Gå til innhold

Normale symptomer på jernmangel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt jernmangel endel ganger - men i to omganger ila endel år så har jeg fått utmattelseslikendne symptomer i tillegg til svimmelheten (har også de andre symptomene som øresus/sprekker i munnvik etc). Begge disse to gangene så har jeg i forkant hatt jernmangel en lengre peridoe ifbm svangerskap.

Hvilke symptomer har dere andre hatt med dette? Er det normalt å kunne bli såpass dårlig at man ikke klarer jobbe/delta sosialt osv? 

Anonymkode: f5097...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jernets oppgave i blodet er å binde oksygen til hemoglobin og frakte oksygenet rundt til celler og vev. Dersom du har jernmangel så vil det oppleves som du mangler post. Du kan bli kortpustet og du kan få hodepine pga lite oksygen til hjernen. Tretthet er også et symptom, men det kan også være forårsaket av så mye annet. 

Ta blodprøve hos fastlegen.

Anonymkode: ed7c8...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på D-vitamin kan og gi rare symptomer som tretthet, vondt i muskler osv. Som personen over skriver ta det opp med legen så du kan ta utvidet blodprøver og se hva du mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var kanskje ikke tydelig: jeg vet at jeg har jernmangel/lav ferritin.

Jeg vet også om symptomer, men jeg lurer på om noen har opplevd følelsen av utmattelse - ikke bare lett tretthet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var kanskje ikke tydelig: jeg vet at jeg har jernmangel/lav ferritin.

Jeg vet også om symptomer, men jeg lurer på om noen har opplevd følelsen av utmattelse - ikke bare lett tretthet?

Ja tror man kan ha stor utmattelse og fks måtte sykemeldes men som alt annet er det nok individuelt. Og har vel med hvor alvorlig jernmangel det er å gjøre også (?) 

Anonymkode: a70ad...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Javisst følte jeg utmattelse. Var et ork å snakke også. Klarte ofte ikke fullføre setninger. 

Anonymkode: fe603...fb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har hatt alvorlig anemi i flere år, og når det var veldig ille kunne jeg ikke gå opp en trapp uten mange pauser, lå i senga hele dagen, klarte ikke delta sosialt, og hadde vondt i hele kroppen.  Anbefaler deg å ta det opp med lege :)

Anonymkode: da7e5...dd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket ikke så mye annet enn at jeg mistet enormt mye hår. Har nå gått på 100 mg daglig i 2-3 mnd. Har redusert til 25 mg daglig nå. Mister nesten ikke hår nå. 

Endret av SupaWoman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, var mye trøtt da jeg hadde jernmangel, hadde også øresus samt forferdelige anfall av svimmelhet. Fikk jernmangel etter fødsel og renselsen og er mye bedre nå etter å gått på tilskudd over lengre tid 😊

Anonymkode: 74da8...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt jernmangel endel ganger - men i to omganger ila endel år så har jeg fått utmattelseslikendne symptomer i tillegg til svimmelheten (har også de andre symptomene som øresus/sprekker i munnvik etc). Begge disse to gangene så har jeg i forkant hatt jernmangel en lengre peridoe ifbm svangerskap.

Hvilke symptomer har dere andre hatt med dette? Er det normalt å kunne bli såpass dårlig at man ikke klarer jobbe/delta sosialt osv? 

Hva er jernets viktigste oppgave i en kropp? Jo, å frakte oksygen rundt til alle kroppens organer. Når alle organer får for lite oksygen, så vil dette merkes med tretthet, svimmelhet og diverse annet. Hva som er årsaken til jernmangelen og hvilken komponent som mangler/hvor mangelen er størst er med på å gi ulike symptomer. 

Når du har hatt jernmangel i så pass omfang under svangerskap at du har fått sår i munnvikene, så må jeg virkelig stille spørsmålstegn ved legens og jordmors oppfølging av HB og ferritin da svangerskapet var nytt og videre utover i ukene. For der vil jeg påstå at den største mangelen og forklaringen på din jernmangel ligger.

Anonymkode: 12d27...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde jernmangel (nesten tomme lagre) og bare lett nedsatt Hemoglobinnivå (11,2 altså såvidt under normalt nivå). Jeg fikk symptomer som tretthet, øresus, ble andpusten av selv små ting som å dusje, ble direkte dårlig av å gå meg en lett tur (svimmel, uvel) og fikk ekstremt lyst på agurk. Sistnevnte er såkalt pica, som gravide ofte får, men som kan oppstå ved kraftig jernmangel også.
Jeg fikk også knuterosen-utslett i samme perioden, men det er ikke sikkert at det var på grunn av jernmangel. Legene fant aldri ut hvorfor jeg fikk det.

Anonymkode: 51b01...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er jernets viktigste oppgave i en kropp? Jo, å frakte oksygen rundt til alle kroppens organer. Når alle organer får for lite oksygen, så vil dette merkes med tretthet, svimmelhet og diverse annet. Hva som er årsaken til jernmangelen og hvilken komponent som mangler/hvor mangelen er størst er med på å gi ulike symptomer. 

Når du har hatt jernmangel i så pass omfang under svangerskap at du har fått sår i munnvikene, så må jeg virkelig stille spørsmålstegn ved legens og jordmors oppfølging av HB og ferritin da svangerskapet var nytt og videre utover i ukene. For der vil jeg påstå at den største mangelen og forklaringen på din jernmangel ligger.

Anonymkode: 12d27...24e

Tja, det kan man si.

Men jeg mistet i svangerskapet (rett før fikk jeg beskjed om å begynne på Niferex igjen pga lav ferritin) og blør veldig mye under menstruasjon grunnet endometriose (og blødde masse ved abort) - så grunnet barneønske er det ikke mulig for meg å bruke spiral som egentlig har vært anbefalingen.

