røre på hodet, snu det til siden for eksempel?

Og når han ligger på magen ligger han vel ikke med ansiktet ned i underlaget?

Uansett er han over alderen hvor krybbedød oftest forekommer.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selv om han ennå ikke klarer å snu seg fra mage til rygg selv (som de ofte gjør FØR de kan snu seg andre veien) så klarer han vel å røre på hodet, snu det til siden for eksempel?

Har sett han noenganger med ansiktet rett nedi madrassen. Han klarer å snu hodet ja, men er alikevell redd for den gangen han ikke snur hodet og ligger nedi madrassen 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig når babyen klarer det på egenhånd. 

Anonymkode: 37f27...ac0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som om jeg skulle skrevet dette for 1 og en halv måned siden! Baby var 5 mnd..snudde seg på magen,gulpa,og ble liggende og duppe hodet nedi det...  lærte seg å snu på hodet først da han var 6 mnd,og nå ved 6,5 mnd begynner jeg endelig å stole på det,og har begynt å fått sove mer. Helt jævlig når det står på.. håper du finner en annen løsning enn meg..(sitte og se på baby sove...)

Anonymkode: a3e2e...73e

AnonymBruker
Skrevet

Han kan sove i nattpose som du binder fast i sengen?

Anonymkode: 61772...44a

AnonymBruker
Skrevet

Har du aerosleep madrass? Den kan man faktisk puste gjennom selv om man har ansiktet rett ned i den. Det kan være verdt å sjekke ut. Og selv om han ikke kan rulle fra mage til rygg så er han jo så stor at babyen fint kan løfte hodet og overkroppen fra underlaget, så han vil ikke bli liggende med hodet nedi madrassen når der blir for ukomfortabelt. Det gjør jo ikke vi voksne heller, vi snur oss jo bort instinktivt hvis vi ikke får puste ordentlig.

Anonymkode: 56262...add

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mest vanlige/letteste er å snu seg fra rygg til mage. Utover det er jeg enig med deg at i den alderen klarer de å vri hodet til sidene, så sjansen er mindre for krybbedød. 

Anonymkode: 78e80...4eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan sove i nattpose som du binder fast i sengen?

Anonymkode: 61772...44a

Har nattpose men ikke sele. Det selges ikke lenger pga nye regler 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det mest vanlige/letteste er å snu seg fra rygg til mage. Utover det er jeg enig med deg at i den alderen klarer de å vri hodet til sidene, så sjansen er mindre for krybbedød. 

Nei, på grunn av musklene som er involvert så snur de fleste babyer seg fra mage til rygg FØR de snur seg fra rygg til mage.

Det er rett og slett tyngre å snu seg fra rygg til mage, enn omvendt.

Men på grunn av mye hysteri så får vel dagens babyer omtrent ikke ligge på magen i det hele tatt, så ingen er faktisk klar over at mage til rygg er naturlig og kommer før rygg til mage.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min første lå i en pose med seler. Han snudde seg rundt og satt seg i krabbestilling i søvne. Så våknet han og gråt fordi han sto slik. Dette skjedde hvert 5 minutt gjennom hele natten. Hver natt. Helsesøster anbefalte meg nattpose med seler. 

Anonymkode: 1e870...35c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, på grunn av musklene som er involvert så snur de fleste babyer seg fra mage til rygg FØR de snur seg fra rygg til mage.

Men på grunn av mye hysteri så får vel dagens babyer omtrent ikke ligge på magen i det hele tatt, så ingen er faktisk klar over at mage til rygg er naturlig og kommer før rygg til mage.

Må si meg enig med den andre anonym. Min erfaring er at de snur seg fra rygg til mage først. Det hender de faller over fra mage til rygg pga vekten på hodet, men ikke bevisst for å få tak i en leke for eksempel. Det er også dette jeg har hørt på helsestasjonen og lest i diverse skriv om babyer og utvikling. Har en baby nå og det stemte godt der, fra mage til rygg kom en god stund etter rygg til mage.

Vet hvordan du har det, HI. Jeg synes det ble enklere når hun klarte å snu seg begge veier selv, men jeg synes fremdeles det er guffent når hun ligger på magen. Har du prøvd å legge babyen på siden? Det hjalp her, da ble hun liggende, og det føles tryggere, synes jeg.

Anonymkode: ca7e0...00f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du aerosleep madrass? Den kan man faktisk puste gjennom selv om man har ansiktet rett ned i den. Det kan være verdt å sjekke ut. Og selv om han ikke kan rulle fra mage til rygg så er han jo så stor at babyen fint kan løfte hodet og overkroppen fra underlaget, så han vil ikke bli liggende med hodet nedi madrassen når der blir for ukomfortabelt. Det gjør jo ikke vi voksne heller, vi snur oss jo bort instinktivt hvis vi ikke får puste ordentlig.

Anonymkode: 56262...add

Den brukte vi på våre babyer også! Hvorfor gjør ikke alle bare det? Mye tryggere!

Anonymkode: 8e01a...f24

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen dokumentasjon på dette? Jeg jobber på helsestasjon og det er ikke tvil om at de fleste barn jeg har snur seg fra rygg til mage først! Dette forteller også fysioterapeutene på jobben min. Men tar gjerne i mot dokumentasjon på det motsatte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet akkurat hvordan du har det! Du må bare prøve å slappe av så godt det lar seg gjøre. Ettersom han jo er såpass stor at han snur hodet til sidene, bør du ikke være så bekymret. 

Dog er det lettere sagt enn gjort. Jeg var akkurat som deg for ikke lenge siden. Plutselig en dag begynte mini å kun sove på magen. I omtrent en uke sov jeg nesten ingenting, satt å så på henne. Fulgte med. Nå er det gått over to måneder og mini vil fremdeles kun sove på magen. Det går bra ❤️

Anonymkode: 670af...072

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du noen dokumentasjon på dette? Jeg jobber på helsestasjon og det er ikke tvil om at de fleste barn jeg har snur seg fra rygg til mage først! Dette forteller også fysioterapeutene på jobben min. Men tar gjerne i mot dokumentasjon på det motsatte. 

https://www.babycenter.com/0_baby-milestone-rolling-over_6504.bc

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge babyen din snur seg dit selv, hadde jeg ikke stresset med det. La babyen din sove, ser ut til at han har funnet sin favorittstilling :) 

Du kan evt prøve nattpose. Her funker ikke det i hele tatt, hun blir illsint fordi hun ikke får beveget seg så mye som hun ønsker. 

Anonymkode: 394b2...f13

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...