Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hvasadu
Skrevet

Når man er ufør og eier en leilighet: 

Stemmer det at man selv må bo i leiligheten om man skal leie den ut? 

Kan jeg bare leie den ut i for eksempel 5 måneder? 

Har arbeidsinntekt og uføretrygden trekkes en del på grunn av det, noe som er helt greit for sitter med et overskudd igjen. Jeg tenkte å leie ut et år, for å banke ned huslånet litt. Jeg kommer ikke til å tjene mer enn jeg kan. Skal bo hos et familiemedlem det året. Planlegger dessuten å gå ut i mer jobb, hvis helsa tillater. Selvsagt kommer mye av uføretrygden til å trekkes, men etter skatt og dette regner jeg med såpass overskudd at det lønner seg. Betaler for meg hos familiemedlemmet i så fall. Det er kun snakk om en leilighet, og ikke fire. Da er det vel kapitalinntekt? 

Er virkelig ikke dette mulig bare fordi man er ufør? Har selv en  gang i tiden leid hos en person som selv bodde borte en stund, mens hun leide ut leiligheta si. Klarer fint å bo der...er ikke det. 

Håper på gode svar, for er forvirret. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Du kan ikke leie ut dersom du har startlån, men at du ikke skal kunne leie ut i kraft av at du er ufør kan umulig stemme. Du kan ha kapitalinntekt som ufør.

Anonymkode: 2b698...d32

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke regel som sier at uføre ikke kan leie ut leiligheten. Det er ofte boretslaget som hindrer det. 

Anonymkode: 1b3f2...b47

Gjest Hvasadu
Skrevet

Okey. Har fått mange rare råd og forklaringer tidligere. Derfor var jeg forvirret. De som gav meg rådene forstod kanskje ikke at jeg ikke har noe i mot å trekkes i trygd av arbeidsinntekt og leieinntekt. Tusen takk :) 

AnonymBruker
Skrevet

Leier du ut mer enn 50% av boligen din, må du skatte

Anonymkode: 317a2...390

AnonymBruker
Skrevet

Folk blander så mye rart. Hva har skatten med uføretrygden å gjøre? Som en sier, bare en utleieenhet som er en privatbolig vil nok regnes som kapitalinntekt, og dermed har det nok ikke innvirkning på uførutbetalingen.

Når du leier ut en bolig du ikke bor i selv skal du også skatte 23% eller hvor mye det nå er for kapitalinntekt det året. Dette må du betale inn selv, gjøres lett via skatteetatens hjemmesider der du får kidnummer. En gang i året holder, eller du kan ta det på restskatt etter å ha ført det på skattemeldingen. Men skatten du betaler har ikke noe med uføretrygden å gjøre. 

Du bør uansett ringe og dobbeltsjekke dette med skatteetaten og nav. 

Anonymkode: 4a3a3...716

• Liker 1
Gjest Hvasadu
Skrevet

Ja, er helt greit å skatte også. Skal dobbeltsjekke med NAV og Skatteetaten. Takk for tips :) 

Gjest Hvasadu
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Du kan ikke leie ut dersom du har startlån, men at du ikke skal kunne leie ut i kraft av at du er ufør kan umulig stemme. Du kan ha kapitalinntekt som ufør.

Anonymkode: 2b698...d32

Har ikke startlån. :) 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Hvasadu skrev:

Ja, er helt greit å skatte også. Skal dobbeltsjekke med NAV og Skatteetaten. Takk for tips :) 

Merk at du skatter bare av overskuddet, så før du beregner hvor mye du skal skatte må du trekke fra utgifter som husleie til sameie, kommunale utgifter, ev. vedlikehold (men ikke oppussing til bedre standard) o.l. Føres på et eget skjema på skattemeldingen, et av de RF-skjemaene. Står masse info om hvordan på skatteetatens hjemmesider, og når du gjør det digitalt regner den ut for deg. 

Anonymkode: 4a3a3...716

AnonymBruker
Skrevet

Så sant du ikke har barnetillegg er det kun pensjonsgivende inntekt som medfører trekk i trygden, leieinntekter er ikke pensjonsgivende 👍

Anonymkode: 06555...d14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...