AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #1 Skrevet 4. august 2019 Hei dere! Jeg tenker å skaffe meg hund etterhvert, og har falt veldig for rasen Australian Cobberdog. Jeg ser de selges i stort antall fra Drøbak Hundehotell. Har noen erfaringer med dette stedet? Har du hund derfra og vil dele din erfaring? Anonymkode: 9d92e...4d3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #2 Skrevet 4. august 2019 Valpefabrikk og blangsbikkjer. Hadde aldri kjøpt hund derfra. Hvem har kontroll om på om foreldredyrene er friske og egner seg til avl? Og Australien Cobberdog er det ingenting som heter. Det er rene blandingshunder av hummer og kanari. Anonymkode: e0bee...62c 26
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #3 Skrevet 4. august 2019 Gjør deg selv (og hunden) en stor tjeneste, og kjøp heller en ekte rase fra et ordentlig oppdrett, med stamtavle og forhåpentligvis oppdrettere som vektlegger gemytt og helse. Valpefabrikker, og slik "designavl" er ikke bra. Anonymkode: 7b1e9...18f 20
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #4 Skrevet 4. august 2019 Takk for svar! Men er ikke hundene en krysning av puddel og labrador? Også har de fått ‘Australske kobberhunder’ som de deretter avler videre på? Det står noen steder at rasen er godkjent som en rase under etablering (2012). Synes det virker som flotte hunder, og ut i fra nettsidene til DHH står det også at de er helsesjekket osv før kjøp? Men jeg har ingen erfaring med rasen eller stedet, så setter pris på deres svar og innspill! Anonymkode: 9d92e...4d3
Tabris Skrevet 4. august 2019 #5 Skrevet 4. august 2019 Drøbak har rykte på seg som valpefabrikk, og det er litt opp til hver enkelt om man ønsker å støtte måten de driver oppdrett på - samt oppdrett på blandingshunder. Jeg har mange doodle-blandinger på valpekurs, inkludert fra Drøbak. De aller fleste er sosiale og trygge. Men det som er verdt å tenke over, som jeg tror dessverre ikke mange valpekjøpere er klar over, er at dette er blandinger av arbeidshunder. Golden/labrador/mellompuddel/storpuddel - alle er arbeidshunder med mye energi. Dette er ikke en daff familiehund, men en arbeidshund med mye energi. I tillegg vet jeg mange hundefrisører og dyrleger sier at doodle-blandinger er overrepresentert når det kommer til flokete og uregjerlig pels. Fordi man vet ikke hvordan pelsen blir når man blander så ulilke raser. De egenskapene du får hos en doodle-blanding får du også i de rasene som er opphavet. Golden/Labrador om du vil ha en retriever, puddel om du vil ha en hund som ikke røyter. Det er selvsagt mye tull hos raseavl også, det er det ingen tvil om. Men der kan du gjøre mer research på helse og gemytt fordi du har stamtavler med resultater registrert på NKK. Med god research så har du en større sjanse for å finne en valp etter linjer og foreldre som er sunne og friske både fysisk og mentalt. (Det nytter ikke å høre bare med oppdretter, de vil som regel alltid si at deres hunder selvsagt er sunne og friske). 35
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #6 Skrevet 4. august 2019 Det er ikke noe galt med rasen/designblandingen i seg selv, men jeg er også skeptisk til måten de driver oppdrett på. Og også måten de reklamerer for hundene. Når det er sagt, bor vi ikke så langt fra Drøbak, og der finnes mange australian cobberdogs i nærområdet her. De er stort sett trivelige hunder. Jeg har heller ikke vært på Drøbak hundehotell selv, og sett forholdene der, så jeg uttaler meg bare på bakgrunn av det jeg har lest og hørt fra andre. https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/livet/2018/07/18/195416002/advarer-mot-valpefabrikker-i-norge-skyldes-egoisme-og-gradighet https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/en-labradoodle-er-en-dyr-blandingshund/1096171 Anonymkode: 459ff...ce9 1
xinnia Skrevet 4. august 2019 #7 Skrevet 4. august 2019 (endret) 32 minutter siden, Tabris skrev: Drøbak har rykte på seg som valpefabrikk, og det er litt opp til hver enkelt om man ønsker å støtte måten de driver oppdrett på - samt oppdrett på blandingshunder. Jeg har mange doodle-blandinger på valpekurs, inkludert fra Drøbak. De aller fleste er sosiale og trygge. Men det som er verdt å tenke over, som jeg tror dessverre ikke mange valpekjøpere er klar over, er at dette er blandinger av arbeidshunder. Golden/labrador/mellompuddel/storpuddel - alle er arbeidshunder med mye energi. Dette er ikke en daff familiehund, men en arbeidshund med mye energi. I tillegg vet jeg mange hundefrisører og dyrleger sier at doodle-blandinger er overrepresentert når det kommer til flokete og uregjerlig pels. Fordi man vet ikke hvordan pelsen blir når man blander så ulilke raser. De egenskapene du får hos en doodle-blanding får du også i de rasene som er opphavet. Golden/Labrador om du vil ha en retriever, puddel om du vil ha en hund som ikke røyter. Det er selvsagt mye tull hos raseavl også, det er det ingen tvil om. Men der kan du gjøre mer research på helse og gemytt fordi du har stamtavler med resultater registrert på NKK. Med god research så har du en større sjanse for å finne en valp etter linjer og foreldre som er sunne og friske både fysisk og mentalt. (Det nytter ikke å høre bare med oppdretter, de vil som regel alltid si at deres hunder selvsagt er sunne og friske). Og du kan sjekke om oppdretter følger de etiske krav til avl - at Tispen ikke er under 2 - eller over 8 år - hvor mange kull har Tispen hatt ( Max tillatt er 5, men personlig synes jeg det bør være Max 3 kull) - Om tispen har hatt valper tidligere - at de er friske Dette er ting en ikke har kontroll ved kjøp av hund fra Drøbak Endret 4. august 2019 av xinnia 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #8 Skrevet 4. august 2019 Blandingshundene i seg selv er greie nok for aktive folk. Har hatt mange på kurs jeg holder, men vær klar over at det som regel veldig aktive hunder som krever mye, og at det er mye useriøs avl så lenge blandingsrasen ikke er godkjent. Blås i hva som står i annonsene om "familievennlig, barnevennlig, allergivennlig" osv. Det er ingen hunder født barnevennlige osv. Alle må miljøtrenes og sosialiseres. Anonymkode: 9650f...3b6 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #9 Skrevet 4. august 2019 Styr langt unna, valpefabrikk som driver useriøs avl på blandingshund. Finn en rase som passer ditt behov og velg en seriøs oppdretter som følger valpeeiere godt opp og har fokus på helse og velferd. Anonymkode: 08461...c02 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #10 Skrevet 4. august 2019 5 timer siden, Tabris skrev: Drøbak har rykte på seg som valpefabrikk, og det er litt opp til hver enkelt om man ønsker å støtte måten de driver oppdrett på - samt oppdrett på blandingshunder. Jeg har mange doodle-blandinger på valpekurs, inkludert fra Drøbak. De aller fleste er sosiale og trygge. Men det som er verdt å tenke over, som jeg tror dessverre ikke mange valpekjøpere er klar over, er at dette er blandinger av arbeidshunder. Golden/labrador/mellompuddel/storpuddel - alle er arbeidshunder med mye energi. Dette er ikke en daff familiehund, men en arbeidshund med mye energi. I tillegg vet jeg mange hundefrisører og dyrleger sier at doodle-blandinger er overrepresentert når det kommer til flokete og uregjerlig pels. Fordi man vet ikke hvordan pelsen blir når man blander så ulilke raser. De egenskapene du får hos en doodle-blanding får du også i de rasene som er opphavet. Golden/Labrador om du vil ha en retriever, puddel om du vil ha en hund som ikke røyter. Det er selvsagt mye tull hos raseavl også, det er det ingen tvil om. Men der kan du gjøre mer research på helse og gemytt fordi du har stamtavler med resultater registrert på NKK. Med god research så har du en større sjanse for å finne en valp etter linjer og foreldre som er sunne og friske både fysisk og mentalt. (Det nytter ikke å høre bare med oppdretter, de vil som regel alltid si at deres hunder selvsagt er sunne og friske). Australian Cobberdog er ikke det samme som labradoodles/goldendoodles, det er mange flere raser som er blandet inn. Cobberdoggen er ganske rolig og passer godt som vanlig familiehund. Den har et fantastisk gemytt og brukes i flere land som terapi og servicehund. Børster man pelsen 3-4 ganger i uken blir det ikke floker. Den må selvfølgelig klippes ca. 4 ganger i året. Anonymkode: fd87f...a10 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #11 Skrevet 4. august 2019 4 timer siden, Arabella skrev: Kan du dokumentere dette, ellers kan du risikere å bli anmeldt for løgn og ryktespredning. http://www.bdb.no/bedriftsinfo/Drøbak_Hundehotell_As/Regnskap 2,7 mill i 2017, fornøyd??? Anonymkode: df18d...899 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #12 Skrevet 4. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Valpefabrikk og blangsbikkjer. Hadde aldri kjøpt hund derfra. Hvem har kontroll om på om foreldredyrene er friske og egner seg til avl? Og Australien Cobberdog er det ingenting som heter. Det er rene blandingshunder av hummer og kanari. Anonymkode: e0bee...62c Australian Cobberdog ble godkjent som en rase under utvikling i 2012 av det australske forbundet Master Dog Breeders & Associates og har i dag sin egen DNA-profil. Hunder som brukes i avl, blir testet for diverse sykdommer og valpekullene blir registrert i MDBA. Valpene selges med avlsperre fordi de vil ha kontroll på helse/gemytt og evnt. innavl. Det er derfor bare oppdrettere som er godkjent av MDBA kan drive med avl og registrere valpene som AC i forbundet. Alle godkjente hunderaser har også en gang vært blandingshunder før de ble godkjent. Anonymkode: fd87f...a10 3
xinnia Skrevet 5. august 2019 #13 Skrevet 5. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Australian Cobberdog ble godkjent som en rase under utvikling i 2012 av det australske forbundet Master Dog Breeders & Associates og har i dag sin egen DNA-profil. Hunder som brukes i avl, blir testet for diverse sykdommer og valpekullene blir registrert i MDBA. Valpene selges med avlsperre fordi de vil ha kontroll på helse/gemytt og evnt. innavl. Det er derfor bare oppdrettere som er godkjent av MDBA kan drive med avl og registrere valpene som AC i forbundet. Alle godkjente hunderaser har også en gang vært blandingshunder før de ble godkjent. Anonymkode: fd87f...a10 Hvordan blir man godkjent oppdretter ? Hva slags sykdommer blir hundene tester for? Og finnes det database hvor resultatet blir registrert ? 3
Gjest Ifyouonlyknew Skrevet 5. august 2019 #14 Skrevet 5. august 2019 (endret) Jeg har innsett at det er helt nytteløst å informere og ha en seriøs diskusjon når det gjelder Australian Cobberdog. Så jeg har derfor valgt å slette innleggene mine, og vil anbefale de som vil vite mer om «rasen» til å søke etter informasjon andre steder enn på diverse forum. Endret 16. oktober 2019 av Ifyouonlyknew Endret
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #15 Skrevet 5. august 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Men er ikke hundene en krysning av puddel og labrador? Også har de fått ‘Australske kobberhunder’ som de deretter avler videre på? Det står noen steder at rasen er godkjent som en rase under etablering (2012). Synes det virker som flotte hunder, og ut i fra nettsidene til DHH står det også at de er helsesjekket osv før kjøp? Men jeg har ingen erfaring med rasen eller stedet, så setter pris på deres svar og innspill! Anonymkode: 9d92e...4d3 Den er ikke godkjent i Norge, sjekke NKK sine sider og gå videre til dogweb. Da kan du sjekke rasene, stamtavlen og helse på godkjente raser. Dette har man ingen registre på når det gjelder blandinghunder og avler vilt på gener med sykdommer. Anonymkode: dfd97...f44 3
