Gå til innhold

11-åring med bremsespor

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

11-åringen har de aller fleste dager bremsespor i trusa. Han får nødvendig påminnelse og instruksjon om å tørke seg godt osv, men det virker ikke som det hjelper.

Pappaen blir forbannet for at gutten ikke kan tørke seg ordentlig. (Og jeg vet sannelig ikke om det er rett av pappaen å kjefte.)

Må legge til at det av og til lukter bæsj av gutten selv om truse skiftes HVER dag. Jeg er bekymret for om han blir mobbet på skolen for dette. Kan noen gi meg innspill?

Kan han ikke tørke seg ordentlig, eller er det noe galt fysisk? Er det noe vi kan gjøre, trening, diplomatisk samtale (ømtålelig emne, ja...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Primula
Skrevet

Er ikke sikker på om det rette er å kjefte hvertfall..

Kan dere ikke spørre helsestasjonen om råd om hva dere kan gjøre?

Kanskje det er bedre for han å tørke seg med våtserviett. ( selv om det kanskje ikke er så bra for huden, er det kanskje lettere å få det helt rent da.)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg sliter skikkelig med det samme i perioder med min sønn. Det virker som om gutter trenger ekstra ekstra oppfølging når de er på do, innimellom ser det ut som rene syndefloden når han har vært på do....... :roll:

Jeg har kjøpt våtservietter som jeg setter frem i disse periodene. Min lille er bare syv år, jeg håper det ikke fortsetter så lenge. Men min sønn er periode-sengevæter også, så jeg har tenkt at det kanskje har en sammenheng, selvom jeg ikke ser noe mønster.......

Men gir det seg ikke snart kommer jeg til å få helsesøster til å ta seg en skikkelig bakterie-&-mangel-på-sjans-hos-jentene-i-framtida-prat.

Gjest tin tin
Skrevet

Kan faren i huset jøre en avtale om å sjekke når han har vært på do?

Flaut- kanskje men dersom de trenger oppfølging er det vel bedre å ta det i fødselen enn å la det gå så langt at det blir et værre problem (med venner og rykte osv)

Problemer er jo til for å løses - hjemme hvor alt er trygt og godt!

Tror jeg ville jort noe sånt, dersom faren nekter, ville jeg snakket med gutten om at jeg hadde sjekket. Bare til han hadde fått den rette teknikken.....

Gjest gjest1
Skrevet

Men gir det seg ikke snart kommer jeg til å få helsesøster til å ta seg en skikkelig bakterie-&-mangel-på-sjans-hos-jentene-i-framtida-prat.

Unnskyld, men jeg bare må :ler: Kanskje stygt å le av, men jeg så liksom for meg den samtalen som litt tragikomisk . Uff.

(Nå tror jeg at jeg må ta meg en pause)

Gjest Gjesta
Skrevet

Skjønner hva du tenker. Men helse og skjønnhet foran alt :wink:

Skrevet

Ville startet med en tur til legen, jeg... Det er alltid greit å skjekke ut om det er noe fysisk før man starter med noe som helst annet. Legen kan kanskje også si noe om hva som er normalt?

Skrevet

Det er jo ikke sikkert at det oppstår etter at han har vært på do. Det er antagelig veldig flaut for gutten også, så det er vel ikke helt sikkert at han vil komme med info frivillig. Hvis man f.eks. holder/kniper seg for lenge vil man få bremsespor. En Lege event andre helse personel kan være til hjelp for råd uansett.

Gjest Booster
Skrevet

Takker gud for at det finnes internett og forum..

Jeg sliter til tider med det samme med min 8-åring og jeg synes dette er litt flaut og river meg i håret de periodene dette står på.

Jeg har innført ropeplikt når han er ferdig, slik at jeg kan vaske bort siste rest etter at han har tørket seg selv.

Noen ganger er det mye igjen og andre ikke.

Har et trix som hjelper hos han hvertfall, og det er en solid bunke blader på do, som han leser å da bruker han lenger tid og gjør seg ordentlig ferdig :-)

Ikke for å gå så veldig detaljert inn, men avføringen er i de dårlige periodene seigere og sikkert vanskeligere å tørke uten å "klisse utover"

Jeg føler at jeg ikke kan hjelpe til med hele tørkeprosessen, for han må forstå at dette MÅ han lære selv.

Jeg ber han gå på toalettet etter middag, for å få en rytme og det hjelper.

Litt av problemet er at det er full rulle etter skoletid og han har ikke tid/venter til siste.

Han har en lillebror som er stikk motsatt, veldig nøye med å gå på do før han går ut og nesten på minuttet samme tid hver dag..

Gjest SumoBryter
Skrevet

Tar han problemet alvorlig selv eller bare driter i det? Sønnen min har hatt dette problemet, men problemet var ikke så mye bremsespor som at bæsjen hadde og har så sterk lukt at selv om han vasker hendene både en og to ganger sitter det i fingrene. Jeg har befalt han å skrubbe de godt og lukte selv før han kommer ut av badet. Det har hjulpet en del, men det er jo gutter, de har det så travelt og gidder ikke å ta seg tid til å tørke seg og vaske ordentlig. Jeg syns faktisk det beste er å snakke med gutten om det frem til man er sikker på at han forstår, selv om det skulle bety en to timers tale.

Gjest Anonymous
Skrevet
Tar han problemet alvorlig selv eller bare driter i det?

:hoho: godt spørsmål :hoho:

Gjest *Fiona*
Skrevet

Jeg har hatt en motsatt problemstilling, men nå tror jeg at jeg er glad for det :o

Min gutt på snart fem NEKTER å tørke seg selv. Jeg har tenkt han vil være baby lengst mulig, han har fått en lillebror det stelles mye med osv, så jeg prøvde å være litt barsk her en dag og insisterte på at han snart måtte i hvert fall PRØVE å klare det selv. Han prøvde litt, fikk litt på tuppen av fingeren og ble HELT HYSTERISK!!! Jeg bare gapte... Han har nektet å tørke seg, sagt at han da får bæsj på seg, jeg har sagt at "ok, hvis det skjer, så vasker vi oss, ikke sant?" og den stilen der - men jeg visste jo ikke at han har helt fobi. Han ble helt vill, holdt fingeren lengst mulig vekk fra seg og så på den som om den skulle være en alien eller noe... jeg måtte skrubbe og skrubbe med såpe, og enda så jeg at han ikke var helt fornøyd. Hver gang etter den episoden har han kommet til meg i fullt alvor og sagt fra når han skal på do, og sett på meg og sagt: "Mamma, nå skal jeg på do og bæsje. Når jeg er ferdig, roper jeg på deg, og så må du komme og tørke."

:ler:

Det hører med til historien at han ikke bæsjer annet enn når han kommer hjem til meg eller hjem til pappa. Og bare når vi er der. Han har, etter tre år, endelig begynt å gjøre det av og til når Nydama til pappa er hjemme... Jeg aner ikke hvorfor han er sånn, har aldri vært noen episoder med dette og han har vært en drøm å pottetrene og venne av med bleier osv. Men han er altså helt fiksert på å være helt ren... alltid vært sånn, med andre ting også.

Og takk for det, får jeg vel si, men det hender i bekymrede stunder jeg ser ham for meg, 15 år og på vei til en date eller noe, rope "mammaaaaa"... for å bli skikkelig ren :o :ler:

Våtservietter er jo tingen, da, for både voksne og barn, bli helt ren. Det finnes parfymefrie varianter, litt mer skånsomme for huden.

Men synes han ikke det er ekkelt å være møkkete og å lukte selv da? Det må jo klø eller bli sårt når man går sånn?

Hør med helsestasjonen, de har kanskje erfaring med liknende.

Skrevet
Ville startet med en tur til legen' date=' jeg... Det er alltid greit å skjekke ut om det er noe fysisk før man starter med noe som helst annet. Legen kan kanskje også si noe om hva som er normalt?[/quote']

Ville du startet med legebesøk, før du evt prøvde å ha en samtale om temaet, hjelpe til å tørke eller tørke med våtservietter??

Ikke rart det tar lang tid å få time hos fastlegen!!!

Gjest Streng
Skrevet

Jeg ville ha vist de bleiehyllene neste gang de var med på butikken. Pekt ut den pakken som ville ha passer for ungen, og sagt at om du fortsetter å bæsje i trusa, så må du begynne med bleier igjen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Stakkars, dette må da være en ufyselig situasjon for han.

Foreslår at dere hjelper han med tørking og evt. vaksing etterpå (det er mange forskjellige teknikker der ute...). Kanskje funker det med litt humor?? I allefall ikke kjeft.

LilleLørdagen hadde en sketsj om dopapir og tørking for en stund tilbake....

for å løse dette tror jeg du må finne ut av årsakene først:

skjer det bare på do eller også ellers?

Er avføringen spes. seig og rennende?

Hvordan er kostholdet?

Skrevet
11-åringen har de aller fleste dager bremsespor i trusa. Han får nødvendig påminnelse og instruksjon om å tørke seg godt osv, men det virker ikke som det hjelper.

Pappaen blir forbannet for at gutten ikke kan tørke seg ordentlig. (Og jeg vet sannelig ikke om det er rett av pappaen å kjefte.)

Må legge til at det av og til lukter bæsj av gutten selv om truse skiftes HVER dag. Jeg er bekymret for om han blir mobbet på skolen for dette. Kan noen gi meg innspill?

Kan han ikke tørke seg ordentlig, eller er det noe galt fysisk? Er det noe vi kan gjøre, trening, diplomatisk samtale (ømtålelig emne, ja...)

Få ham til å bruke våtservietter ette do-besøk.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg ville ha vist de bleiehyllene neste gang de var med på butikken. Pekt ut den pakken som ville ha passer for ungen' date=' og sagt at om du fortsetter å bæsje i trusa, så må du begynne med bleier igjen.[/quote']

:ler:

Skrevet

Ærlig talt, det forslaget som ble sagt rett over her, det synes jeg var bak mål og svært ufølsomt. Hvordan tror dere en 11-åring ville ha følt da??? Skjerp dere!

Bleiehylla i butikken? Fnys!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...