Ugla Skrevet 11. mai 2005 #21 Skrevet 11. mai 2005 Og ikke minst - skal du konkurrere i lydighet/bruks....... så har du begrensninger når det gjelder løpe-tispe Vet ikke hvordan det er ved konkurranser (men trodde man kunne delta selv om tispa hadde løpetid). Så vidt jeg vet, kan man delta på utstilling, selv om det er løpetid. Hadde meldt meg på lydighetskurs, men så ble det løpetid, så jeg ringte og skulle melde forfall. "Å nei, da må du komme, så får de med hannhunder VIRKELIG trent lydighet med hundene sine..." var svaret jeg fikk av kursleder. Og på det kurset sa han at man kunne være med "på alt", enhver eier måtte selv passe på sin hund. Feil det da?
Gjest Vindelspev Skrevet 11. mai 2005 #22 Skrevet 11. mai 2005 Enig! Vedr. løpetid: Jeg har nå begynt å gi min tispe hormonbehandling (en sprøyte ca hver 10. mnd) for å slippe løpetid. ... Sikkert praktisk det, men det øker kreftfaren betraktelig. Samme som når man kjemisk kastrerer hannhunder, derfor det anbefales å kun gjøre det en gang.
Ugla Skrevet 11. mai 2005 #23 Skrevet 11. mai 2005 Sikkert praktisk det, men det øker kreftfaren betraktelig. Samme som når man kjemisk kastrerer hannhunder, derfor det anbefales å kun gjøre det en gang. Det stemmer, og var med i vurderingen. Men sammen med min veterinær kom vi frem til å gjøre det like vel, fordi: - Den behøver ikke å få kreft!! - Det kan gå flere år før den event. får det. - Den kan leve en god stund etter å ha fått det (uten plager). - Hunden min var ca 4 1/2 år. - Denne rase har en levetid på 8 - 10 år. Det vil si: den har "så kort tid" igjen å leve, at det er små sjanser for at den rekker å få kreft av hormon-behandlingen. Sjansene er minst like store for at den kan (som andre hunder) få "noe annet".
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #24 Skrevet 11. mai 2005 for meg er valget klart,hannhund!jeg trener ekstremt tøffe hunder og for meg egner hannhund seg best. nå har jeg en hannhund,Bandit.jeg har hatt bare hanner og jeg har hatt så mye suksess med honky tonk womens please to fight you,og bullet in the nigth.forøvrig eier jeg to tisper sammen med kompisen min.det er honky tonk womens angie og sweet angie. real men lick pussy...Guran
Gjest Gjesta Skrevet 12. mai 2005 #26 Skrevet 12. mai 2005 Vet ikke hvordan det er ved konkurranser (men trodde man kunne delta selv om tispa hadde løpetid). Så vidt jeg vet, kan man delta på utstilling, selv om det er løpetid. Hadde meldt meg på lydighetskurs, men så ble det løpetid, så jeg ringte og skulle melde forfall. "Å nei, da må du komme, så får de med hannhunder VIRKELIG trent lydighet med hundene sine..." var svaret jeg fikk av kursleder. Og på det kurset sa han at man kunne være med "på alt", enhver eier måtte selv passe på sin hund. Feil det da? En ting er kurs........... og alle instruktører/førere av hunder vil like slike situasjoner fordi en da kan legge opp "problem"situasjoner og trene. I lydighetskonkurranser og brukskonkurranser vil du med løpetispe kanskje få starte til slutt. Men du må holde hunden borte (i bilen) fra området mens de andre konkurrerer. Utstilling er noe helt annet da det ikke krever det samme av hundene/lederskap. Her er også alle hunder i bånd hele tiden og lar seg regulere. Mest sannsynlig vil nok en hannhund også være "stor og stolt" med en løpetispe i nærheten. Dessuten hender det at løpetisper har noen hormonsvingninger i forbindelse med løpetid som ikke gjør dem særlig vellykket i en konkurransesituasjon.
Cherie Skrevet 12. mai 2005 #27 Skrevet 12. mai 2005 Har ikke gått konkkurranse med mi jeg, men når hun hadde løpetid så måtte jeg nesten dra henne med meg på tur... enda verre var det når hun var innbildt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå