AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #1 Skrevet 4. august 2019 Ungdommen har flyttet hjemmefra for flere år siden. Hin har fått lappen nylig og er 22 år, er student og jobber - bor i storby. Har grei øknomi, betalt lappen selv og har penger på bsu. Også penger på sparekonto. Forøvrig ikke en "flink" sjåfør selv om det ikke har noe å si for problemstillingen. Skal man låne bort bilen og ta risikoen selv, eventuelt kjøpe dyrere forsikring - eller si nei og vise til bildeleringen?. Er det riktig at foreldre skal låne bort bil / betale ekstra for egen bil slik at ungdom som er flyttet ut hjemmefra skal få bruke bil når de har lyst? Syns bildeleringen er et veldig bra alternativ. Det er ikke dyrt i forhold til hva det koster med bilhold. Våre penger vokser ikke på trær. Skal utflyttetet barn klare seg selv når det gjelder luksus som å kjøre bil? Har lyst å høre fra dere som er foreldre til barn som er flyttet hjemmefra og vil låne bil. Anonymkode: ffdac...caa
ajarRun Skrevet 4. august 2019 #2 Skrevet 4. august 2019 Du mener bildelering koster mindre enn de 200 spennolene du må ut med for å få under 25 på forsikringen? Økt egenandel er jo bare småpenger, bare betal den hvis ungen krasjer. Bil er dyrt, ikke vær så egoistisk at du tvinger dem inn i bilhold tidlig. Synes du er urimelig og slem. Hadde min mor foreslått bildelering hadde jeg sluttet å besøke henne. 19
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #3 Skrevet 4. august 2019 Snakker vi om å låne ut bil til en spesiell anledning her, eller at barnet skal disponere den permanent? I det første tilfellet synes jeg foreldrene er unødvendig vanskelige om de ikke vil hjelpe til. I det andre tilfellet mener jeg "barnet" kan skaffe seg bil selv, foreldre skal ikke behøve å holde voksne, utflyttede barn med bil. (Selvsagt med forbehold om at det ikke ligger helt spesielle forhold bak.) (Jeg har ikke barn, men valgte å svare likevel. Håper det er OK. ) Anonymkode: 5f75c...78e 17
asterix Skrevet 4. august 2019 #4 Skrevet 4. august 2019 Jeg har bruk for bilen min selv hele tiden, så å låne ut bilen på permanent basis er uaktuelt uansett hvem det gjelder. For enkeltturer kan selvfølgelig barna mine låne bilen dersom det trengs og jeg ikke skal ha den selv. 7
labine Skrevet 4. august 2019 #5 Skrevet 4. august 2019 Om h*n bor i en storby er det sannsynligvis bra kollektivtilbud der. Så hadde ikke latt min ha min bil der, men lånt bort bilen når h*n kommer hjem på besøk og gladelig hentet på togstasjonen eller bussen når h*n kom. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #6 Skrevet 4. august 2019 Hvor ofte er det snakk om å låne bil, TS? Anonymkode: 48489...51a 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #7 Skrevet 4. august 2019 Det koster ca 200 kr ekstra i året å ha forsikring der de under 23 kan kjøre bilen. Det hadde jeg selvsagt gjort for mine voksne barn. Og de hadde fått lånt bilen når som helst når jeg ikke trengte den selv, så sant de fylte opp igjen med drivstoff. Jeg håper ikke barna mine kjøper egen bil før de er godt etablerte siden det er så dyrt, så om jeg kan hjelpe med å låne ut bilen når de trenger det er det helt i orden Anonymkode: 88175...da2 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #8 Skrevet 4. august 2019 8 minutter siden, labine skrev: Om h*n bor i en storby er det sannsynligvis bra kollektivtilbud der. Så hadde ikke latt min ha min bil der, men lånt bort bilen når h*n kommer hjem på besøk og gladelig hentet på togstasjonen eller bussen når h*n kom. Vi bor i samme by - det er null problem med kollektiv forøvrig. problemstillingen er om det er greit at barn som er flyttet ut hjemmefra skal ta foreldrenes bil som en selvfølge. Hilsen ts. Anonymkode: ffdac...caa
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #9 Skrevet 4. august 2019 Hadde selvfølgelig ikke lånt ut. Unger er mitt ansvar til de er 18, etter det skal de klare seg på egenhånd. Punktum. Anonymkode: 9f085...ea2 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 4. august 2019 #10 Skrevet 4. august 2019 31 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Du mener bildelering koster mindre enn de 200 spennolene du må ut med for å få under 25 på forsikringen? Økt egenandel er jo bare småpenger, bare betal den hvis ungen krasjer. Bil er dyrt, ikke vær så egoistisk at du tvinger dem inn i bilhold tidlig. Synes du er urimelig og slem. Hadde min mor foreslått bildelering hadde jeg sluttet å besøke henne. Så når du som voksen mann ikke får det som du vil så bruker du følelsesmessig utpressing og oppfører deg som et barn i trassalderen? Hadde du vært min sønn så hadde du nok fått høre hvor utakknemlig du oppfører deg. Det virker som om folk glemmer at voksne folk fint kan klare seg selv. Man flytter ut, jobber, studerer, har samboer og gjør alle "voksenting" og så skal mamma og pappa holde en voksen med bil? Som ts nevner, det som er problemet er selvfølgeligheten..... mest sannsynlig ikke en tur til ikea for å kjøpe store møbler. Og dersom du sjekker bildeleringen, så er det ganske rimelig i forhold til det et bilhold koster. Du betaler for forbruk samt 100 kr i måneden. Eier du bil betaler du for den døgnet rundt, uansett om den står i ro eller. Det heter delingsøknomi.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #11 Skrevet 4. august 2019 Det kommer an på hyppighet og formål. Jeg fikk selv låne bil frem til jeg kjøpte selv. Men det var selvfølgelig unntaksvis, når jeg skulle flytte, en helgetur, storhandler, og lignende. Er glad foreldrene mine var rause nok, slik at slike turer ble mye enklere og rimeligere for meg. Men var nok lett for dem da jeg hadde vett nok til å ikke misbruke denne tilliten. Anonymkode: a58dc...e41 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #12 Skrevet 4. august 2019 Vi låner bilen ut til datter og kjæreste når de er hjemme. Ansvarlige og ryddige begge to, og kjører fint. Lettere for dem å kunne gå på kino med bil. Dette er da de kveldene vi ikke trenger bilen selv, naturligvis. Anonymkode: 61e08...cab 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #13 Skrevet 4. august 2019 Lånte aldri bil hjemmefra da jeg hadde lapppen. Her var det foreldre som lånte min bil da jeg bodde hjemme noen måneder da jeg var mellom jobber 🙄 Anonymkode: 64926...cb8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #14 Skrevet 4. august 2019 Du svarer ikke på om dette gjelder enkeltsituasjoner eller på mer permanent basis TS. Stor forskjell på svaret avhengig av hvor ofte det gjelder. Anonymkode: 75c55...d4b 7
labine Skrevet 4. august 2019 #15 Skrevet 4. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i samme by - det er null problem med kollektiv forøvrig. problemstillingen er om det er greit at barn som er flyttet ut hjemmefra skal ta foreldrenes bil som en selvfølge. Hilsen ts. Anonymkode: ffdac...caa Så blir det noe annet. Da hadde jeg bare lånt ut bilen i spesielle situasjoner om jeg ikke skulle brukt den selv. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #16 Skrevet 4. august 2019 Ts her. Barnet har flere ganger sagt det som en selvfølge at hin vil komme hjemmom for å låne bilen. Har ikke lånt bilen enda. Har ganske nylig fått lappen. Vi registrerere forventningene om at det bare er å låne bilen. Det er ikke aktuelt på permanent basis uansett. Anonymkode: ffdac...caa 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #17 Skrevet 4. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ungdommen har flyttet hjemmefra for flere år siden. Hin har fått lappen nylig og er 22 år, er student og jobber - bor i storby. Har grei øknomi, betalt lappen selv og har penger på bsu. Også penger på sparekonto. Forøvrig ikke en "flink" sjåfør selv om det ikke har noe å si for problemstillingen. Skal man låne bort bilen og ta risikoen selv, eventuelt kjøpe dyrere forsikring - eller si nei og vise til bildeleringen?. Er det riktig at foreldre skal låne bort bil / betale ekstra for egen bil slik at ungdom som er flyttet ut hjemmefra skal få bruke bil når de har lyst? Syns bildeleringen er et veldig bra alternativ. Det er ikke dyrt i forhold til hva det koster med bilhold. Våre penger vokser ikke på trær. Skal utflyttetet barn klare seg selv når det gjelder luksus som å kjøre bil? Har lyst å høre fra dere som er foreldre til barn som er flyttet hjemmefra og vil låne bil. Anonymkode: ffdac...caa Altså, problemstillingen her er vel mer om dere trenger bilen selv, eller har en bil som bare står der for morro skyld i tilfellet det voksne barnet har bruk for å låne bilen. Men hva skal han låne bilen til? Fornøyelser, flytting eller storhandel? Da hjelper man sine boksne barn og kjører med dem. Skal bilen lånes for fornøyelser og kjøretrening? Har bilen forsikring for å kunne kjøres av noen under 25/26 år? Har den ikke forsikring for ung sjåfør så er saken grei, da skal ikke avleggeren kjøre den. Å lage en tråd, gjør man best ved å opplyse om alle relevante spørsmål og sider av saken allerede i hi. Bildeleringen kan du gjerne henvise til, men de er dyre og de flrste har begrensninger på alder og lengen sjåføreren har hatt førerkort. Ellers kan man ta mye taxi for brisen av medlemskap i Bildeleringene . Anonymkode: 5a8e2...258 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #18 Skrevet 4. august 2019 Vet ikke om du tenker på permanent basis eller her og der i ny og ne. Jeg måtte ha min bil inn på reperasjon, da mor og far klarer seg med en bil fikk jeg låne bil nr 2 hos dem (ingen tilbud om lånebil) mens bilen var på reperasjon. Veldig glad jeg har så snille foreldre, de tok ikke betalt for drivstoff eller noe jeg har 2 mil til jobben en vei, og kollektivt eksisterer ikke, så et avhengig av bil. Altså man kan ikke låne bort bilen permanent, da blir det jo som å gi bort bilen. Men at barn kan få låne litt her og der er jo kjekt. Men om barnet er avhengig av bil, så er det kanskje en ide om h*n får en egen bil. Jeg fikk litt hjelp (5000kr) til «ny» bil, kjøpe meg en flott bil til 30000kr som jeg hadde i en god del år en flott litt gammel bil som man fint kan bulke litt som første bil Anonymkode: 5c0b9...a39
regine Skrevet 4. august 2019 #19 Skrevet 4. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: problemstillingen er om det er greit at barn som er flyttet ut hjemmefra skal ta foreldrenes bil som en selvfølge. Hilsen ts. Anonymkode: ffdac...caa I mine øyne så er det ikke det, nei. «Barnet» er voksent og må da evt prioritere økonomien sin slik selv at hn skaffer seg egen bil. Hn kan ikke forvente at det bare er å komme hjem og ta bilen, fordi «nå trenger jeg det». Det er - som også andre har sagt - greit nok av og til, dersom det er noe spesielt og det spørres om billån, ikke kreves. Som en vanlig ordning, nei, absolutt ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #20 Skrevet 4. august 2019 Jeg fikk heldigvis låne bil av mine foreldre da jeg var student, for å dra på Ikea, på tur med venninner e.l. Måtte spørre først, og på dagtid brukte de jo bilen selv, men ellers fikk jeg låne. Syns du kan snakke med barnet ditt, forklare at bilen ikke er til fri disposisjon, men at hun kan spørre om låne ved behov. Å være med i bildeleringen er slett ikke gratis det heller. Anonymkode: 7f07b...5b7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå