Missknuckles Skrevet 4. august 2019 #1 Skrevet 4. august 2019 Jeg er nylig blitt mor og tenker meg om karrieremessig. Har stort sett jobbet med mat, restaurant, hotel og event. Men også frivillig organisasjoner. Mye ledererfaring, tørr å si at jeg er en flink og erfarne leder. Er halvveis på Bachelor of Management på BI og har oppnådd 100 studiepoeng i business, ledelse og økonomi. Kan tenke meg en framtid som lærer, leder i helsesektoren eller psykolog. Veien til disse yrkene ser ut til å være lang og dyr. Jeg kommer fra SB og er ikke så kjent med hvordan det funker her i Norge. Noen som kan gi meg litt råd, eller dele erfaring? Alternativt tenker jeg HR. Noen som vet hva jeg trenger å komme inn på denne felten, evt hvor mye konkurranse det er ift ledige stillinger og nyutdannede 20 åringer? Er takknemlig for tips 😊
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #2 Skrevet 4. august 2019 Vil du bli lærer eller psykolog er det ingen snarveier. Men leder i helsevesenet er det «mye rart» som har klart å bli, der kan du komme lengre med bakgrunnen du har. Du må kunne dokumentere resultater. Men om jeg var deg, ville jeg prøvd meg som leder i en annen sektor enn helse. Vi ser igjen og igjen at folk som ikke har bakgrunn innen helse ikke skjønner hva de driver med når de blir ledere i helsesektoren. De får også lite respekt fra de ansatte, siden de mangler helsefaglig bakgrunn. Anonymkode: 0d2dd...971 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #3 Skrevet 4. august 2019 Fullfør bachelor. Kanskje du kan få jobb i nav Anonymkode: b815b...5eb
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #4 Skrevet 4. august 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil du bli lærer eller psykolog er det ingen snarveier. Men leder i helsevesenet er det «mye rart» som har klart å bli, der kan du komme lengre med bakgrunnen du har. Du må kunne dokumentere resultater. Men om jeg var deg, ville jeg prøvd meg som leder i en annen sektor enn helse. Vi ser igjen og igjen at folk som ikke har bakgrunn innen helse ikke skjønner hva de driver med når de blir ledere i helsesektoren. De får også lite respekt fra de ansatte, siden de mangler helsefaglig bakgrunn. Anonymkode: 0d2dd...971 Vår helseminister har vel blant annet en bachelor i hotelledelse. Anonymkode: 24ebc...467
Missknuckles Skrevet 4. august 2019 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Vil du bli lærer eller psykolog er det ingen snarveier. Men leder i helsevesenet er det «mye rart» som har klart å bli, der kan du komme lengre med bakgrunnen du har. Du må kunne dokumentere resultater. Men om jeg var deg, ville jeg prøvd meg som leder i en annen sektor enn helse. Vi ser igjen og igjen at folk som ikke har bakgrunn innen helse ikke skjønner hva de driver med når de blir ledere i helsesektoren. De får også lite respekt fra de ansatte, siden de mangler helsefaglig bakgrunn. Anonymkode: 0d2dd...971 Takk for svar! Det skjønte jeg, så regnet med å måtte kvalifisere som feks sykepleier først. Men det tar vel 5år, pluss evt relevant helseledelse utdanning? Hørte at siste 2 år sykepleier studium er praksis, da får man erfaring fra gulvet samtidig som man får lønn? Eller får man ikke lønn under praksis. Er ikke rik jeg, så må også tenke om jeg orker å leve på studentlån og deltidsjobb i flere år. Selvfølgelig må tenke om min lille gutt på snart to år også. Samtidig prøver jeg å tenke langsiktig, må jo jobbe minst 25 år igjen 😊
