Gå til innhold

Skam-serien og homofili - spørsmål til unge i dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i førtiårene og ser Skam-serien for første gang. Jeg har kommet til sesong 3 og fortellignen om Isak og hvordan han blir fortrolig med å være homofil.

Noe av det som overrasket meg mest med serien var hvordan hans venner reagerte når han fortalte dem at han var homofil. Både Jonas og resten av gjengen. Dvs de reagerte ikke i det hele tatt, de var så ok med det at det var overhodet ikke overraskende, sjokkerende eller noe å reagere på.

Jeg hadde selvsagt ikke forventet at de skulle reagere negativt, men jeg hadde forventet noen form for reaksjon. Om så bare en "Å, er du homofil?".

Er ungdom i dag så ok med det som vist i serien eller er det litt romantisert?

Anonymkode: 216a8...e5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert, med mindre vedkommende hadde vært en som har dratt med seg damer hjem i årevis. Kjenner noen som hadde reagert, og mange som ikke hadde det. De aller fleste av oss kjenner jo en del homofile fra før, at det er en til er liksom ikke så oppsiktsvekkende.. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da en i gjengen min fortalte at han var homofil for rundt 10 år siden tror jeg vi alle svarte mmm, jaa, ok, jeg vet - eller lignende. Vi visste det jo fra før, så det kom ikke som noe sjokk akkurat. 

Anonymkode: a64d7...aa5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror de fleste unge i dag er veldig tolerante når det kommer til homofili. De skjønner at vi ikke er skumlere enn "folk flest".

Anonymkode: f811c...875

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to venner som har kommet ut som homofil/lesbisk og én som har kommet ut som at han egentlig føler seg som en kvinne. Første gang var jeg 13 år gammel, de andre var i tidlig tyveårene. Alle gangene svarte jeg kort og støttende og sa at det ikke har noe å si så lenge de lever livet slik de ønsker å leve det. 

Jeg synes ikke at det er romantisert i Skam på noen som helst måte.

Anonymkode: 09baf...d95

• Liker 3
Gjest Alkoholist
Skrevet

Håper at det etterhvert blir så normalisert at man ikke trenger å komme "ut av skapet". Man skulle ikke behøve å fortelle andre at man er skeiv hele tiden,for sånn er det. Det stopper aldri, fordi det tydeligvis spiller en rolle for folk. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Ikke misforstå, jeg reagerte ikke på at de var tolerante. Jeg reagerte mer på deres fullstendig mangel på reaksjon, om du skjønner. Noe som jeg anser som utelukkende positivt. Jeg visste bare ikke om vi faktisk har kommet så langt at den type normal ikke-reaksjon faktisk er normalen. Ingenting er bedre. 

Gjest Alkoholist
Skrevet

Nei så langt har vi egentlig ikke kommet. Den dagen det slutter å være et tema er vi likestilte. 

Gjest Familytree
Skrevet

Jeg tror at i dagens samfunn ble ikke-heterofile seksuelle preferanser normalisert. Det er forståelig å overraske, men at reaksjonen blir stadig mer naturlig hos ungdom.

Gjest loveli
Skrevet

Jeg er over 30 og reagerer ikke på å få vite at noen er homo. Vil tro de som er yngre overhode ikke tenker over det.

Kanskje i visse kretser og miljøer, men i byene generelt er det virkelig ikke noe å lage noe mer ståhei rundt enn et skuldertrekk. Kjenner ingen som bryr seg nevneverdig. (Folk som bryr seg om sånt omgås jeg ikke. Men jeg vet de finnes).

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, loveli said:

Jeg er over 30 og reagerer ikke på å få vite at noen er homo. Vil tro de som er yngre overhode ikke tenker over det.

Kanskje i visse kretser og miljøer, men i byene generelt er det virkelig ikke noe å lage noe mer ståhei rundt enn et skuldertrekk. Kjenner ingen som bryr seg nevneverdig. (Folk som bryr seg om sånt omgås jeg ikke. Men jeg vet de finnes).

Du misforstår meg. Jeg mener ikke "bry seg" som at man reagerer negativt.

Hvis en venn av meg fortalte meg at han var homofil, uten at jeg hadde noen mistanke om det, så hadde jeg blitt overrasket. Ikke negativt. Bare overrasket. Det er den reaksjonen jeg selv ble overrasket (no pun intended) over å se manglet.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis en venn av meg fortalte meg at han var homofil, uten at jeg hadde noen mistanke om det, så hadde jeg blitt overrasket. Ikke negativt. Bare overrasket. Det er den reaksjonen jeg selv ble overrasket (no pun intended) over å se manglet.

TS her.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også i 40-årene og har aldri reagert. Har homofile venner, og har erfart dette sånn i en bisetning, «var på date med en fyr i går». En kompis på vgs var også homofil, og på 90-tallet var det heller ikke noe tema. Ihvertfall ikke i byen.

Anonymkode: 41d8d...4ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er også i 40-årene og har aldri reagert. Har homofile venner, og har erfart dette sånn i en bisetning, «var på date med en fyr i går». En kompis på vgs var også homofil, og på 90-tallet var det heller ikke noe tema. Ihvertfall ikke i byen.

Men hvis dette var et ikke-tema siden 90-tallet, så skulle det heller ikke vært et tema overhodet for vedkommende å stå frem i dag som homofil. Noe han tydeligvis slet med. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en venn av meg fortalte meg at han var homofil, uten at jeg hadde noen mistanke om det, så hadde jeg blitt overrasket. 

Hvorfor? Blir du like overrasket når noen forteller deg at yndlingsfargen deres er blå eller at de foretrekker grønn te fremfor kaffe? 

Anonymkode: ba6cf...9d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her og, min bestevenninne var lesbisk, og reagerte jo ikke noe på det. Er oppvokst i Oslo. 

Anonymkode: b38d0...86c

Gjest loveli
Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er du som misforstår meg. Jeg mener man "bryr seg" når man reagerer med noe mer enn et skuldertrekk. For det er når man ikke skjønner hvorfor man får den informasjonen man får at man faktisk ikke bryr seg.

Når du blir overrasket, slik du sier, så skaper jo informasjonen følelser hos deg, ergo bryr du deg.

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du ikke selv at du da er fordomsfull? Det er ikke kjempemye homofobi lenger i Norge, men ubevisste fordommer og mikroaggresjoner er det fortsatt veldig mye av. Bare det at du lager en tråd om dette sier mye om hvor lite likestilt vi er med heterofile. 

Anonymkode: 24a2f...7ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres sånn ca ut som vi reagerte da den ene vennen vår kom ut av skapet, ja. Det er 10 år siden.

Anonymkode: ea22d...55b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...