AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #41 Skrevet 15. august 2019 På 10.8.2019 den 19.25, Lollybby skrev: Spør en erfaren veterinær du og kom tilbake ! Med gener fra flere hunder så utdannes syke dårlige egenskaper. Ulike hunder med totalt ulikt immunsystem gjør valper mer motstandsdyktige. Det er selvsagt ikke slik at alle mixer er sunnere!! Men forholdene ligger til rette for bedre helse. Innalv er en STORT problem og det vet du. Godt mulig dette stedet er pillråttent men overbevist at det er MAAAAANGE andre oppdrettere også! Over mitt lik hadde jeg kjøpt en fransk bulldog, German shepherd, Grand danois, golden også videre og videre. Utvanne syke, dårlige egenskaper? Kjære deg, du må sette deg ned og studere genetikk før du uttaler deg om dette. Enkelt forklart; innavl kan føre til dobling av recessive sykdommer som kommer til synlighet dersom to bærere (gjerne familie) parres og får valper. Men...! Dersom begge foreldredyrene ikke bærer det, vil heller ikke avkommet bli sykt. Med innavl er risikoen for å doble opp på dårlige, recessive gener høyere, men det er ikke slik at innavl = sykdom. Det spiller ingen rolle hvor mange raser du blandinger inn, gener er gener. Blander du schæfer, leonberger, puddel, golden, toller, border collie og berner sennen, og ALLE disse som blir brukt i kombinasjonen har HD... ja, da er sjansen ekstremt stor for at valpene også får HD. Jeg har en rase hvor linjeavl (og innavl) har vært vanlig å lang tid, og tro det eller ei, men det er en rase som er kjent for å være veldig frisk. Min hund er tremenning med sine egne søsken. Foreldrene er kusine og fetter, men begge er helsesjekket fri for rasens recessive sykdommer og dermed er min fri for disse genetisk. Anonymkode: df18d...899 3
Gjest Skrevet 16. august 2019 #42 Skrevet 16. august 2019 2 minutter siden, Ifyouonlyknew skrev: Jeg har ikke lest noe negativt om Australian Cobberdog i media. For det er jo den som diskuteres her, ikke Labradoodle eller Goldendoodle. Nei, TS spurte om erfaringer om Drøbak hundehotell også, og det svarer de på. Bare å søke så finner man flere artikler om Drøbak. https://www.nrk.no/ostlandssendingen/frykter-hunder-blir-avlivet-1.11327732
Gjest Ifyouonlyknew Skrevet 16. august 2019 #43 Skrevet 16. august 2019 27 minutter siden, Anki skrev: Nei, TS spurte om erfaringer om Drøbak hundehotell også, og det svarer de på. Bare å søke så finner man flere artikler om Drøbak. https://www.nrk.no/ostlandssendingen/frykter-hunder-blir-avlivet-1.11327732 Under den artikkelen er det en interessant kommentar fra en veterinær som Ikke er anonym.
Edie Skrevet 9. september 2019 #44 Skrevet 9. september 2019 Ryddet for injurier og signering som helsepersonell samt svar til dette. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #45 Skrevet 9. september 2019 Å bygge en ny rase er jo spennende, ingen tvil, og da må de jo lage eget register, fordi NKK er ikke akkurat åpne for nye raser, men «hundehotell» ville jeg styrt langt unna. Anonymkode: 25b0b...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #46 Skrevet 15. september 2019 Hehe blandingshunder er friskere enn renrasa. BULLSHIT 😛 Renrasa hunder blir, øyelyst, hd, ad, rygg, pl og gudene vet ikke hva. Derfor finner vi også dems svakheter FØR mange k det hele tatt går i avl. Blandinger sjekkes SJELDENT for hd, ad, øyelydning, rygg, pl osv. Visst kan man ha flaks å få en superfrisk blanding, men du kan også har griseuflaks. Og ende med en blanding som får det.dårligste av alt på linjene bakover. Anonymkode: a5bf5...b79 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå