AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #1 Skrevet 4. august 2019 Er det noen som har en 5.5 åring som straks ( om 2 uker) skal begynne på skolen? I såfall hvordan er det å være i en sånn situasjon der man skulle ønske ungen vår skulle være aldersmessig moden nok til skolestart, ihvertfall fylt 6 år. Hva er dine tanker og følelser om det? Anonymkode: a1e2d...02a
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #2 Skrevet 4. august 2019 Født i desember og begynte da jeg var nesten ett år yngre en de andre barna. Lå etter fysisk og psykisk, klarte aldri å henge med, mye plaget ble jeg også. Anbefales ikke og er svært sint på skolesystemet på grunn av dette. Anonymkode: ea293...335
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #3 Skrevet 4. august 2019 Jeg synes de er for små egentlig... Har ei som er født i januar, hun var jo over 6,5 når hun begynte. Og har ei som er født i desember og litt over 5,5 når hun begynte. Enorm forskjell!! Har gått fint med begge altså, men... Anonymkode: eac31...1e9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #4 Skrevet 4. august 2019 Jeg har eldre skolebarn og det ene barnet er født i november. Jeg tenkte at det var viktigere at hun fikk begynne på skolen sammen med vennene sine enn at hun skulle bli holdt tilbake. Anonymkode: f59d3...cda 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #5 Skrevet 4. august 2019 Min er født i desember, er i toppsjiktet i alle fag på skolen utenom gym (ikke veldig fan av ballspill, men det jobbes med). Han lærte å lese som fireåring og har generelt alltid ligget foran sin egen alder. Så med min gikk det fint, men klart det ikke er fasiten, det finnes store variasjoner mellom 5,5årige skolestartere. Lykke til med skolestart, håper det går fint 😊 Anonymkode: f4890...23a
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #6 Skrevet 4. august 2019 Har ei født i slutten av november som absolutt er skoleklar. Er selv født på høsten og mine foreldre vurderte å søke om at jeg skulle få begynne et år tidligere. Anonymkode: 63231...327
Ulrikke Skrevet 4. august 2019 #7 Skrevet 4. august 2019 Har ikke skolestarter nå, men kan si noe om langsiktig erfaring. Har barn født i november, og stebarn født i oktober, november og desember. Alle har begynt på skolen som 5,5-åringer, og alle fire har mestret det fint!
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #8 Skrevet 4. august 2019 Min ble født to mnd for tidlig i midten av desember. Skolestart har gått fint i den forstand at barnet trivest sosialt. Men henger ellers veldig etter faglige Anonymkode: d4b7a...bad
Måbarefåsiat... Skrevet 4. august 2019 #9 Skrevet 4. august 2019 Min er født i slutten av november. Skolestart gikk helt fint. Halve klassen var fem år, lærerne er vant til det.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #10 Skrevet 4. august 2019 Jeg opplever at elevene i førsteklasse har enorm forskjell i modningen, uavhengig av når de er født på året. Et januarbarn kan være mere «lost» enn et desemberbarn ved skolestart. Alle blir tatt hensyn til, uavhengig av når de er født på året. De umodne modnes, og de som ligger et hestehode foran blir gjerne tatt igjen og kanskje forbigått senere i skolegangen. Anonymkode: 02491...62f 3
Anonymburker Skrevet 4. august 2019 #12 Skrevet 4. august 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min er født i desember, er i toppsjiktet i alle fag på skolen utenom gym (ikke veldig fan av ballspill, men det jobbes med). Han lærte å lese som fireåring og har generelt alltid ligget foran sin egen alder. Så med min gikk det fint, men klart det ikke er fasiten, det finnes store variasjoner mellom 5,5årige skolestartere. Lykke til med skolestart, håper det går fint 😊 Anonymkode: f4890...23a Det fins alltid enkelte unntak, men det er en klar trend at når man er født sent på året er det større sjans for å bli hengende etter. Spesielt om barnet er gutt. 2
Jytte Skrevet 4. august 2019 #13 Skrevet 4. august 2019 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har en 5.5 åring som straks ( om 2 uker) skal begynne på skolen? I såfall hvordan er det å være i en sånn situasjon der man skulle ønske ungen vår skulle være aldersmessig moden nok til skolestart, ihvertfall fylt 6 år. Hva er dine tanker og følelser om det? Anonymkode: a1e2d...02a Søk om ett års utsettelse. Det vil gå igjennom, men da må du regne med noen uker permisjon uten lønn før ny start i barnehagen. Dette burde du vært bevisst på allerede i mars. I Danmark er det vanlig å få det utsatt. Uten at foreldrene må oppgi grunn. Endret 4. august 2019 av Jytte 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #14 Skrevet 4. august 2019 Har ei som er født i slutten av desember, aldri vært noe problem. har et vennepar som lot ungen vente 1 år med å starte fordi han hang litt etter, de angrer veldig på det i dag, da det jevnet seg fort ut. Anonymkode: 5b3ea...4df
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #15 Skrevet 4. august 2019 Jeg er desemberbarn og hadde aldri problemer, var faktisk på topp på alle prøver på barneskolen og har i dag en mastergrad og skal søke phd. Jeg snakker selvsagt av egen erfaring, men det gikk helt fint med meg! Hvis du tror barnet ditt vil trenge litt ekstra oppfølgning så får du bare passe og se hva som kan gjøres, og ellers går det nok helt fint. Anonymkode: 3ae85...285
Zienna Skrevet 4. august 2019 #16 Skrevet 4. august 2019 Jeg merker meg at mange av svarene du har fått dreier seg om hvorvidt barnet klarer å følge opp de andre elevene, faglig. Mange 4-åringer både leser og regner som 1.klassinger, men det betyr ikke at de sosialt er modne nok til å gå på skolen! Tror det er viktig å vite forskjellen på faglig modenhet og sosial modenhet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #17 Skrevet 4. august 2019 Vi har en født i februar. Synes absolutt han ikke er moden nå, men mye kan skje på kort tid, så er spent. Anonymkode: 1c283...f90
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #18 Skrevet 5. august 2019 11 timer siden, Jytte skrev: Søk om ett års utsettelse. Det vil gå igjennom, men da må du regne med noen uker permisjon uten lønn før ny start i barnehagen. Dette burde du vært bevisst på allerede i mars. I Danmark er det vanlig å få det utsatt. Uten at foreldrene må oppgi grunn. Det skal ganske mye til for å få det gjennom. At man er født i desember, og ikke helt moden nok, holder ikke som grunn. Modenheten utgjevner seg som regel ganske fort. Anonymkode: 6245f...c1a 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #19 Skrevet 5. august 2019 I Norge for man faktisk ikke utsatt skoelstart uten at barnet feiler noe, det skal altså utrolig mye til for å utsette skolestarten. Anonymkode: 24195...3f5 2
Jadzia Skrevet 5. august 2019 #20 Skrevet 5. august 2019 Jeg har en umoden snart seksåring. Han er født i september, men er ganske umoden for alderen. Jeg har hatt store bekymringer rundt skolestart. Men bare på et par dager på sfo, føler jeg han har vokst enormt! Det å ha større barn å se etter, og lære nye regler har gått over all forventning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå