origin Skrevet 4. august 2019 #1 Skrevet 4. august 2019 (endret) Hei, jeg har fått bekreftet at jeg har en diagnose på matematikkvanskene mine og har hørt man kan søke om fritak fra faget. Har hørt dette går via fylkesmannen. Er det noen som har erfaring med dette og hvilke konsekvenser har dette hatt for videre studieløp f.eks der man i utgangspunktet har måtte ha matte? Nevropsykolog som har satt diagnosen har skrevet at hun gjerne kan være med til skolen for å forklare hva det går ut på. Jeg har ikke skolerett og må på et vis finne en privatskole som kan forklare litt ekstra for meg når jeg ikke forstår. Evt vet noen om en god privatlærer i Trondheim de kan tipse meg om? Takk for svar!:) Endret 4. august 2019 av origin
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #2 Skrevet 4. august 2019 Det sier seg vel selv at man ikke velger et studieløp med matte, når man har en slik diagnose. Anonymkode: ec975...b69 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #3 Skrevet 4. august 2019 https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/unntak-fra-gsk/dispensasjon/index.html Hvis du tenker på spesielle opptakskrav, kan det ikke gis fritak fra disse. Du bør også unngå alle studier som involverer matematikk/statistikk, for på universitet vil ikke en diagnose gi deg fritak. Anonymkode: 8c8b7...fe9 12
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #4 Skrevet 4. august 2019 13 timer siden, origin skrev: Hei, jeg har fått bekreftet at jeg har en diagnose på matematikkvanskene mine og har hørt man kan søke om fritak fra faget. Har hørt dette går via fylkesmannen. Er det noen som har erfaring med dette og hvilke konsekvenser har dette hatt for videre studieløp f.eks der man i utgangspunktet har måtte ha matte? Nevropsykolog som har satt diagnosen har skrevet at hun gjerne kan være med til skolen for å forklare hva det går ut på. Jeg har ikke skolerett og må på et vis finne en privatskole som kan forklare litt ekstra for meg når jeg ikke forstår. Evt vet noen om en god privatlærer i Trondheim de kan tipse meg om? Takk for svar!:) Når du nevner skolerett, mener du da på videregående? Anonymkode: c94da...3c5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #5 Skrevet 5. august 2019 På 4.8.2019 den 9.11, origin skrev: Hei, jeg har fått bekreftet at jeg har en diagnose på matematikkvanskene mine og har hørt man kan søke om fritak fra faget. Har hørt dette går via fylkesmannen. Er det noen som har erfaring med dette og hvilke konsekvenser har dette hatt for videre studieløp f.eks der man i utgangspunktet har måtte ha matte? Nevropsykolog som har satt diagnosen har skrevet at hun gjerne kan være med til skolen for å forklare hva det går ut på. Jeg har ikke skolerett og må på et vis finne en privatskole som kan forklare litt ekstra for meg når jeg ikke forstår. Evt vet noen om en god privatlærer i Trondheim de kan tipse meg om? Takk for svar!:) Jeg fikk også denne såkalte "diagnosen", dyskalkuli. Satt av nevropsykolog. Den var ca. 0 verdt, og jeg måtte jobbe ræva av meg for å komme inn på høgskole/universitet uansett. Så jeg vil si du er akkurat like langt. Anonymkode: 97ab5...7d7 5
origin Skrevet 6. august 2019 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fikk også denne såkalte "diagnosen", dyskalkuli. Satt av nevropsykolog. Den var ca. 0 verdt, og jeg måtte jobbe ræva av meg for å komme inn på høgskole/universitet uansett. Så jeg vil si du er akkurat like langt. Anonymkode: 97ab5...7d7 Hei, ok. Fikk du noen ekstra undervisning eller benytte hjelpemidler i undervisning og på eksamen?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #7 Skrevet 6. august 2019 On 8/4/2019 at 10:18 PM, AnonymBruker said: Når du nevner skolerett, mener du da på videregående? Anonymkode: c94da...3c5 ja, voksenopplæring Anonymkode: 8cc38...645
KapteinJ Skrevet 6. august 2019 #8 Skrevet 6. august 2019 Jeg tror desverre bare du må slite deg gjennom matte 1p og 2p, det er ikke mye å gjøre med at man er dårlig i matte. Jobb hardt så kommer du deg sikkert gjennom det, på den lyse siden når du utelukker studier som krever matematikk så er du også kvitt de studiene med høyest opptakskrav så om du får litt dårlig karakter i matte kan du fortsatt komme deg inn på det studiet du vil.
Ullvott Skrevet 6. august 2019 #9 Skrevet 6. august 2019 Siden du nevner voksenopplæring regner jeg med at du er 25 eller eldre? I så fall har du ikke rett til dispensasjon slik det er beskrevet i lenken til Samordna Opptak i et tidligere innlegg. Det er ingen andre mulighet for å få fritak for matematikk. Hvis du er under 24 har du mulighet til å søke dispensasjon, men som eksemplene i lenken viser er det krav til at studiet ikke skal inneholde obligatorisk regning. For å komme inn på studier må du dermed enten 1. ta de fagene du trenger for generell studiekompetanse, også matematikk eller 2. søke med realkompetanse, og da må du ha relevant praksis innen det du skal søke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå