Gå til innhold

Hva liker du/liker du ikke med ditt kjøkken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg planlegger å bytte ut kjøkkenet etterhvert. I den forbindelse ønsker jeg å høre hvilke funksjoner/valg du er spesielt fornøyd/misfornøyd med på ditt kjøkken. Er det ting du tenkte var smart når kjøkkenet ble kjøpt, men som viste seg å være helt ubrukelig? Eller har du noen smarte funksjoner nå som har gjort hverdagen på kjøkkenet enklere?

Eksempler: fornøyd/misfornøyd med valg av materiale for benkeplate? Smarte løsninger for avfall/kildesortering? Skapinnredning som fungerer spesielt bra/dårlig? Ting du brukte penger på som du tenker var bortkastet?

Alle erfaringer tas imot med takk. 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg misliker at tidligere eiere for den første har valgt å ha frittstående komfyr og spesialtilpasset benkeplate. Den dagen vi må bytte ut komfyren må vi altså enten velge en ny komfyr eller bestille nye benkeplater i tillegg til integrert stekeovn og platetopp.

For det andre misliker jeg de svære veggskapene innerst i hjørnet over benkeplata. Jeg er ikke så høy, så jeg får brukt ca 40% av skapet til daglig. 

Anonymkode: 74e07...f49

• Liker 1
Skrevet

Misliker fargen. Tror den heter eggeskall, men er hvit med en nyanse av markeringstusjgul...

Misliker mønsteret på dørene, så vanskelig å holde rent.

Misliker som AB over det enorme skapet i hjørnet over kjøkkenbenken. Helt enormt med plass, men ingen måte å få utnyttet den på som jeg finner ut av. 

Misliker "matskapet" vårt, så dypt at vi ikke kan bruke mer en halve plassen. Skal ta mål i dag faktisk og se om jeg finner andre løsninger, som skuffer.

Misliker materialet til benkeplata, mange hakk. Tipper det er noe billig noe...de som bodde her før oss hadde ikke økonomien i orden og det vises!

Liker at håndtakene er buede og festet to steder, det gjør barnesikring noe lettere.

Liker snurrehjul-tingen i nederste hjørneskap.

Liker kjøkkenøya, gull verdt som avlastningsbord. 

Liker søppelordningen, bokser med demp.

Liker belysningen under kjøkkenbenken, ledbånd. 

Liker trekant-oppsettet med kjøleskap, vask og komfyr. 

Liker tilgang til tre doble stikkontakter. Kunne ikke hatt mindre.

Liker rustfrie hvitevarer. Pent å se på, lett å holde rene, men må tørkes over ofte. 

Liker å ha krydderskuff. 

Liker at innredningen går helt til taket, slipper å rengøre oppå skapene.

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk nytt kjøkken i 2016 og det er tre ting jeg setter ekstra pris på:

- kjøkkenøy med integret oppvaskmaskin

- kjøleskuffer

- dobbelvask med god plass

• Liker 1
Skrevet

Det eneste jeg virkelig savner på mitt kjøkken er klokke på komfyren. Jeg har kjøpt en timer med klokke som henger på komfyren nå, men det er ikke det samme. 

Ellers er jeg fornøyd med at vi har skuffer i alle underskapene, veldig greit og oversiktlig, lett å se hva som ligger bakerst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en styggdyr ubrukt dampovn (takk kjære) og savner mikro. Skulle hatt flere stikk fordelt over kjøkkenbenken. Ingen overskap er vi egentlig fornøyd med, men det er ikke så praktisk å stable glass og kopper i skuffer. Ellers veldig fornøyd med bare skuffer. Skulle hatt mer fryseplass. Angrer oss for at vi gikk for en billig midlertidig laminatbenk, er så mye styr å få byttet til «ordentlig» i etterkant.

Anonymkode: 47a57...119

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har pusset opp mitt tredje kjøkken (tre boliger), og er nå 100% fornøyd. 

- stor kjøkkenøy, kjempesosialt når man har besøk, og mengder med benkplass

- mange uttak for stikkontakt og USB, skjulte løsninger

- i stor grad tatt hensyn til hvordan det jobbes på kjøkkenet. Arbeidsflate-stekovn-vask-kjøleskap er 2-3 skritt fra hverandre, selv om kjøkkenet er digert. Alt som brukes daglig av service etc er rett ved oppvaskmaskin. Så er ting som vinskap, serveringsskåler, fryser og annet plassert lengre bort. 

- to stekovner, begge med dobbel funksjon (damp/ovn, mikro/ovn).  Dampovnen er i bruk nesten daglig, i motsetning til forrige AB.  

- ekstra stor platetopp med fleksible soner. 

- store kjøleskuffer, praktisk, oversiktelig og energibesparende. 

- at vi ikke tok noen "billige" valg som hadde irritert oss videre. 

- integrerte smartløsninger. Nesten alt av elektronikk kan styres via app på telefonen. Fantastisk å ikke måtte bevege seg fra sofaen for å sjekke kjernetemperaturen på steken. 

- stort skap med alt av småelektrisk. Dette løftes ut ved bruk. Kun kaffetrakter på benken. 

- ingen handtak eller annet dill - kan vaske over alle overfalter på få minutter. 

- stort matskap med utrekkbare løsninger - ser alt man har når det åpnes. 

- stort fryseskap i tillegg til stort kjøleskap. Hadde delt på forrige kjøkken, og det var aldri nok plass. 

Anonymkode: d3e3f...8f7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Liker:

Skuffer i benkeskapene i stedet for skap!

Er veldig glad for at jeg valgte overskap, selv om det er moderne å ha kun underskap. Masse oppbevaringsplass.

Elektrisk åpner i søppelskuffen. 

Integrerte hvitevarer.

Underlint/planlimt vask.

Liker ikke:

Angrer på at jeg ikke la mer penger i benkeplata. Skulle ønske jeg hadde valgt benkeplate i stein.

Anonymkode: 74d72...620

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

misfornøyd med:

- at kjøkkenet er i hvit høyglans (var slik da jeg flyttet inn). Vanskelig å gjøre rent i tillegg til at det ser glorete ut. 

- overskapene går ikke helt opp til taket og det samler seg støv øverst. For meg som er lav er det et helvete å gjøre rent der oppe

- Skulle helst ikke hatt overskap i det hele tatt, hadde holdt med kun skuffer. 

- hadde ikke trengt integrert micro. Bruker den sjelden og ville heller hatt en liten ekstra frys evnt et minikjøleskap der istedet. 

fornøyd med: 

- snurrehjulet for kjeler og div, veldig kjekt

- søppelsortering (fra ikea)

- at kjøleskapet er integrert i innredningen. Men det er vel vanlig nå?

Anonymkode: 2a145...75a

• Liker 1
Skrevet

Fornøyd med

Skuffer i stedet for skap

Pyrolyse. Aldri mer vasking av stekeovn.

Takhøye overskap

Litt plass på kjøkkenet der det ikke er overskap. Blir fint og luftig.

God ordning for avfall under vasken.

Misfornøyd med

Heltre benkeplate. Krever mye vedlikehold. Ønsker meg tilbake til laminat!

Litt lite benkeplass. Savner øy.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for mange gode innspill.

- Skuffer istedenfor skap skal jeg absolutt ta med meg videre. Irriterer meg grønn over matskapet med hyller idag. Null oversikt.

- Jeg er ekstremt usikker på benkeplate. Syns heltre virker mest «koselig» og lunt, men som noen nevner her så frykter jeg vedlikehold. Flekker som ikke lar seg fjerne og sånt. Men jeg syns laminat er så stygt, og stein er for kaldt.

- Er veldig ute etter et godt system for kildesortering. Har idag matavfall, restavfall og plast under vasken. Men pant og papp er i egne beholdere ute på gulvet, og de blir det ikke plass til etter oppussing. Skjønner ikke hvordan man skal få plass til alle kategoriene med søppel. Og da har jeg ikke engang tatt med glass og metall.

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, Sessan84 said:

Tusen takk for mange gode innspill.

- Skuffer istedenfor skap skal jeg absolutt ta med meg videre. Irriterer meg grønn over matskapet med hyller idag. Null oversikt.

- Jeg er ekstremt usikker på benkeplate. Syns heltre virker mest «koselig» og lunt, men som noen nevner her så frykter jeg vedlikehold. Flekker som ikke lar seg fjerne og sånt. Men jeg syns laminat er så stygt, og stein er for kaldt.

- Er veldig ute etter et godt system for kildesortering. Har idag matavfall, restavfall og plast under vasken. Men pant og papp er i egne beholdere ute på gulvet, og de blir det ikke plass til etter oppussing. Skjønner ikke hvordan man skal få plass til alle kategoriene med søppel. Og da har jeg ikke engang tatt med glass og metall.

Til matvarer ville jeg kjøpt høyskap ala dette eller med uttrekk

https://www.elkjop.no/product/kjokken-vaskerom-og-garderobe/kjokken/kjokkenprodukter/innredning/E12035019507/epoq-tandem-50-cm-uttrekksoppbevaring

Mange kjøkkenleverandører har fine løsninger for kildesortering med mange forskjellige «avdelinger». Ville uke bekymret meg så mye for det :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Sessan84 skrev:

Trikset er å finne en plass til dette som ikke er på kjøkkenet.

Vi har et sorteringssystem i garasje. I kildesorteringsskapet under vask har vi dunker for restavfall, plast og papp/papir. Og en hylle for tomme flasker, metall, batterier og annet. 

En gang om dagen fjernes alt fra kjøkkenet (unntak for dunker/hylle som er nesten tom). Restavfall og papir rett i søppeldunker ute, plast i en dunk i garasjen, flasker i en annen dunk, og metall, batterier etc. i esker.  Man må jo uansett løpe ut med restavfall, så er jo bare å ta med resten samtidig, i stedet for å løpe en tur hver gang en av kategoriene blir fulle. 

Anonymkode: d3e3f...8f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...