Gå til innhold

Vurderer geit som kjæledyr, noen med erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, vi bor ganske godt inni skogen og har et ganske stort området ved siden av og bak huset som ikke blir brukt. Det bare «ugresser» ned, og det er litt fjell og ujevnt så det er ikke så mye det ellers kan brukes til. I kombi med dette har jeg alltid hatt lyst på en geit, helst to (en liten rase) om det ikke blir for lite 😊 Jeg regner jo med de trenger en liten flokk? 

Som dere kanskje merker, så vet jeg ikke alt for mye om dette og kan umulig sette i gang prosjektet uten å vite hva det innebærer å ha geit, arbeidet, om det er regler osv. Jeg vet de kan stinke, de pløyer det de kan og bråker endel.

Er det noen som har hatt geit som kjæledyr og som kan fortelle? 😊 Hva må jeg forvente, er det fryktelig dyrt eks, noe spesielt jeg må tenke på... Ja, kom med det du har 😊 Veldig lyst på geit, men ikke hvis jeg ikke kan ha økonomi og kunnskap om det 🐐

Anonymkode: 8a689...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Geiter STINKER. 

Anonymkode: 8e590...010

Nei

Anonymkode: bd76a...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De må sikkert ha tilgang til et leskur med minst tre tette vegger og tak, det pleier å være et krav til mye slags dyrehold. Jeg kjenner ikke geiters behov om vinteren spesielt, du kan sjekke om det fins vinterherdige raser som kan gå ute om vinteren. De må sikkert fores med høy/ensilage, du burde sjekke hvor mye de spiser per dag og om du klarer å bruke opp en rundball før den blir dårlig, eller om du må kjøpe små firkantballer. Luftegården deres må sikkert møkkes jevnlig, du må ordne et sted der de har vann som ikke fryser om vinteren, termobar eller noe. Det bør sikkert være en form for strø i leskuret (halm, flis e.l.) som isolerer og som du kan møkke og skifte når det blir skittent. Du må gjerde godt rundt innhegningen, og sjekke at de ikke kommer over om vinteren når det blir mye snø. 

Anonymkode: 4ddd0...40a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, du må ha en plass de kan være når det er vinter. Du må ha nok grovfôr til dem, du må ha gode gjerder og du kan bare glemme å reise bort, om du tar på deg ansvaret med å ha dyr.

Hilsen ei som har jobbet som avløser på gård og drev med geit selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De skal sikkert fores med høy minst to ganger om dagen (kanskje tre?) og kanskje få kraftfor også for vitaminer og sånt. Saltstein skal de sikkert også ha. Som du skjønner har jeg ikke noen erfaring med geit, men bare tenker på hva hesten min trenger og prøver å overføre det jeg kommer på som kan passe😂

Anonymkode: 4ddd0...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner noen som tidligere hadde en dverg-geit som kjæledyr (den var ganske stor). De bor på gård, og geita var i fjøset på natta, men ellers surret den rundt som den ville :)  De hadde to gjeterhunder også, og geita og hundene var skikkelig gode kompiser.

Anonymkode: 1736f...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Geiter STINKER. 

Anonymkode: 8e590...010

Det er geitebukkene som stinker, da spesielt i brunsttiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er avhengig av ett skikkelig gjerde, får de ut hodet får de ut kroppen (Vanlig sauenot holder ikke, må være mindre åpninger i noten). Etter reglene må de ha tilgang på leskur og rent vann, fôring vinterstid 2 ganger daglig. Siden det mest trolig ikke er frostfritt bør de få strø av halm. 

Du må ha god nok økonomi til å kjøpe tørrhøy, da en sikkert måtte ha ca20 geit for å få unna en rundballe fort nok til at foret ikke går klart. Har du låve/garage med plass til å oppbevare høy i rundball/firkantbaljer?

Også er du nødt til å ha noen som ser til dyra mens du er på helgetur/ferie i løpet av året. Men det må en jo om en har katt eller hund også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær forberedt på at rømningsstatistikken kan være riiiimelig høy på de der. Og følg rådene over ☝️

Anonymkode: 86f81...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har hatt en flokk på 8 geiter. Skal aldri ha geit igjen :P De er lettstelte. Krever et tørt og lunt sted de kan gå inn om vinteren, foring med grovfor og evt kraftfor. Du må ha gode gjerder. Geiter er eksperter på å stikke av. Jeg hadde et gjerde på 170cm, med finmasket netting og planker i bunn og på toppen og hadde sjelden geiter på rømmen. De lukter ikke spesielt godt og lager mye lyd. Ville heller gått for sau eller alpakka:P

Anonymkode: 65533...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, vi bor ganske godt inni skogen og har et ganske stort området ved siden av og bak huset som ikke blir brukt. Det bare «ugresser» ned, og det er litt fjell og ujevnt så det er ikke så mye det ellers kan brukes til. I kombi med dette har jeg alltid hatt lyst på en geit, helst to (en liten rase) om det ikke blir for lite 😊 Jeg regner jo med de trenger en liten flokk? 

Som dere kanskje merker, så vet jeg ikke alt for mye om dette og kan umulig sette i gang prosjektet uten å vite hva det innebærer å ha geit, arbeidet, om det er regler osv. Jeg vet de kan stinke, de pløyer det de kan og bråker endel.

Er det noen som har hatt geit som kjæledyr og som kan fortelle? 😊 Hva må jeg forvente, er det fryktelig dyrt eks, noe spesielt jeg må tenke på... Ja, kom med det du har 😊 Veldig lyst på geit, men ikke hvis jeg ikke kan ha økonomi og kunnskap om det 🐐

Anonymkode: 8a689...43f

Du kan gå på mattilsynet.no og lese deg opp på hva du må gjøre før du anskaffer deg geiter. 

Ett av kravene er at geitene skal kunne gå inn og ut til sted med tak, skal de ha fri adgang til huset ditt, elelr skal du bygge hus til dem? Det er ikke bare bare å skaffe seg husdyr enten det er geiter eller søte små kattunger. En geit kan du ikke sette bort på kennel når du skal på ferie, så hva gjør du da? 

Anonymkode: 94018...6fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har seks geiter med samme mål, å beite ned rundt en overgrodd eiendom. Disse går med NoFence istedet for tradisjonelt gjerde. Bør absolutt sjekkes ut. Ellers må de ha et leskur å gå innunder og saltstein, tilgang på vann. Våre er av typen kasjmere og går ute hele året. Får kun litt kraftfor som tilleggsfor på sommer/høst. På vinteren beregnes ca en høyball pr geit, og jo - høyballene holder seg godt selv om man bruker uker på en. Geiter skal ikke ha silo eller store mengder brød og kraftfor, det tåler de dårlig. Bor du i område med flått, bør de behandles med f.eks coopersect. 

Man må registreres med produsentnummer, i mattilsynet og hele sulamitten selv om det ikke er for produksjon. Man kan bare kjøpe geiter innen fylket pga fare for smitte.

Man bør ha minst 3-4 stk. Geiter er hyggelige og sosiale dyr. Våre verken stinker eller bråker og vi reiser bort om helgene uten problem. 😊 Eneste minuset er at de kosta oss en hel del mer en hva vi trodde på forhånd. 😜

Anonymkode: 61497...d7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...