Gå til innhold

Hvordan steker jeg kyllingfilet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt blank på matlaging, og nå skal jeg steke kylingfilet. De er frosne nå, må de tines først? Krydres med hva? Ja, som sagt er jeg helt blank på matlaging... :oops: :kul: *help*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal steke dem i panne gir det best resultat å tine filetene over natten i kjøleskap. Langsom tining gjør at kjøttet holder seg saftigere. Uansett må du ikke finne på å legge frosne fileter i stekepanna, de vil bli svidde utenpå og rå inni!!

Jeg synes enkelt er best når det gjelder stekt kjøtt:

Krydre filetene på begge sider med salt og nymalt sort pepper. Varm opp ei panne, fortrinnsvis ei god teflonpanne, og ha i stekefett. Jeg liker å blande olivenolje og ekte smør - det blir deilig smak og fin stekeflate. Legg i filetene, helst ikke mer enn to om gangen (med mindre du har ei stoor panne) slik at ikke temperaturen i panna synker så mye. Stek filetene 2-3 min på hver side på middels varme. Ha så filetene inn i varm stekeovn i et ildfast lite fat med folie over og la ettersteke på 180-200 graders varme til de er ferdige. det kan ta 5-10 min, alt ettersomhvor tykke filetene er og hvor mye du stekte dem i panna først. De er ferdige når de er hvite tvers igjennom (du må skjære i dem for å se.) La dem hvile på kjøkkenbenken et par minutter før du skjærer i dem.

Eller forstek dem i grillpanne av støpejern, det er kjempegodt! Da må du først gni filetene med matolje, feks mais- eller soyaolje, så salte og pepre. Varm panna til den er rykende het - ha ALDRI stekefett i ei grillpanne!! - og legg på filetene. De må ikke snus før de har fått fine, svarte striper; det tar 2-3 min. Snu og stek like lenge på andre siden, før de åker inn i ovnen som beskrevet over.

Personlig synes jeg ikke det er så lett å pannesteke kjøtt og samtidig bevare saftigheten. Denne kombinasjonen av panne og ovn gir så å si alltid et godt resultat.

Skrevet

Wow, tusen hjertelig for kjempebra svar! :)

Da blir det kyllingfilet her.. ;) Forresten, er du kokk? Virka så profft!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...