Gå til innhold

reglene for sykemelding etter ett år

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest redd

Vet noen hvordan reglene er når man har vært sykemeldt ett år? Da har man ikke lenger rett på sykepenger. Hvor lang tid må man da vente før man har lov å bli sykemeldt igjen - eller er reglene nå slik at man aldri mer kan sykemeldes?

Jeg sliter med psykiske problemer, og har snart nådd ett års grensen. Og jeg er livredd med tanke på fremtiden. For jeg føler at jeg da presses tilbake i jobb selv om jeg kanskje ikke er i stand til å klare det. Jeg kjenner angsten komme og klemme tak i meg bare ved å tenke på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, attføring. Men om du skulle velge å gå tilbake til jobben før året har gått må du være på jobb i 6 mnd for å opparbeide deg rett til ny sykmelding. Egenmeldingsdager regnes utenfor dette og har ingen påvirkning på opptjeningsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk du kan søke om permisjon fra din jobb om du ikke er klar for å gå tilbake til din stilling.

Trur det er ca 1 års tid som man kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest redd

Hva betyr attføring?

Jeg bør altså komme meg tilbake i jobb før året er gått, og da må jeg jobbe 6 månder før ny sykemelding er lov. Men jeg er redd for hva som skjer om jeg kjenner at jeg ikke klarer å jobbe. Penger må man jo ha. :-( Det føles så tungt, skremmende, jeg er redd for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker skummelt å gå tilbake til jobben sin når man har vært borte lenge, men det går seg til.

Jeg er også sykmeldt pga. depresjon. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til jobben min.

Jeg har søkt om yrkesrettet attføring, og skal begynne på skole neste år. Da får jeg penger fra trygdekontoret samtidig som jeg studerer.

Andre tiltak ved attføring er å få deg tilbake i jobb sakte med sikkert.

Snakk med legen din, trygdekontoret eller aetat om det! :) Min lege har støttet meg under hele prosessen. Det skal du også kreve at din lege gjør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Når sykepengene går ut etter 52 uker sykmelding kan du enten gå over på yrkesrettet attføring (omskolering, enten direkte ut i ny jobb, avklaringskurs, videre utdanning eller videreutdanning osv) eller rehabiliteringspenger. Rehab.penger ytes når du er under behandling med utsikt til bedring. Det kan du også få i 52 uker.

Er bedriften du jobber i IA-bedrift - har de skrevet avtale om inkluderende arbeidsliv? Da har bedriften "forpliktet" seg til å prøve å finne løsninger. Snakk med saksbehandleren din på trygdekontoret, evt. bedriftens rådgiver på Arbeidslivssenteret (trygdekontoret vet dette), men det aller beste er å snakke med lederen din.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må spørre om noe jeg også, mens vi er inne på tråden...

Jeg er sykmeldt og har fått innvilget YA. Jeg får sykmeldt til i høst (2005), men jeg begynner ikke på utdanning før høsten 2006. Er det ikke dumt å bruke av "YA-kvota" et helt år uten å ta utdanning? Kan jeg søke om rehab. penger? Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Er ikke det sånn at sykepengene blir gradert (altså mindre) når et år med sykemelding er forbi, og man er fremdeles sykemeldt? Man kan også "strekke" sykemeldingsperioden, ved å bare jobbe noe dager i uken, da kan man nemlig være sykemeldt lengre enn et år....... (gjelder ikke aktiv sykemelding)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min var sykmeldt i nesten ett år og han fikk beskjed om at etter maks-datoen han hadde fått var det rett over på attføringspenger - som tilsvarer litt over 60% av lønna. Nå var han ute i jobb før maksdatoen, men det var aldri snakk om gradering av sykepenger nei.

Vi har 24 egenmeldingsdager i året. Kan tas en og en dag eller opptil 8 dager om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

stemmer det at det må gå 14 dager når man har brukt egenmelding før man kan bruke egenmelding i gjen?

Da er det jo omtrent håpløst da om man har gått ett år sykemeldt, og blir syk igjen før 14 dager er gått. Hva gjør man da? Eller om man har psykiske problemer og ikke alltid greier å gå på jobb, da har man ingen alternativer dersom det er gått mindre enn 14 dager. ? Hvis dette stemmer synes jeg det er et idiotisk regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest sørsniba

har vær syk i 2 år. angsdepresjon. fikk først ett år med sykepenger, nå går jeg på utvidet rehabilitering. Har gått på rehabilitering i ett år og har altså fått utvidet ytterligere 10 måneder. Etterpå tar jeg sikte på attføring. Noe man kan få i opptil 2-3 år. Er man fortsatt ikke frisk blir d uføretrygd. Slik har jeg forstått regelverket.

d r stressende og ikke særlig bra for psyken og skulle ha klare mål videre til en hver tid og man kan umulig vite hvor lenge man kommer til å være syk, og d skal og burde også trygdekontoret forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fælt å gå slik og måtte tenke på en uviss fremtid. Og så føles det så håpløst når de som skal håndtere saken, ikke har empati eller forståelse. Hadde man hatt en fysisk sykdom så hadde det liksom vært lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...