Gå til innhold

11-åring med bremsespor

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest SumoBryter
Ærlig talt, det forslaget som ble sagt rett over her, det synes jeg var bak mål og svært ufølsomt. Hvordan tror dere en 11-åring ville ha følt da??? Skjerp dere!

Bleiehylla i butikken? Fnys!

Jeg regner med noen ville prøve å være morsom at det umulig kan være alvorlig ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Streng
Ærlig talt, det forslaget som ble sagt rett over her, det synes jeg var bak mål og svært ufølsomt. Hvordan tror dere en 11-åring ville ha følt da??? Skjerp dere!

Bleiehylla i butikken? Fnys!

11 åringen ville antakelig ha følt at foreldrene nå mente alvor, og at det fikk konsekvenser for hun/han å bæsje i buksa. Da har barnet valget om å slutte med dette og gå på do/tørke seg nøye, eller få på seg bleie. Tror jeg vet hva resultatet ville ha vært.

Jeg regner med noen ville prøve å være morsom at det umulig kan være alvorlig ment.

Jo, jeg mener det virkelig helt alvorlig. Det er grenser for mye man skal forstå seg ihjel overfor barna også. De må lære at ting får konsekvenser for de om de ikke klarer å gå på do ordentlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SumoBryter

faktisk kan jeg si meg til en viss grad enig med streng, i at vi forstår barn i hjel.. men jeg er ikke sikker jeg ville sagt det til en 11 åring, ville nok kanskje sagt det til en 6åring... Fordi 11åringen bør ha kapasitet til å forstå hva konsekvensene kan være med slikt. Hvis de ikke gjør så er det fordi de ikke gidder å forstå, og derfor må det spikres inn i hodet deres med en lang tale eller flere slik at de vet at de vil måtte høre på denne kjedelig lange talen om ting de egentlig vet selv hver gang de feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
11 åringen ville antakelig ha følt at foreldrene nå mente alvor, og at det fikk konsekvenser for hun/han å bæsje i buksa. Da har barnet valget om å slutte med dette og gå på do/tørke seg nøye, eller få på seg bleie. Tror jeg vet hva resultatet ville ha vært.

Jo, jeg mener det virkelig helt alvorlig. Det er grenser for mye man skal forstå seg ihjel overfor barna også. De må lære at ting får konsekvenser for de om de ikke klarer å gå på do ordentlig.

Og jeg regner med at du IKKE har barn :wink: Eller har du barn, så er du bare ute etter å provosere, for ingen oppegående foreldre ville gjort det på din måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Streng
Og jeg regner med at du IKKE har barn  :wink: Eller har du barn, så er du bare ute etter å provosere, for ingen oppegående foreldre ville gjort det på din måte.
Åååh ja, selvfølgelig... om man har et litt annet syn på ting enn majoriteten, så har man enten ikke barn selv eller så er man useriøs ja, det er klart. Jeg er altså overbevist om at dersom man kjøper inn bleier til barnet, så vil hun/han garantert skjerpe seg og forhindre bremsesporene i trusa. Man kan da velge om man vil sette en stopper for dette tullballet med bremsespor/avføring i trusa, eller om man vil fortsette som før og kanskje ha et vedvarende problem et år eller 2 til som kan bli konsekvensen av å ikke stille krav til barnet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SumoBryter
Åååh ja, selvfølgelig... om man har et litt annet syn på ting enn majoriteten, så har man enten ikke barn selv eller så er man useriøs ja, det er klart.

:klappe:

Ja man er visst det eller rett og slett ikke oppegående...

:roll:

Jeg er så glad det ikke er opp til Madam Felle å påpeke hvem som er oppegående og hvem som ikke er, selv om hun her prøver på det. Jeg håper hennes egne barn er nærmest perfekte når hun tør å mene at nettopp hun vet best og kan sitte her og jatte om hvordan folk bør oppdra sine barn.

minner meg litt om barnevernspedagog studenter, de som vil bli barneverns pedagoger gjør det som oftest fordi de brenner for å redde barna og har sterke meninger om alt som har med barn å gjøre, noe som faktisk kan være en giftig kombinasjon...

Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dette problemet har vi styrt med her hjemme også i vel 1 år. Nå har vi endelig funnet ut av det og det var egentlig ganske enkelt.

For det første; Dette er et helt vanlig problem spesielt blant gutter, og det er veldig mange som sliter med dette i det skjulte. For noen er det et fysisk problem som ligger bak - at ikke lukkemukslene funker som de skal eller noe slikt. Men for de fleste er det rett og slett snakk om forstoppelse. Det kan ha med kosthold å gjøre, og/eller at guttene har en tendens til å ha så mange jern i ilden at de glemmer å gå på do ofte nok og at det dermed hoper seg opp. Det som skjer da er at det innemellom lekker litt bæsj i trusa uten at barnet nødvendigvis legger merke til det en gang før det er for sent.

Det er av ytterst viktighet at barna ikke får kjeft, da dette skaper skamfølelse hos barna, og det blir da enda verre å få bukt med problemet.

Det vi gjorde her i huset, var å gi gutten en barneskje duphalac eller laktulose (apotek) morgen og kveld i en ukes tid. I tillegg laget vi et skjema som var delt i tre rubrikker. Etter frokost, etter middag og etter kvelds. Tidene han skulle gå på do og gjøre dotrening. Sitte seg på do, ikke noen blader eller avsporing - vippe overkroppen ned mot knærene og opp igjen 3 ganger - presse 3 ganger . Vippe 3 ganger - presse 3 ganger.. Totalt i 3 omganger. Hver gang han var flink å gjøre dette fikk han velge seg et klistremerke å sette på rett plass i skjemaet. Når skjemaet var fullt (Ca. etter en uke) fikk han en premie. Etter hvert så vi at det kom bæsj hver dag etter middag. Hadde vi hastverk og glemte dotreningen to dager på rad, kom det bæsj i trusa igjen. Med andre ord er det rett og slett viktig å lære barna å gå på do og passe på at de kommer seg jevnlig på do til de blir store nok til at de takler dette på egen hånd.

Dette er den treningen alle barn må igjennom når de legges inn på sykehus for utredning om dette problemet, og funker ikke det, kan det være fysiske årsaker.

Før hadde sønnen vår bæsj i trusa hver eneste dag og ofte flere ganger for dagen. Nå har han hatt det 2 ganger på en måned, og det var kun fordi vi hadde hastverk og glemte hele dotreningen etter middag.

Det er viktig at barnet tar seg god tid, og utfører vippingen opp og ned med overkroppen- det hjelper tarmene i gang og til å få ut alt.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstartergjest

Tusen tusen takk til alle, særlig siste gjest. Dette skal vi prøve! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min 7 åring kan ha bremsespor flere ganger i uka.

Her er det latskap,for han gidder ikke ågå på do når han leker,han har det jo så morsomt :hoho:

Han synes selv det er ekkelt og han vet det er galt, fysikken,kroppen og musklene er det ikke noe galt med,så her er det bare å vaske stump og forklare.

Inndragning av visse goder blir også gjort.

Men det tar tiiiiiiiiid!

det er en skikkelig ekkel jobb når unga blir så store og litt unødvenig også.

Han synes det er ekkelt å tørke seg selv ,så det blir ofte et rop fra do om at" mamma............jeg har bæsjaaaaa"

Men det begynner og avta heldigvis.

Fra 3-4 ganger i uka er det nå 1-2,så det hjelper bare man bruker tid og er tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet har vi styrt med her hjemme også i vel 1 år. Nå har vi endelig funnet ut av det og det var egentlig ganske enkelt.....

...Det er av ytterst viktighet at barna ikke får kjeft, da dette skaper skamfølelse hos barna, og det blir da enda verre å få bukt med problemet.....

...Dette er den treningen alle barn må igjennom når de legges inn på sykehus for utredning om dette problemet, og funker ikke det, kan det være fysiske årsaker.....

Hurra! Endelig en fornuftig gjest!!!!

Mens jeg leste denne tråden, kjente jeg at det begynte å koke inni meg, mere og mere dess lenger jeg leste!!

Og da jeg kom til "bleiehyllene i butikken", da holt jeg på å eksplodere!! Det er jo mobbing!!!! Av voksne mennesker!!!

Grunnen til sånne problem kan også være psykisk!!! Og dersom voksne mennesker kjefter og mobber, ja da blir det ivertfall ikke bedre!!

Grunnen kan også være "så enkel" som at avføringens konsistens gjør at det ved en liten uskyldig prom, blir et lite "bremsespor"!

Sikker på at dere aldri har det i trusene deres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Hurra! Endelig en fornuftig gjest!!!!

Mens jeg leste denne tråden, kjente jeg at det begynte å koke inni meg, mere og mere dess lenger jeg leste!!

Og da jeg kom til "bleiehyllene i butikken", da holt jeg på å eksplodere!! Det er jo mobbing!!!! Av voksne mennesker!!!

Grunnen til sånne problem kan også være psykisk!!! Og dersom voksne mennesker kjefter og mobber, ja da blir det ivertfall ikke bedre!!

Grunnen kan også være "så enkel" som at avføringens konsistens gjør at det ved en liten uskyldig prom, blir et lite "bremsespor"!

Sikker på at dere aldri har det i trusene deres....

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Syns ikke forslaget til "Streng" er så galt jeg da. Bleier er da vitterlig et hjelpemiddel for de som sliter med urin eller avføringslekkasjer, også skal det ikke brukes når man har et slikt problem? Det er vel ikke aldersgrenser for bruk av et hjelpemiddel som bleier vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke forslaget til "Streng" er så galt jeg da. Bleier er da vitterlig et hjelpemiddel for de som sliter med urin eller avføringslekkasjer' date=' også skal det ikke brukes når man har et slikt problem? Det er vel ikke aldersgrenser for bruk av et hjelpemiddel som bleier vel?[/quote']

"Streng" mente det ikke som et hjelpemiddel, men som skremsel!! Tar det ikke i "full offentlighet" på butikken, dersom det skal være som hjelp!!

Da tar man heller en forsiktig samtale på badet, at "kanskje vi skal forsøke å legge i et lite truseinnleg..." eller lignende.

Nei, vær forsiktig med dette problemet. Er det ikke i utgangspunktet et psykisk problem, kan det fort bli til det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Syns ikke forslaget til "Streng" er så galt jeg da. Bleier er da vitterlig et hjelpemiddel for de som sliter med urin eller avføringslekkasjer' date=' også skal det ikke brukes når man har et slikt problem? Det er vel ikke aldersgrenser for bruk av et hjelpemiddel som bleier vel?[/quote']

Skal man virkelig "drite" ut en 11-åring ved å si at han må bruke bleier pga. bremsespor? Helt forkastelig spør du meg!

Og, mest sannsynlig er det da ingen lekkasje, men spor etter litt for rask tørking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de fleste hadde kommet så langt at de visste at skremsel og straff ikke er de beste midlene i barneoppdragelse? syns innlegget til gjest datert 12. mai kl 18:09 var veldig bra! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var jeg som skrev innlegget 12.mai 18:09, glemte visst å logge meg inn :oops: Sånn går det når man leser noe man kjenner seg igjen i, og klaprer vilt på tastaturet :hoho:

Men fra spøk til revolver. Kjekt at trådstarter fikk noe godt ut av innlegget mitt, og jeg håper det vil ordne seg for dere.

Ser det har vært litt debatt rundt bruk av bleier, og jeg for min del vil ikke anbefale det. Tror det vil skade barnets selvfølelse enda mer (ille nok for barnet at han/hun får tiss og/eller bæsj i trusen uten at han/hun vil det selv, og eventuelt også får kjeft av foreldre som er lei av å vaske truser)

Her i huset har det aldri vært et negativt ord når gutten har kommet og sagt han må skifte truse. - Okidoki, da får vi gå og vaske deg litt da, sier jeg.

For å unngå at han ble ertet på skolen fikk han med seg ekstra truse og våtserviett i en pose. Da kunne han skifte og vaske seg selv på toalettet, legge den skitne trusen i posen og surre godt igjen = ingen lukt.

En annen gutt som har samme problemet er livredd faren hver gang uhellet har vært ute, og må hviske til moren at han trenger å vaskes. Faren blir kjempesur og kjefter på ham. Sier han ikke er baby lenger og må skjerpe seg. Sånn skal det ikke være. Og enhver må jo skjønne at barn ikke tisser og bæsjer seg ut fordi de synes det er gøy :-?

Av og til glemmer vi voksne at vi har vært barn en gang og hvordan det var. En stor verden med masse spennende, og utrolig mye å utforske og finne ut av. Det å gå på do blir følgelig veldig nedprioritert. Hvem har vel ikke sett småtten rope ut - Jeg MÅÅ på doooo, og pile av gårde, for så å bråstoppe fordi han plutselig ser favorittbilen åpenbare seg for ham. Vips - så er hele doen glemt. :hoho:

Som jeg fikk høre på sykehuset er lekking i trusen VELDIG VANLIG, og akkurat som vi må lære barna å gå, sykle, lese og skrive - må vi lære barna gode dovaner.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...