pøbelsara Skrevet 5. august 2019 #16 Skrevet 5. august 2019 Det er ingen måte man kan sjekke bakover i generasjonene slik man kan i dogweb? 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #17 Skrevet 5. august 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Australian Cobberdog ble godkjent som en rase under utvikling i 2012 av det australske forbundet Master Dog Breeders & Associates og har i dag sin egen DNA-profil. Hunder som brukes i avl, blir testet for diverse sykdommer og valpekullene blir registrert i MDBA. Valpene selges med avlsperre fordi de vil ha kontroll på helse/gemytt og evnt. innavl. Det er derfor bare oppdrettere som er godkjent av MDBA kan drive med avl og registrere valpene som AC i forbundet. Alle godkjente hunderaser har også en gang vært blandingshunder før de ble godkjent. Anonymkode: fd87f...a10 Rase under utvikling? Det finnes et hovedorgan i verden som kan fungerer som et kvalitetsstempel på raser, og det er FCI. At folk med blandingshunder har opprettet MDBA selv, og så registrert hundene sine der har null verdi. Sorry, men sånn er det. Den australske kennelklubben ligger under FCI og har ikke godkjent cobberdog/doodle/dodledei som en rase under utvikling, så dermed har det ingen verdi. Anonymkode: df18d...899 19
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #18 Skrevet 5. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Rase under utvikling? Det finnes et hovedorgan i verden som kan fungerer som et kvalitetsstempel på raser, og det er FCI. At folk med blandingshunder har opprettet MDBA selv, og så registrert hundene sine der har null verdi. Sorry, men sånn er det. Den australske kennelklubben ligger under FCI og har ikke godkjent cobberdog/doodle/dodledei som en rase under utvikling, så dermed har det ingen verdi. Anonymkode: df18d...899 At en rase er godkjent av FCI og av kennelklubbene i de forskjellige landene er desverre ikke bare et kvalitetsstempel. Mange av rasene sliter med store helseplager. Enkelte individer lider rett og slett som et resultat av uvettig avl. I 2017 skrev 1580 norske veterinærer under et opprop for å få Norsk Kennelklubb til å ta mer ansvar når det gjelder uetisk hundeavl. Men det har ikke blitt noen store forandringer. Ellers vil jeg anbefale folk å se dokumentaren Pedigree Dogs Exposed og oppfølgeren Three Years On. Det er noen år siden den ble laget men den er desverre like aktuell i dag. Anonymkode: fd87f...a10 4
Lollybby Skrevet 5. august 2019 #19 Skrevet 5. august 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Rase under utvikling? Det finnes et hovedorgan i verden som kan fungerer som et kvalitetsstempel på raser, og det er FCI. At folk med blandingshunder har opprettet MDBA selv, og så registrert hundene sine der har null verdi. Sorry, men sånn er det. Den australske kennelklubben ligger under FCI og har ikke godkjent cobberdog/doodle/dodledei som en rase under utvikling, så dermed har det ingen verdi. Anonymkode: df18d...899 Du mener ikke seriøst at DET er et kvalitetsstempel?? All den tid NKK og lignende verden over driver UETISK AVL AV RENRASEDE?! Det er en stor problem at oppdrettere og kunder knuser rase på rase!! Blandingshunder vil på GENERELT ( tilfellet trenger inn med tesje) SUNNERE, lever lenger!! Spør hvilken som helst veterinær som har erfaring med renrasede og blandingshunder . Jo flere raser- jo bedre! Mulig dette Drøbak steder er et møkkasted. MEN det er uhorvelig mange "såkalte seriøse oppdrettere ' En hund er LIKE MYE VERDT UANSETT. 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #20 Skrevet 5. august 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Rase under utvikling? Det finnes et hovedorgan i verden som kan fungerer som et kvalitetsstempel på raser, og det er FCI. At folk med blandingshunder har opprettet MDBA selv, og så registrert hundene sine der har null verdi. Sorry, men sånn er det. Den australske kennelklubben ligger under FCI og har ikke godkjent cobberdog/doodle/dodledei som en rase under utvikling, så dermed har det ingen verdi. Anonymkode: df18d...899 patetisk å støtte innavl og tortur av hunder. Mine hunder er testet for alt som testes kan . De har 6-7 raser i seg og jeg vet de er sunnere enn tilsvarende raser i samme store størrelse. NKK er en pill råtten uetisk møkkaorganisajon. Får lite støtte av veterinærer for å si det slik. fullstendig ubetydelig at en rase liksom er registert i et register! Anonymkode: d4357...54e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå