Gå til innhold

Voldtektsmennene dømt til døden

Henna

Anbefalte innlegg

Dere husker kanskje saken om gjengvoldtekten av jenta, beordret av et lansbyråd i Pakistan.

Nå er seks menn som gjennomførte voldtekten dømt til døden.

Første tanken som slo meg her var at nå får de som fortjent. Men etter litt ettertanke er vel egentlig utfallet av denne dommen likeså grusom som den første.

Stiller meg litt på sidekanten i diskusjonen om dødsstraff. Til tider kan det virke som en løsning, til tider ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pamella - ikke innlogget

Jeg har vel egentlig ikke tatt noe bestemt standpunkt angående dødsstraff. Men jeg mener at de skyldige slipper alt for lett unna ved en dødsstraff, jeg syns de skal lide for det de har gjort og en dødsstraff skader vel i hvedsak bare den skyldiges familie. På den annen side synes jeg heller ikke at noen har lov til å bestemme at et annet menneske skal dø... Og det skjer ofte at man blir uskyldig dømt

Litt vanskelig det der... Hadde jeg vært mor og noen hadde mishandlet og drept mitt barn ville jeg sikkert ønsket å drepe de skyldige...

Spennende å se hva andre der ute mener... Jeg endrer liksom mening hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot statsdrap.

Men jeg forstår ropet etter hevn, og jeg er ganske sikker på at jeg også hadde ropt på hevn om noen hadde forgrepet seg å mine barn.

Så domstoler som dømmer, og straffereaksjoner må vi ha...

Men statsdrap er ikke bedre enn andre drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si man pendler fram og tilbake mellom strafferammene i den saken! Jeg gir meg ende over!

Og jeg synes det er for voldsomt med dødsstraff i denne saken. (Og i alle andre saker.)

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så tror jeg de mennene har fått seg en skikkelig lærepenge. Hva med å tilgi litt for en gangs skyld? Prøve å starte en ny og bedre verden med å begynne med oss selv?

Hvis vi kan tilgi andre, kan andre tilgi oss, dette prøvde Ghandi å fortelle oss....

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette dreier seg ikke om noen små gutter som har stjålet leken til jenta, det dreier seg om opptil flere mannfolk som har voldtatt ei jente i ca en time!!! Mens hundrevis av mennesker står utenfor å klapper å jubler!! Og hvorfor? fordi lillebroren hennes gikk sammen med og pratet med ei av høyere rang!!!

Dette skal og bør aldri tilgis!!!! Både de som bestemte straffen + de som utførte straffen bør få sin straff i fengsel! Maaange år!!

Men dødsstraff er jeg imot uansett hva slags ugjerning det har blitt gjort.

Problemet nå, er jo at familiene til voldtektsforbryterne, truer med å drepe SEKS av jentas nærmeste for hver forbryter som henges!!!! Kan slike ting noen gang ende? Og familien til jenta er for fattig til å kunne rømme vekk fra bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesten burde enkelt og greit gitt asyl til hele landsbyen til henne jenta...

så kan voldtektsmennene sitte der igjen med skjegget i postkassa ! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener dødsstraff burde være et mulig alternativ, men det burde ikke bli brukt for ofte.

-->I forhold til denne saken: Ut fra det jeg vet synes jeg dødsstraff er et naturlig valg av straff for voldtektsforbryterne, men det jeg vet, vet jeg kun gjennom media. Ikke kjenner jeg noen involverte, ei heller deres kultur og skikker. Derfor har jeg ikke noe grunnlag til å uttale meg om saken.

MEN! Om dødsstraff skal være tillatt, er det mange ting som bør være klare for oss. Alle sider av saken! Og lite hjelper det å rettferdiggjøre dødsstraff (eller noe som helst annet) ved å benytte andre ord! Foreks:

1. Om et menneske kommer til å forvolde et annet menneskes død uten å mene det, kalles det drap.

2. Om det faktisk var mening (mer eller mindre), grunnet at gjerningspersonen var klar over hva han/huh gjorde i gjerningsøyeblikket, og gjorde dette med vilje, kalles det mord.

3. Dersom man tar livet av et dyr fordi det er sykt eller skadet kalles det avliving.

4. Dersom man tar livet av et menneske fordi det er sykt kalles dette aktiv/passiv dødshjelp.

5. Dersom (deler av) et samfunn er blitt enige om å ta livet av et menneske fordi det har begått en ulovlig handling, kalles dette henrettelse.

Dersom et mord ser ut som en henrettelse blir dette sett på som ekstra alvorlig i en drapssak. En vanlig henrettelse er dog greit (for noen). Og hva om man kaller aktiv/passiv dødshjelp eller henrettelse av et menneske for avliving? da blir det med en gang veldig uhyggelig og fælt. Å drepe et dyr er heller ikke noe særlig koselig, men å slakte det er noe annet. Hva med å slakte et menneske? Eller henrettelse av et dyr?

Saken er; utfallet er det samme uansett hvilke ord vi bruker! Dersom man skifter mening om situasjoner som har med dette å gjøre, grunnet ordvaløget, bør man tenke seg om litt til!

En grunn som gjør at jeg er skeptisk til henrettelse, er at det foregår for likt som avliving. (Ihvertfall i det vestlige samfunn, der dødsstraff er gjeldende.) En annen grunn er at det i en henrettelse ikke er noen som egentlig har ansvaret for døden til gjerningspersonen.

Likevel synes jeg at straff med døden burde være et alternativ. Det handler for meg mer om under hvilke omstendigheter det foregår. jeg mener personen det gjelder fremdeles burde bli behandlet med respekt også i en slik situasjon. Men det å respektere en person er dog ikke det samme som å like den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...