Gå til innhold

Drøbak Hundehotell & Australian Cobberdog - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Den er ikke godkjent i Norge, sjekke NKK sine sider og gå videre til dogweb. Da kan du sjekke rasene, stamtavlen og helse på godkjente raser. Dette har man ingen registre på når det gjelder blandinghunder og avler vilt på gener med sykdommer.

Anonymkode: dfd97...f44

Og informasjon De burde vite: man kan DNA teste for raser, gener,  sykdommer for blandinger. Kan umulig være en overraskelse..?

AnonymBruker
Skrevet
På 7.8.2019 den 17.17, Ifyouonlyknew skrev:

Jeg eier en Australian Cobberdog selv. Den har akkurat det gemyttet som oppdretterne lover. Jeg har hatt flere hunder før som har vært flotte hunder. Men Cobberdoggen er den mest sosiale og lærevillige hunden jeg har hatt. At det selges mange valper trenger ikke være negativt så lenge hundene som brukes i avl er helsesjekket og har det bra. Jeg vet om flere oppdrettere av godkjente populære raser, som også driver stort og selger mange valper i løpet av et år.

Jeg tenker negativt om alle oppdrettere som spyr ut valper i titalls i løpet av et år. En oppdretter avler for å forbedre rasen eller avle mot et mål for seg selv. 

Anonymkode: df18d...899

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om enkelte personer mener at blandingshunder har mindre verdi, og at de for all del ikke må koste like mye, eller mer enn en rasehund.

Anonymkode: fd87f...a10

• Liker 3
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker som om enkelte personer mener at blandingshunder har mindre verdi, og at de for all del ikke må koste like mye, eller mer enn en rasehund.

Jeg er overbevist at NKK og oppdrettere skjelver i buksene av blandinger. Det er en form for rasisme,  men watch out sier jeg!

Blandingshunder er som sagt oftere sunnere og lever lenger.( Det burde for eksempel  Tabris vite,men den gang ei. )

Folk reiser mer enn noensinne og ser hva slags hunder det fins ute i verden.

Ettersom jeg ønsker sunne store  hunder ,unike,   så vil jeg alltid ha en blandingshund.  Fullstendig irrelevant på alle plan om registert i Kennelklubber etc.

Jeg elsker alle hunder.  

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvalitetsstempel på at hunden er renraset? Hvor mye er det kvalitetsstempelet verdt da, hvis det ikke gjelder sykdommer og uetisk avl? FCI og kennelklubbene burde ta mer ansvar og jobbe for at de sykeste rasene blir blandet på nytt og får inn friske gener. Det er helt utrolig at de ikke gjør noe med problemet.

Det er vel hovedsakelig opp til raseklubbene og gjøre dette arbeid. Som blant annet lundehund driver med for tiden, nemlig å avle inn andre nærliggende raser under kontroll slik at man får ett større genpool og minsker sjangsen for innavl. Noen raser er avla på trynet, men det går på etiske valg når det gjelder utseende, og i sjelden grad arvelige sykdommer som er grunnen bak. Så lenge folk kjøper idiotraser som er avlet ihjel så fortsetter folk å avle på de. Ser jo bare på minihunder, de blir solgt fortere enn de blir avla, selv om de er avla til helseskadelig nivå!

Ellers ville jeg vært nøye med oppdretteren jeg kjøpte fra mer enn hvilken rase o.l. det skal være noen med kunnskap om rasen, hundehold og som kan hjelpe deg i tiden fremover. Dette hører jeg dessverre ikke mye positivt om fra Drøbak hundehotell. Jeg ville også tatt meg god tid til å tenke hva du vil ha ut av en hund. Cobberdogene er aktive hunder, de er trossalt basert på labrador og puddel (to aktive jaktraser), og de krever mye aktivitet, hjernetrim og pelsstell. De fortjener mer enn å være en familiehund med risetur i nabolaget 2 ganger daglig + en tur på 1-2 timer på ettermiddagen.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ren løgn og tullprat, for å si det rett ut. En blandingshund blir ikke friskere enn sine foreldre, og når man da driver vilt oppdrett uten helsesjekk av pudler, labradorer og golden retrievere (store raser som ofte har f.eks. hoftedysplasi), så blir avkommet lik sine foreldre og arver i stor grad de samme plagene.