Men det er «godt» å høre at flere har opplevd ganske betydelige symptomer - jeg har vært litt engstelig for at det er utmattelse generelt. Litt lettere å finne løsninger om det skyldes en mangel :)

Akkurat nå er det som om kroppen min ikke orker tanken på blødninger, så selv om jeg ble litt bedre med Niferextilskudd så var det tilbake i kjelleren igjen under mens nå (var også så dum å bare ta det annenhver dag i en periode pga magesurr).

Jeg har dog klart å få opp ferritin en gang før, så jeg tror ikke det handler om at man ikke klarer ta det opp. Jeg bare blør no så inni h******* mye ved mens, og kan ikke bruke medikamenter mot det da jeg prøver å bli gravid.

Øresusen er gått bort, de sprukne munnvikende også - og jeg er mindre svimmel nå enn i starten. Men utmattelsen sitter fortsatt under og rett før mens. 

Og merkelig nok ble jeg kjempematt av å drikke kaffe - akkurat som om kroppen ikke orket noe som var negativt for jernopptak/reduserer opptak. 

Akkurat nå drømmer jeg om å få sprøyte med jern, men jeg har forstått det slik at dette har en risiko - så det er vel en grunn til at at man så langt det lar seg gjøre gir vanlig tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde jernmangel (nesten tomme lagre) og bare lett nedsatt Hemoglobinnivå (11,2 altså såvidt under normalt nivå). Jeg fikk symptomer som tretthet, øresus, ble andpusten av selv små ting som å dusje, ble direkte dårlig av å gå meg en lett tur (svimmel, uvel) og fikk ekstremt lyst på agurk. Sistnevnte er såkalt pica, som gravide ofte får, men som kan oppstå ved kraftig jernmangel også.
Jeg fikk også knuterosen-utslett i samme perioden, men det er ikke sikkert at det var på grunn av jernmangel. Legene fant aldri ut hvorfor jeg fikk det.

Anonymkode: 51b01...2cd

Betyr det at du hadde lav ferritin? Det er dette jeg pleier å få utslag på selv - dvs; jeg pleier generelt å ha normal HB men lav ferritin.

Utfra det jeg har forstått så betyr det at lagrene er tomme og man må ha tilskudd. Jeg blir faktisk ikke andpusten, men jeg gjør jo ingenting :P Går lette turer, men må da ligge helt pal etterpå og bare lukke øynene.

Det rare er at jeg føler det så sterkt i hodet, men ikke i kroppen - vanskelig å lese tekster/se på skjerm og konsentrere meg. Var samme rett etter fødsel og første svangerskap husker jeg, og det gikk over når ferritinen normaliserte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det kan man si.

Men jeg mistet i svangerskapet (rett før fikk jeg beskjed om å begynne på Niferex igjen pga lav ferritin) og blør veldig mye under menstruasjon grunnet endometriose (og blødde masse ved abort) - så grunnet barneønske er det ikke mulig for meg å bruke spiral som egentlig har vært anbefalingen.

Men det er «godt» å høre at flere har opplevd ganske betydelige symptomer - jeg har vært litt engstelig for at det er utmattelse generelt. Litt lettere å finne løsninger om det skyldes en mangel :)

Akkurat nå er det som om kroppen min ikke orker tanken på blødninger, så selv om jeg ble litt bedre med Niferextilskudd så var det tilbake i kjelleren igjen under mens nå (var også så dum å bare ta det annenhver dag i en periode pga magesurr).

Jeg har dog klart å få opp ferritin en gang før, så jeg tror ikke det handler om at man ikke klarer ta det opp. Jeg bare blør no så inni h******* mye ved mens, og kan ikke bruke medikamenter mot det da jeg prøver å bli gravid.

Øresusen er gått bort, de sprukne munnvikende også - og jeg er mindre svimmel nå enn i starten. Men utmattelsen sitter fortsatt under og rett før mens. 

Og merkelig nok ble jeg kjempematt av å drikke kaffe - akkurat som om kroppen ikke orket noe som var negativt for jernopptak/reduserer opptak. 

Akkurat nå drømmer jeg om å få sprøyte med jern, men jeg har forstått det slik at dette har en risiko - så det er vel en grunn til at at man så langt det lar seg gjøre gir vanlig tilskudd.

Dette må du selvfølgelig snakke med lege om, men har selv super erfaring med cyklokapron som behandling mot store mens løsninger. Tas i noen dager under de mest kraftige blødningene og blør mye mindre. Kan være et alternativ for de som av ulike grunner ikke kan bruke hormonell prevensjon for å redusere blødninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du selvfølgelig snakke med lege om, men har selv super erfaring med cyklokapron som behandling mot store mens løsninger. Tas i noen dager under de mest kraftige blødningene og blør mye mindre. Kan være et alternativ for de som av ulike grunner ikke kan bruke hormonell prevensjon for å redusere blødninger. 

Kan ikke det når jeg driver med prøverør :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan ikke det når jeg driver med prøverør :) 

Altså dvs; jeg tenker bruke spiral pga endometriose - men før det kan jeg uansett ikke bruke de tablettene fordi jeg driver med prøverør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså dvs; jeg tenker bruke spiral pga endometriose - men før det kan jeg uansett ikke bruke de tablettene fordi jeg driver med prøverør. 

Skjønner. Lykke til da, både med prøverør og blodprosent 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var kjempesliten hele tiden. Våknet om morgenen og alt jeg tenkte på var sjokolade for å få (kortvarig) energi til å klare å stå opp. Sovnet ved middagsbordet.. Var andpusten og måtte sette meg ned hele tiden. Hadde hyppig sterk hodepine. Er bedre nå etter 1 mnd på jerntilskudd. 

Anonymkode: 13d77...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...