Gå til innhold

Hannhund vs. tispe?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal kjøpe en jack russel terrier.

Men vet ikke om jeg skal velge hann eller tispe.

Kan noe forteller meg fordeler og bakdeler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med akkurat den rasen, men har hatt en del med hund å gjøre. Vokst opp med og har selv.

Ulemper med tispene er jo seff løpetiden, men det er jo ikke mange dagene i året og man får kjøpt truser som gjør at det ikke blir så grisete innendørs.

Hannene har ( som regel) løpetid året rundt. Er det ei tispe i nærheten med løpetid.... er sjansene stor for at hannhunden flytter inn i sin egen lille boble. Det KAN hende han ikke vil ha mat, det KAN hende han stikker av ( gjelder jo tisper som er høyløpske også) det KAN hende han blir sittende å gaule kjærlighetssyk som han sikkert er.

Sett bort fra dette kan jeg føye til at tisper gjerne blir fortere voksen og er noe mindre styrt av hormoner, mens hanner kan være ganske vriene hormontroll. Tisper kan forsåvist bli ganske solide hormontroll de også om de får inbildt svangerskap...da snakker man ofte KOKKO!!!

Hanner har en tendens til å være mer stri. Man må ikke glemme hannhundagr. ... dog skal det sies at en god del tisper ikke alltid tripper forbi andre hunder heller.

Hannene er gjerne større og ser flottere ut. De kan finne på å ri på alt og alle i sin hormontåke. Alle hunder kan jo ri ... om det er en kamp om dominans.

Sikkert mer som jeg ikke kommer på nå.

Svaret mitt gjenspeiler vel muligens at jeg har tispe og ikke kan tenke meg noe annet.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Når det kommer til møte med andre hunder, er det greit å ha ei tispe.

Hannhunder havner mange ganger så ofte i slagsmål og det foregår ofte en maktkamp mellom hannhunder.

Skrevet

Jeg har en jack russel terrier hann!

Han har ingen problemer med andre hunder, hverken tisper eller hannhunder. Jack russel terrier er sånn en livlig rase at de synes det meste er morsomt.

Men du må være ganske bestemt, og være litt streng i valpetida. De er full av spillopper og prøver seg... Det er du som er sjefen!

Vi valgte hannhund for å slippe løpetid. Orker ikke det blodgriset...

Vår hannhund har aldri stukket av. Han er glad i tisper, men er veldig ydmuk ovenfor dem. Sånn som menn skal være! :wink:

Vår hund er nå 4 år, og først nå begynner han å bli voksen! Så jeg er enig i utsagnet om at tisper blir fortere voksen. Kjenner en jack russel tispe, hun er mye roligere og mer kosete enn min hann.

Jeg har aldri angret på at vi valgte hannhund! Han er veldig muskuløs og flott, og har et utrolig godt gemytt. Og jeg har ikke angret på at vi valgte jack russel terrier heller!

Lykke til! :)

Skrevet

Det betyr minimalt hva slags kjønn du velger, det er mer viktig med hvordan du velger å opdra hunden.

Generelt set vil jeg uansett si at tisper er lettere å få lydig. Når det gjelder slåssing og slikt, så er det som regel at man må passe på andre hunder av samme kjønn som din. Men ofte vil det gå greit uansett... Det har mer med erfaring til hunden enn hva slags kjønn den er.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Ser at mange nevner løpetid som en negativ side ved å ha tispe, men det trenger ikke være noe problem.. (Vi har en hannhund og ei tispe).Det er ingenting gris med løpetida til tispen. Hun holder seg ren selv.

Skrevet
Hun holder seg ren selv.

Men det er ikke alle som gjør det?

Gjest Sukkerert
Skrevet

Men det er ikke alle som gjør det?

Nei. Jeg skrev at det ikke trenger å være et problem.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg kjenner ikke til Jack Russel Terrier som rase, men har hatt to tisper og har nå hannhund. Det skal nevnes at hannhunden er bare litt over ett år, så det er grunnlaget jeg uttaler meg på.

Hvis det ikke er mer arbeid med hanhund enn det har vært til nå, skal jeg aldri mer ha tispe. Han er definitivt blitt kjønnsmoden, men er ikke "galere" enn at det fint går an å leve med. Vi har til og med hatt tispe med løpetid i nabohuset. Litt urolig var han jo, men litt tassing frem og tilbake i noen dager er til å leve med.

Han er snill med alt som har både fire og to bein. Ikke aggressiv mot noen, hverken hankjønn eller hunkjønn. Glad og liketil med alle.

Begge tispene mine har vært biske mot andre hunder, og spesielt tisper. Tisper sloss jo også på en annen måte enn hanhunder.

Nei, hanhund var tingen denne gangen i hvert fall. Kan hende jeg har vært spesielt heldig mtp gemytt... :)

Skrevet

gemytt har alt å si

men må bare kommentere at fra erfaring så er 2 år det magiske året for hannhunder. Det er som om de først da virkelig viser hvor godt trent de er, og hvor vidt de er 100% båndhund eller ikke.

Skrevet

Jeg har tisper og ville aldri hatt noe annet.

Går nå på valpekurs og ser utrolig stor forskjell på hanhunder kontra tisper. Tispene er mye roligere, mye snillere og mye mer lettrente. Det finnes selvfølgelig unntak fra alle regler.

En stor fordel med hanhund er at de som oftest er veldig snill med valper.

Skrevet
Jeg har tisper og ville aldri hatt noe annet.

Enig!

Vedr. løpetid:

Jeg har nå begynt å gi min tispe hormonbehandling (en sprøyte ca hver 10. mnd) for å slippe løpetid.

Den var litt "humør-syk" rundt løpetiden, + at jeg ble lei alle hann-hundene som havnet her! Hun står i hundegård når jeg er på jobb, når jeg kom hjem gikk det ofte en hann-hund og tråkket rundt hundegården. En gang en golden retriever som bor ca 2 km unna, eieren hadde lett etter den i 9 timer da jeg kom hjem og fannt den...

En gang hadde "en liten tass" nesten gravd seg under gjerdet... :ler:

Jeg er heller ikke så glad i hannene når de markerer på bildekk, sykkelen min, blomster og busker ved inngangsdøra og langt oppover gjerdet.

Tispene er ofte lettere å dresere for oss kvinner. Hanner har vanskeligere for å underordne seg menneske-kvinnene.

Huff... det ble mye negativt til hannene... :oops:

Men jeg kjenner mange flotte hannhunder også... :wink:

Og som andre sier: Det finnes unntak av alle, både tisper og hannhunder...

Gjest Violetta
Skrevet

Enig!

Vedr. løpetid:

Jeg har nå begynt å gi min tispe hormonbehandling (en sprøyte ca hver 10. mnd) for å slippe løpetid.

Den var litt "humør-syk" rundt løpetiden, + at jeg ble lei alle hann-hundene som havnet her! Hun står i hundegård når jeg er på jobb, når jeg kom hjem gikk det ofte en hann-hund og tråkket rundt hundegården. En gang en golden retriever som bor ca 2 km unna, eieren hadde lett etter den i 9 timer da jeg kom hjem og fannt den...

En gang hadde "en liten tass" nesten gravd seg under gjerdet... :ler:

Jeg synes ikke det er morsomt. Hva med å vise såpass ansvarsfølelse at du heller holder hunden din innendøres når den har løpetid? Jeg mener ikke at du ikke skal gå på tur, men å ha den stående i hundegård hele dagen er da unødvendig vel...

Skrevet

Jeg synes ikke det er morsomt. Hva med å vise såpass ansvarsfølelse at du heller holder hunden din innendøres når den har løpetid? Jeg mener ikke at du ikke skal gå på tur, men å ha den stående i hundegård hele dagen er da unødvendig vel...

Så du mener at de som har hann-hund ikke har noe ansvar for å holde hundene sine hjemme (i tillegg var det båndtvang!)?

Det er ikke så enkelt å stenge inne en hund som er vant med å få stå ute hele tiden. Det er tilrettelagt for at den har et trygt sted ute, men jeg klarer ikke å hindre at andre lar hundene sine løpe fritt.

Jo, jeg har tatt ansvar: gir henne hormoner, så slipper de med hann-hunder å passe på hundene sine!

Ok, beklager :ler: -merket mitt da, men jeg såg det litt komiske.

Nemlig: DEN "lille tassen" og min St. Bernhard... :oops:

Skrevet

Enig!

Jeg er heller ikke så glad i hannene når de markerer på bildekk, sykkelen min, blomster og busker ved inngangsdøra og langt oppover gjerdet.

Tispene er ofte lettere å dresere for oss kvinner. Hanner har vanskeligere for å underordne seg menneske-kvinnene.

Jeg tror det er veldig sånn at de som har tispe vil bare ha tispe, mens de som har hannhund bare vil ha hannhund.

Jeg var litt negativ til tispa pga. blodet (holder at jeg må styre med det :wink: ), men nå som jeg har lest svarene deres så er jeg ikke så skeptisk lenger. :)

Min hannhund er sånn en liten spirrevipp, så det blir ikke så mye tiss av markeringa hans. Han får iallefal ikke lov til å tisse på døra!!

Ja, jeg har merket at min hund har mer respekt for mannen min enn meg. Men han er mer streng, jeg er mer kosete. Neste gang blir det nok ei tispe ja! :ler:

Gjest Violetta
Skrevet

Så du mener at de som har hann-hund ikke har noe ansvar for å holde hundene sine hjemme (i tillegg var det båndtvang!)?

Det er ikke så enkelt å stenge inne en hund som er vant med å få stå ute hele tiden. Det er tilrettelagt for at den har et trygt sted ute, men jeg klarer ikke å hindre at andre lar hundene sine løpe fritt.

Jo, jeg har tatt ansvar: gir henne hormoner, så slipper de med hann-hunder å passe på hundene sine!

Ok, beklager :ler: -merket mitt da, men jeg såg det litt komiske.

Nemlig: DEN "lille tassen" og min St. Bernhard... :oops:

Nei selvfølgelig mener jeg ikke det. Men hvem har ikke hørt om hannhunder som benytter enhver mulighet til å stikke av når det er tisper med løptid i nærheten? De kan jo være utrolig utspekulerte når det kommer til dette. Og å tirre opp hanhunder med at en tispe med løpetid står i en hundegård hele dagen er vel ikke nødvendig. Det handler bare om seks uker i året vanligvis.

Men dette blir jo en helt annen diskusjon, så jeg har sagt nok her nå.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg for min del foretrekker hanner. Jeg har så og si alltid hatt hann hunder og jeg liker best de. Jeg har aldri merket på de at en tispe i nærheten har hatt løpetid og det har bodd mange tisper i nærheten av oss. Jeg tror det blir en smakssak, men jeg har iallefall tenkt å holde meg til hannhunder i framtiden også .

Skrevet

Så Kira har ikke klart å snu deg rundt til vår (tispe) side? :hoho:

Gjest Gjesta
Skrevet
:hoho: Gammel vane er vond å vende vet du. Kommer til å holde meg til gutter ja.. :ler:
Gjest Gjesta
Skrevet

Og ikke minst - skal du konkurrere i lydighet/bruks....... så har du begrensninger når det gjelder løpe-tispe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...