At det går an å være så korttenkt som det du skriver her. Du må da skjønne at syke hunder med arvelige defekter og sykdommer ikke kan avle frem friske hunder BARE FORDI man blander to raser? (eller tre og fire raser)

Anonymkode: e8055...67e

Det finnes faktisk oppdrettere av labradoodles og goldendoodles som helsesjekker hundene sine

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Ifyouonlyknew skrev:

Nei, dette stemmer ikke. 

Det er mange flere raser i Cobberdoggen enn bare Labrador og Puddel.

Den MÅ ikke ha mye aktivitet hver eneste dag. Den takler fint rolige dager innimellom.

Ja, man må stelle pelsen. Jeg børster min hund 4 ganger i uken og klipper den 4-5 ganger i året. Det er lett å holde pelsen flokefri.

Den passer veldig bra som familiehund, gjerne førstegangshund. 

Veldig rart at flere offisielle oppdrettere og raseklubben i australia skriver at de er labdrador/puddel blanding da... Så hvis de på Drøbak er andre raser blandet inn er det altså ikke den offisielle Cobberdogen de avler på, men en egen rase.

http://australianlabradoodlecobberdog.com/
https://www.cobberdogking.com/en/about-australian-cobberdog/australian-cobberdog/

Selv de som har "eierskap" på rasen sier det er en rettet versjon av labradoodles da det ble avlet inn alt for mye rart og dermed gikk det dårlig med doodlene.

http://www.rutlandmanor.com/whatsacobberdog.html

Skrevet

Jeg fikk jobb der, og sluttet etter første dag. Hold deg unna!

Anonymkode: 3251c...912

• Liker 3
Skrevet
På 5.8.2019 den 0.47, AnonymBruker skrev:

Australian Cobberdog ble godkjent som en rase under utvikling i 2012 av det australske forbundet Master Dog Breeders & Associates og har i dag sin egen DNA-profil. Hunder som brukes i avl, blir testet for diverse sykdommer og valpekullene blir registrert i MDBA. Valpene selges med avlsperre fordi de vil ha kontroll på helse/gemytt og evnt. innavl. Det er derfor bare oppdrettere som er godkjent av MDBA kan drive med avl og registrere valpene som AC i forbundet. Alle godkjente hunderaser har også en gang vært blandingshunder før de ble godkjent. 

Godkjent av hvem? Virker som at dette er litt som boerboel, som også har eget register. 

Drøbak hundehotell har i mange år drevet ganske kritikkverdig oppdrett av forskjellige blandinger med profitt som hovedformål. Ikke skaff dere hund derifra, ikke bruk dem som hundehotell osv. 

• Liker 9
Skrevet
4 hours ago, Ifyouonlyknew said:

Hundene som selges i Norge er Australian Cobberdog. Min hund har stamtavle fra MDBA.

Litt om formålet med å utvikle en ny rase og hvorfor den egner seg godt som familiehund:

https://www.cobberdogking.com/en/about-australian-cobberdog/australian-cobberdog/

http://www.rutlandmanor.com/whatsacobberdog.html

Australian Cobberdog og Australian Labradoodles er omtrent det samme. I Cobberdog er det blandet inn en rase til, for å løse problemet med vanskelig pels.

https://www.alfa-europe.org/puppy-buyer/breed-history.html

Det er ca 11 forskjellige raser i Australian Cobberdog. På dette forumet svarer en representant fra MDBA på diverse spørsmål:

https://www.dolforums.com.au/topic/262385-mdba/?tab=comments#comment-6676080

Merkelig nok er det stor motstand mot Cobberdoggen i utlandet også. 

Så den er ikke bare blanding av labrador og puddel. Personlig syns jeg at labradoodles og goldendoodles også er trivelige hunder. 

Takk til de som gidder å lese.

Det er ikke så merkelig.

Anonymkode: 08461...c02

• Liker 4
Skrevet
On 8/9/2019 at 4:41 AM, AnonymBruker said:

Dette er ren løgn og tullprat, for å si det rett ut. En blandingshund blir ikke friskere enn sine foreldre, og når man da driver vilt oppdrett uten helsesjekk av pudler, labradorer og golden retrievere (store raser som ofte har f.eks. hoftedysplasi), så blir avkommet lik sine foreldre og arver i stor grad de samme plagene.

At det går an å være så korttenkt som det du skriver her. Du må da skjønne at syke hunder med arvelige defekter og sykdommer ikke kan avle frem friske hunder BARE FORDI man blander to raser? (eller tre og fire raser)

Spør en erfaren veterinær du og kom tilbake ! Med gener fra flere hunder så utdannes syke dårlige egenskaper.  Ulike hunder med totalt ulikt immunsystem gjør valper mer motstandsdyktige.

Det er selvsagt ikke slik at alle mixer er sunnere!! Men forholdene ligger til rette for bedre helse. Innalv er en STORT problem og det vet du.

Godt mulig dette stedet er pillråttent men overbevist at det er MAAAAANGE andre oppdrettere også!

Over mitt lik hadde jeg kjøpt en fransk bulldog, German shepherd, Grand danois, golden også videre og videre.

• Liker 1
Skrevet
On 8/9/2019 at 4:41 AM, AnonymBruker said:

Her kan du lese 

Health of purebred vs mixed breed dogs: the actual data - The Institute of Canine Biology

Skrevet
On 8/4/2019 at 4:01 PM, AnonymBruker said:

Takk for svar! 

Men er ikke hundene en krysning av puddel og labrador? Også har de fått ‘Australske kobberhunder’ som de deretter avler videre på? Det står noen steder at rasen er godkjent som en rase under etablering (2012). Synes det virker som flotte hunder, og ut i fra nettsidene til DHH står det også at de er helsesjekket osv før kjøp? Men jeg har ingen erfaring med rasen eller stedet, så setter pris på deres svar og innspill!

Anonymkode: 9d92e...4d3

Du får bedre svar på Facebook gruppen om Australian cobberdog. Iallefall mer nøytrale enn her. 

Anonymkode: 61fb5...7de

Gjest Ifyouonlyknew
Skrevet

Jeg vet at mange ikke liker Drøbak hundehotell fordi de har solgt mange blandingshunder. Mange ble veldig provosert da Kronprinsfamilien valgte å kjøpe en Labradoodles i stedet for en rasehund.

https://www.tv2.no/a/4065745/

Skrevet

Man får jo ikke nøytrale råd om en rase eller blanding i dette tilfellet, om man kontakter en oppdretter, ihvertfall ikke hvis det er en useriøs en, som de eller fleste er enige i at Drøbak er. 

Nok av mops-oppdrettere som skryter av hvor fine og sunne hunder de, når vi vet at selve rasestandardaren til mops beskriver en syk hund, for eksempel. 

Anonymkode: 08461...c02

• Liker 2
Skrevet

Det er tre ting å utsette på Drøbak hundehotell.

1) de driver noe som likner veldig valpefabrikker - og det er veldig spesielt at man må komme på faste tider sammen med veldig mange andre for å hilse på. Jeg har hatt noen hunder opp igjennom - og en av mine kriterier for "seriøs oppdretter" er at man får komme på besøk i hjemmet der valpen vokser opp og se hunden i sitt hjemmemiljø og stille spørsmål og bli kjent.

2) de lover mer enn de kan holde om cobberens gemytt.

3) de tar stive priser for hundene de selger.

Når det gjelder sunnhet og helse, er det dessverre ikke slik at blandingshunder er friskere enn rasehunder. Friske foreldre er en forutsetning for friske avkom - enten foreldrene er av samme rase eller ikke. 

Og listen over egenskaper de oppgir for cobberen er den samme som for veldig mange andre hunder. 

Anonymkode: 926c8...14a

• Liker 6
Skrevet

Hvis man ønsker god informasjon om hunder generelt, bør man skaffe seg kunnskap om gemytt og egenskaper og generelt hundehold helt uavhengig av rase. Så kan man selv danne seg et bilde av hva slags hund man ønsker seg og hva slags oppdratt man ønsker å kjøpe fra.

Anonymkode: 926c8...14a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...