Gå til innhold

Leietaker som ikke rydder utsiden.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I kontrakten står det spesifisert dette med oppbevaring av gjenstander og hvordan det skal holdes. 

Har tatt det opp muntlig en gang at det må ryddes, og to uker senere skrevet en melding om påminnelse av hva som står i kontrakt og hva som kan stå på utsiden. 

Ingenting blir gjort og det er like før jeg rydder der selv. Det flyter søppel, og diverse ting de bruker som ikke setter på plass. 

De bruker lite tid utenfor leiligheten å bryr seg tydeligvis ikke om hvordan det ser ut. 

Dette er veldig frustrerende, og forstår at vi som huseiere ikke kan blande oss i deres eiendeler med å rydde det.

For å gjenta meg selv så står det tydelig spesifisert i kontrakten hva som kan oppbevares på utsiden, i tillegg til muntlig og skriftlig påminnelse. 

Jeg vil ikke kaste dem ut. Dette er hjemmet deres, og vet hvor belastende hele flytteprosessen er. 

Noen tips og råd? 

Anonymkode: 05b5f...ebd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Edit; vi har også tilbudt oss å hjelpe med å kjøre bort søppel for dem.

Ts

Skrevet

Eg trur eg som huseier hadde gitt beskjed om at ALT blir kasta om f.eks 14 dagar, og evt kostnader med dette vil bli belasta leigetakar.

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor har de ikke gjort det? Hva har de begrunnet det med?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Fjaselina skrev:

Eg trur eg som huseier hadde gitt beskjed om at ALT blir kasta om f.eks 14 dagar, og evt kostnader med dette vil bli belasta leigetakar.

Dette. Gi dem en frist på å rydde opp, sendt alt slik skriftlig! Helst som rekomandert brev OG melding. 14 dager, så kastes alt 

Anonymkode: 8869f...7c7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Fjaselina skrev:

Har vurdert dette om det ikke skjer noe med utsiden de neste 14 dagene. Da har de fått tre påminnelser samt den nøye gjennomgangen vi hadde da vi hadde dem på visning.

TS

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva med å sende et skriftlig varsel om at utsiden blir ryddet innen <FRIST> ellers anses dette som brudd på kontrakt og heving av leiekontrakt kan bli konsekvensen? Slutt med puselankingen. Vær formell og sørg for at det er skriftlig og formelt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, WhiteSwan skrev:

Hvorfor har de ikke gjort det? Hva har de begrunnet det med?

At det er ting som skal selges, men at de ikke får solgt. Men det er også poser med søppel og tomme bokser, strykebrett, rester etter grilling som ligger overalt, en hullete presenning som ligger strødd osv osv. 

TS

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor i all verden skal husvert rydde opp i andres søppel? Ærlig talt - det står klart i kontrakten at det ikke er lov - da er det brudd på vilkår i kontrakten. Det er da virkelig ikke huseiers oppgave å kjøre boss for leieboeren sin.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Hva med å sende et skriftlig varsel om at utsiden blir ryddet innen <FRIST> ellers anses dette som brudd på kontrakt og heving av leiekontrakt kan bli konsekvensen? Slutt med puselankingen. Vær formell og sørg for at det er skriftlig og formelt.

Joda, det er nå så. Men samtidig så vil jeg ikke ta fra noens hjem før det har gått ganske mye hardere og alvorlig for seg enn det. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Hvorfor i all verden skal husvert rydde opp i andres søppel? Ærlig talt - det står klart i kontrakten at det ikke er lov - da er det brudd på vilkår i kontrakten. Det er da virkelig ikke huseiers oppgave å kjøre boss for leieboeren sin.

Vi tilbød oss å kjøre det bort pga de har ikke sertifikat, og da er det helt klart tungvindt å få kjørt bort. 

Og det gjør meg ingenting at vi hjelper hverandre. Dette gjør vi jo oss naboer imellom også.

TS

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det er nå så. Men samtidig så vil jeg ikke ta fra noens hjem før det har gått ganske mye hardere og alvorlig for seg enn det. 

Ts

Jeg skrev da vitterlig "varsel" og "heving av leiekontrakt KAN bli konsekvensen". Det er best å være formell fra dag en for da går utkastingen raskere. Det kan jo også være at de skjerper seg og så blir jo ikke utkastelse nødvendig. Ingen har heller sagt at du MÅ kaste dem ut fordi om du VARSLER. Men hvis det viser seg at du har pådratt deg leieboerne fra ytre helvete som er ute av stand til å holde orden vil du vel bli kvitt dem? Da er du formell fra dag en. 

Gjest Blondie65
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tilbød oss å kjøre det bort pga de har ikke sertifikat, og da er det helt klart tungvindt å få kjørt bort. 

Og det gjør meg ingenting at vi hjelper hverandre. Dette gjør vi jo oss naboer imellom også.

TS

Og se hvor takknemlig de er for den hjelpen da gitt. 

Jeg er helt for å hjelpe hverandre, men du må få øynene opp for at du her blir utnyttet.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Jeg skrev da vitterlig "varsel" og "heving av leiekontrakt KAN bli konsekvensen". Det er best å være formell fra dag en for da går utkastingen raskere. Det kan jo også være at de skjerper seg og så blir jo ikke utkastelse nødvendig. Ingen har heller sagt at du MÅ kaste dem ut fordi om du VARSLER. Men hvis det viser seg at du har pådratt deg leieboerne fra ytre helvete som er ute av stand til å holde orden vil du vel bli kvitt dem? Da er du formell fra dag en. 

Har skjønt at disse må ha det meget tydelig inn med teskje, og være såpass firkanta at det ikke er noe smutthull. Hadde ikke tross at det var nødvendig, men tydeligvis...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Dette forstår jeg er kjempefrustrerende, for vi var borti nesten samme problemet selv. Vi hadde leieboere som rotet fryktelig utenfor inngangspartiet, men det dumme var at vi ikke hadde i kontrakten hvordan vi ønsket det skulle være. De har flyttet nå heldigvis og jeg får ro i sjela når jeg ser hvor pent og ryddig nye leietakere har det😊

Uansett, jeg ville gitt en frist på når rotet må være borte. Hvis ikke blir alt kastet. Flott at du har tilbydd deg å kjøre bort søppel, håper de tar til fornuft. 

Anonymkode: 1ba3c...b81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det er ting som skal selges, men at de ikke får solgt. Men det er også poser med søppel og tomme bokser, strykebrett, rester etter grilling som ligger overalt, en hullete presenning som ligger strødd osv osv. 

TS

Hvis du ikke kaster de ut så vil det bare fortsette, de gjør jo ingenting når de har sjansen

Anonymkode: 9dbfc...5ec

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes leieboere som hadde stått på pinne tå for å tilfredstille utleier iforhold til det som står i kontrakten. Jeg synes ikke det er ille å stille ultimatum og frist på når slikt skal gjøres. Hvis leieboer er syk, så kan han skaffe hjelp fra familie/venner eller betale for det.

Anonymkode: 0a62a...889

• Liker 4
Skrevet

Jeg har selveier og ble truet med tvangssalg av styret pga rot på veranda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ganske frustrerende ja.. 

Det er ikke mye vi krever. Bare at man rydder opp etter seg selv, og ikke bruker uteplassen til ting en ikke har lyst til å ha i stua, og ikke får plass til. Tviler på at den digre vinterdressen som har ligget ute i alt vær og vind kan brukes nå.. 

Når det har gått 14 dager fra jeg sendte meldingen så skal jeg sende ny melding med frist på 14 dager. Om ingenting er gjort da så går det på søpla...

TS

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ganske frustrerende ja.. 

Det er ikke mye vi krever. Bare at man rydder opp etter seg selv, og ikke bruker uteplassen til ting en ikke har lyst til å ha i stua, og ikke får plass til. Tviler på at den digre vinterdressen som har ligget ute i alt vær og vind kan brukes nå.. 

Når det har gått 14 dager fra jeg sendte meldingen så skal jeg sende ny melding med frist på 14 dager. Om ingenting er gjort da så går det på søpla...

TS

Og slik lærer leieboer at hvis man bare venter lenge nok så rydder husvert rotet. Jajaja. Lykke til videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...