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #6 Skrevet 4. august 2019 4 timer siden, Missknuckles skrev: Takk for svar! Det skjønte jeg, så regnet med å måtte kvalifisere som feks sykepleier først. Men det tar vel 5år, pluss evt relevant helseledelse utdanning? Hørte at siste 2 år sykepleier studium er praksis, da får man erfaring fra gulvet samtidig som man får lønn? Eller får man ikke lønn under praksis. Er ikke rik jeg, så må også tenke om jeg orker å leve på studentlån og deltidsjobb i flere år. Selvfølgelig må tenke om min lille gutt på snart to år også. Samtidig prøver jeg å tenke langsiktig, må jo jobbe minst 25 år igjen 😊 Nei sykepleien er 3 år. Praksis er under studiet og du får ikke betalt for den. Men etter 3 år er du altså ferdig. Du snakker om psykolog. Kanskje videreutdanning innen psykiatri kunne vært noe? Tar du det pluss lederutdanning så er du godt kvalifisert for mange jobber. Du er litt opp i årene, men innen sykepleien og helseledelse er det bare positivt, da livserfaring teller mye. Så det er bare å begynne, hvis du vil😊 Anonymkode: e165a...593
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #7 Skrevet 4. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vår helseminister har vel blant annet en bachelor i hotelledelse. Anonymkode: 24ebc...467 Ministre har svært ofte ingen formell bakgrunn innen feltet - og det er nå litt opp og ned hvor bra det går... Men nå skal det vel litt til at TS tenker på å bli minister, å bli leder på lavere nivå er vel mer sannsynlig. Det jeg beskriver er helt vanlig i helse-Norge. Det er ikke lett å få tilliten til en gjeng leger og sykepleiere hvis man kommer fra en helt annen bransje og ikke engang vet forskjellen på systolisk og diastolisk blodtrykk. Anonymkode: 0d2dd...971
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #8 Skrevet 4. august 2019 5 timer siden, Missknuckles skrev: Takk for svar! Det skjønte jeg, så regnet med å måtte kvalifisere som feks sykepleier først. Men det tar vel 5år, pluss evt relevant helseledelse utdanning? Hørte at siste 2 år sykepleier studium er praksis, da får man erfaring fra gulvet samtidig som man får lønn? Eller får man ikke lønn under praksis. Er ikke rik jeg, så må også tenke om jeg orker å leve på studentlån og deltidsjobb i flere år. Selvfølgelig må tenke om min lille gutt på snart to år også. Samtidig prøver jeg å tenke langsiktig, må jo jobbe minst 25 år igjen 😊 Sykepleier er tre år. Du får ikke lønn under praksis. I tillegg bør du jobbe litt som sykepleier før du tar master i for eksempel helseledelse. Du nevnte psykolog - hvis du har gode nok karakterer, kan det være et vel så bra alternativ til å bli sykepleier. Det er også mye bedre betalt, og har ikke like tung turnus - et stort pluss hvis lederjobbene lar vente på seg. Anonymkode: 0d2dd...971
Missknuckles Skrevet 5. august 2019 Forfatter #9 Skrevet 5. august 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Ministre har svært ofte ingen formell bakgrunn innen feltet - og det er nå litt opp og ned hvor bra det går... Men nå skal det vel litt til at TS tenker på å bli minister, å bli leder på lavere nivå er vel mer sannsynlig. Det jeg beskriver er helt vanlig i helse-Norge. Det er ikke lett å få tilliten til en gjeng leger og sykepleiere hvis man kommer fra en helt annen bransje og ikke engang vet forskjellen på systolisk og diastolisk blodtrykk. Anonymkode: 0d2dd...971 Hei, ja enig, jeg tror absolutt på at hvis man skal være en god leder, så må man ha erfaring fra 'frontlinjen' :) Jeg vurderte egentlig å fullføre bacheloren min i Hospitality Management, som vil ta bare 2 år deltid og være billig da det er online learning fra SB. Men jeg har hatt uflaks her i Norge å jobbe hos to useriøse og rett og slett dårlige arbeidsgivere. Sammen med den store trettheten jeg har opplevd som mamma på 40 er jeg blitt veldig lei. Men det kan hende at dette er noe som kommer til å gå over med tid, og ved å jobbe hos en av de store hotellkjedene som tar HR på alvor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå