Gå til innhold

Bleieslutt, hvordan håndtere at barnet nekter å sette seg på do?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har prøvd i 1 måned å få barnet vårt til å trene på potte og do, men han nekter. Hvordan kommer man videre med bleieslutt i dette tilfellet. Han går gjerne med truse, men tisser og bæsjer hele tiden igjennom. Har prøvd å forklare ham utallige ganger at han må gå på når han kjenner han må tisse, men han nekter. Han nærmer seg 4 år, men er noe forsinket i utvikling blant annet med språket. Bekymrer meg en del over dette for tiden. 

Anonymkode: 5b135...91f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å gi ham en pause en ukes tid. Kanskje han er sliten av «masing» om do og har låst seg helt. Har et tantebarn som sluttet med bleie da han var litt over 4 år. Han samarbeidet ikke om dotrening før han en dag tok intiativet selv. Foreldrene holdt på til og fra i et år før det løsnet og han ville prøve ut doen på eget intiativ. 

Anonymkode: b6476...fb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår at du lar barnet tisse og bæsje på seg selv. Forklare at dette er kun noe babyer gjør. Hvis det skjer igjen så sett på h*n bleie en ukes tid. Da lærer h*n.

Anonymkode: 71182...357

AnonymBruker
Skrevet

Vent, han er ikke klar. 

Anonymkode: 4fa5c...990

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bleie blir etterhvert innmari kjipt, det skjønner de selv etterhvert når de selv blir store nok, ikke når foreldrene syns de er store nok.

Anonymkode: 8ba53...96d

Skrevet

Huff, jeg sliter også litt med mini her. Han blir snart tre. 

Vi trakasserer ( føles slik ut hvertfall) ham hele tiden med å spørre om han skal tisse eller bæsje. Han blir satt på do med jevne mellomrom for han sier stort sett nei hver gang vi spør. 

Han klarer seg egentlig bra men har uhell et par, til tre gire ganger i uken. Er sånn typisk når jeg lager middag eller noe sånt at han har uhell. Sånn som i dag så hadde jeg lyst til å filleriste ham, jeg holdt på med maten og gikk å spurte om han skulle gå å tisse, han svarte nei. To min etterpå så kom han inn til meg og hadde tissa på seg. Kjenner at jeg blir sååå varm. Satte ham på do, ordnet opp etter ham og ti min etterpå så dreit han på seg. Kjente at jeg bare har sååå lyst til å putte ham oppi ei bleie. 

Ser litt svart på hele greiene og aner ikke hvordan dette skal gå. 

Gjest Albbas
Skrevet

Hvor lenge har han fått gå uten bleie da? Prøvd flere dager på rad, hvor bleia kun kommer på på natta? 

AnonymBruker
Skrevet

Ta på dem trusebleie, ha rutiner for når de skal på do, ikke spør, ikke kjeft, ikke mas, gi belønning og skryt masse! 

Anonymkode: 4fa5c...990

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Forundret.. said:

Huff, jeg sliter også litt med mini her. Han blir snart tre. 

Vi trakasserer ( føles slik ut hvertfall) ham hele tiden med å spørre om han skal tisse eller bæsje. Han blir satt på do med jevne mellomrom for han sier stort sett nei hver gang vi spør. 

Han klarer seg egentlig bra men har uhell et par, til tre gire ganger i uken. Er sånn typisk når jeg lager middag eller noe sånt at han har uhell. Sånn som i dag så hadde jeg lyst til å filleriste ham, jeg holdt på med maten og gikk å spurte om han skulle gå å tisse, han svarte nei. To min etterpå så kom han inn til meg og hadde tissa på seg. Kjenner at jeg blir sååå varm. Satte ham på do, ordnet opp etter ham og ti min etterpå så dreit han på seg. Kjente at jeg bare har sååå lyst til å putte ham oppi ei bleie. 

Ser litt svart på hele greiene og aner ikke hvordan dette skal gå. 

Det er faktisk ikke slik at de aldri kommer til å slutte med bleie, altså...

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foreslår at du lar barnet tisse og bæsje på seg selv. Forklare at dette er kun noe babyer gjør. Hvis det skjer igjen så sett på h*n bleie en ukes tid. Da lærer h*n.

Så strategien er å få barnet til å skamme seg såpass at han slutter med bleie? Dette er nok det dårligste forslaget jeg har lest her inne. 

Vi la bort potte og do i perioder barnet ikke ville slutte. Vi normalisere doen, hver gang barnet prøvde gå vi masse skryt. Hun fikk også være med oss inn på do når det var naturlig. Til slutt ville hun også gjøre som mamma og pappa. 

Nå som hun har sluttet med bleie gir hun oss enda high five når vi bæsjer på do 🤣 

Det beste tipset jeg har er å la barnet få uten truse/bukse så ofte som mulig. De første ukene glemte alltid barnet vårt å gå på do dersom hun hadde klær. Gikk hun derimot naken nedentil husket hun det i tide  ni av 10 ganger :)

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke slik at de aldri kommer til å slutte med bleie, altså...

Er ikke så sikker jeg 😋

Greit at de ikke pisser ned hus og hjem i prosessen med å bli bleiefri da...

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Forundret.. said:

Er ikke så sikker jeg 😋

Greit at de ikke pisser ned hus og hjem i prosessen med å bli bleiefri da...

Har du noen gang hørt om at et barn pisser ned hus og hjem for moro skyld hvis det ikke har vært noe alvorlig galt med dem?

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så straff?

Skrevet

I gruppa EC/EK - bleiefri baby på Facebook er det mange gode råd å få. Anbefaler å melde deg inn der.

Ett råd er i hvert fall å sette av tid til å slutte med bleier, og la barnet gå uten bleie eller truse slik at det merker større forskjell. Truse kjennes visst såpass likt ut som bleie at mange blir litt forvirret og gjør i trusa. Naken nedentil, eller i verste fall løs bukse uten truse er det som anbefales ved bleieslutt. 

Men virkelig, masse bra tips i den gruppa! Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Min yngste var sånn. Hver gang vi prøvde å få henne til å sitte på do, så så hun på meg med blikk som sa <eh, tror du at jeg skal sitte på den der blikk>, og hun gikk av hver gang. Prøvde flere ganger. Noen måneder senere så var hun tørr for tissebleie både dag og natt ila av en uke, og for bæsjebleie innenfor samme måned. De kommende måneder etter dette hadde hun kun to uhell (vi brukte tisselaken den første tida). 

Så prøv med jevne mellomrom, men det kommer når det kommer. 

Anonymkode: 54a5d...81d

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøpte fine klistremerker vi. Hver gang hun setter seg på do og prøver å tisse, får hun et klistremerke å sette på et ark. Var egentlig skeptisk til klistremerker, men det funker så bra at jeg anbefaler det nå videre 😅 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det å bruke skam og «straff» for å lære barn å gå på do er den dummeste ideen ever! 

Anonymkode: 9e0c1...079

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...