AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #1 Skrevet 3. august 2019 En gjennomgang av 63 vitenskapelige studier har ført forskere til denne konklusjonen: Intelligens og tro henger sammen. Et av de sentralene punktene i rapporten går ut på at forskerne fant en negativ sammenheng mellom intelligens og tro i 53 av de 63 studiene de analyserte. Zuckerman og teamet hans mener dermed at analysen forteller at jo høyere analytisk intelligens en person har, desto mer sannsynlig er det at personen vender ryggen til religion. http://www.nrk.no/viten/sammenheng-mellom-tro-og-iq-1.11179377 Anonymkode: 54bbd...659 3
Kågebruker Skrevet 3. august 2019 #2 Skrevet 3. august 2019 Kanskje jeg bør ta med karene mine sørover igjen for å øke IQ-en der nede!
Kågebruker Skrevet 3. august 2019 #3 Skrevet 3. august 2019 4 minutter siden, Kågebruker skrev: Kanskje jeg bør ta med karene mine sørover igjen for å øke IQ-en der nede! Er forøvrig ikke overrasket over dette. Opium for folket!
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #4 Skrevet 3. august 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.nrk.no/viten/sammenheng-mellom-tro-og-iq-1.11179377 Anonymkode: 54bbd...659 Sitat fra samme link, nederst: – Studien har funnet at mer analytisk kapable mennesker tror mindre på ånder og guder, og det er et interessant funn. Fra et religionsvitenskapelig perspektiv er det kanskje vel så interessant å tolke disse funnene til at mennesker med høy analytisk intelligens er annerledes religiøs, snarere enn mindre religiøse, sier Asprem. Anonymkode: d3820...e1c
jabx Skrevet 3. august 2019 #5 Skrevet 3. august 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sitat fra samme link, nederst: – Studien har funnet at mer analytisk kapable mennesker tror mindre på ånder og guder, og det er et interessant funn. Fra et religionsvitenskapelig perspektiv er det kanskje vel så interessant å tolke disse funnene til at mennesker med høy analytisk intelligens er annerledes religiøs, snarere enn mindre religiøse, sier Asprem. Anonymkode: d3820...e1c Hvordan er de annerledes religiøse? 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #6 Skrevet 4. august 2019 Det overrasket ikke meg i det hele tatt. Jeg har hatt mange kristne og noen muslimske venner. Selv om det ikke er nødvendigvis negativt med lav iq så vil jeg si at disse har ihvertfall fremstått som litt mindre intelligente enn de vennene jeg har som ikke er religiøse. Jeg føler også at de vennene jeg har som er religiøse rett og slett tenker færre "filosofiske" tanker, er mindre nysgjerrige etc. da religionen deres forklarer det meste og har mye forutbestemt meninger om miljø, politikk, samfunnet etc. Eks flertall av de kristne jeg kjenner elsker Trump, er helt imot abort, homofili etc. Tror ikke at klimaendringene er menneskeskapt osv. Det er jo selvsagt ulikt fra menighet til menighet, men poeng er er at ting er forutbestemt og de bruker nok hjernen noe annerledes. I tillegg klarer jeg rett og slett ikke å skjønne at noen kan tro på gud, Allah eller andre guder. For meg er det jo bare idioti og gir ingen verdens mening. Anonymkode: 845c8...7ba 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #7 Skrevet 4. august 2019 4 timer siden, jabx skrev: Hvordan er de annerledes religiøse? Her er mannen som er sitert i artikkelen. Tar du kontakt med han og spør? I så fall, vil du lege ut kommunikasjonen mellom dere her? Vi er flere som ville satt pris på det! https://www.su.se/english/profiles/easpr-1.285371 Anonymkode: d3820...e1c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #8 Skrevet 4. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det overrasket ikke meg i det hele tatt. Jeg har hatt mange kristne og noen muslimske venner. Selv om det ikke er nødvendigvis negativt med lav iq så vil jeg si at disse har ihvertfall fremstått som litt mindre intelligente enn de vennene jeg har som ikke er religiøse. Jeg føler også at de vennene jeg har som er religiøse rett og slett tenker færre "filosofiske" tanker, er mindre nysgjerrige etc. da religionen deres forklarer det meste og har mye forutbestemt meninger om miljø, politikk, samfunnet etc. Eks flertall av de kristne jeg kjenner elsker Trump, er helt imot abort, homofili etc. Tror ikke at klimaendringene er menneskeskapt osv. Det er jo selvsagt ulikt fra menighet til menighet, men poeng er er at ting er forutbestemt og de bruker nok hjernen noe annerledes. I tillegg klarer jeg rett og slett ikke å skjønne at noen kan tro på gud, Allah eller andre guder. For meg er det jo bare idioti og gir ingen verdens mening. Anonymkode: 845c8...7ba Det er vel mest fordi at man blir født inn i det og vokser opp med det. Noen av de menneskene tror jeg er såpass intelligente at de forlater religionen etterhvert som de blir eldre, mens andre fortsetter slik hele livet. Men jeg lurer på om det er troen som påvirker intelligens eller om det er intelligens som påvirker tro. Kanskje det er begge deler? Nå som jeg ikke er religiøs lenger så ser jeg tilbake på det og ser at jeg var ganske dum egentlig. Var i mot abort blant annet, sex før ekteskap osv. Det var bare slik det var. Jeg begrenset nygjerrigheten min for kunnskap. Men nå er jeg mye mer nygjerrig, kritisk og filosoferer mer. Anonymkode: 73f56...91d 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #9 Skrevet 4. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel mest fordi at man blir født inn i det og vokser opp med det. Noen av de menneskene tror jeg er såpass intelligente at de forlater religionen etterhvert som de blir eldre, mens andre fortsetter slik hele livet. Men jeg lurer på om det er troen som påvirker intelligens eller om det er intelligens som påvirker tro. Kanskje det er begge deler? Nå som jeg ikke er religiøs lenger så ser jeg tilbake på det og ser at jeg var ganske dum egentlig. Var i mot abort blant annet, sex før ekteskap osv. Det var bare slik det var. Jeg begrenset nygjerrigheten min for kunnskap. Men nå er jeg mye mer nygjerrig, kritisk og filosoferer mer. Anonymkode: 73f56...91d Du var jo ikke dum, men dette var sannheten du ble fortalt ❤️ At du bler mer reflektert og brøt med din religion vitner nok til at du er ganske så oppegående og evner å tenke utenfor det du er lært opp til og sette spørsmålstegn ved religionen din. Enkelte er jo også så fastlåst i religionen sin at det nærmest er umulig å bryte med den. Eksempel der man blir utstøtt, straffet eller lignende hvis man bryter med religionen. Hva som påvirker intelligensen ang religion aner jeg ikke, godt spørsmål. Anonymkode: 845c8...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #10 Skrevet 4. august 2019 Forstod det slik på en professor at denne undersøkelsen var gjort i Amerika og muligens ikke var representativ for Norge. Anonymkode: c9070...836
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #11 Skrevet 4. august 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det overrasket ikke meg i det hele tatt. Jeg har hatt mange kristne og noen muslimske venner. Selv om det ikke er nødvendigvis negativt med lav iq så vil jeg si at disse har ihvertfall fremstått som litt mindre intelligente enn de vennene jeg har som ikke er religiøse. Jeg føler også at de vennene jeg har som er religiøse rett og slett tenker færre "filosofiske" tanker, er mindre nysgjerrige etc. da religionen deres forklarer det meste og har mye forutbestemt meninger om miljø, politikk, samfunnet etc. Eks flertall av de kristne jeg kjenner elsker Trump, er helt imot abort, homofili etc. Tror ikke at klimaendringene er menneskeskapt osv. Det er jo selvsagt ulikt fra menighet til menighet, men poeng er er at ting er forutbestemt og de bruker nok hjernen noe annerledes. I tillegg klarer jeg rett og slett ikke å skjønne at noen kan tro på gud, Allah eller andre guder. For meg er det jo bare idioti og gir ingen verdens mening. Anonymkode: 845c8...7ba Da skjønner jeg ikke hva slags kristne du kjenner. De fleste kristne jeg kjenner er motsatt. Anonymkode: d457d...759 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #12 Skrevet 5. august 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Da skjønner jeg ikke hva slags kristne du kjenner. De fleste kristne jeg kjenner er motsatt. Anonymkode: d457d...759 Jeg kjenner folk fra eks pinsemenigheten som mener dette. De andre kristne som jeg kjenner liker ikke Trump, men mener resten. Mener du virkelig at de fleste kristne er for abort og homofili er ok? 🤔 Anonymkode: 845c8...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #13 Skrevet 5. august 2019 Og hva så? Betyr intelligens alt her i livet? Litt av et menneskesyn. Tro kan forene mennesker. Møte alle på lik linje. Da må de intelligente, de sterke, de store, kunne være ydmyke nok til å tro med noe annet enn sin egen intelligens. For det er ikke det som er tema. Tro. Håp. Kjærlighet. Det viktigste er kjærligheten. Kanskje det er lett å glemme? Og det å tro, det er en egen verden. Nesten som Narnia. Folk vil ofte gjøre narr av det de ikke kan forstå. Tro bør være slik at alle kan forstå, uansett intelligensnivå. Anonymkode: 0383a...afc 1
Gjest Alkoholist Skrevet 5. august 2019 #14 Skrevet 5. august 2019 Dette er ikke overraskende i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #15 Skrevet 6. august 2019 De smarteste personene i historien fra DaVinci til Einstein var religiøse, det sier det meste Anonymkode: 2cda6...bdc
Arba Skrevet 6. august 2019 #16 Skrevet 6. august 2019 Sist jeg sjekket var det kun barn som trodde på eventyr - så dette verken overrasker meg eller sier meg noe nytt! 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #17 Skrevet 6. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: De smarteste personene i historien fra DaVinci til Einstein var religiøse, det sier det meste Anonymkode: 2cda6...bdc Einstein var ikke religiøs i den betydningen du later til å tro: Einstein trodde ikke på en personlig, teistisk Gud, men på en slags upersonlig, deistisk skaper av naturlovene. I et brev til filosofen Eric Gutkind datert 3. januar 1954, skriver Einstein: - Ordet Gud er for meg intet mer enn et uttrykk og et produkt av menneskelige svakheter, bibelen er en samling hederlige, men likevel primitive legender som er ganske barnslige. Ingen tolkning, uansett hvor subtil den er, kan forandre dette for meg. Anonymkode: 54bbd...659 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #18 Skrevet 6. august 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Einstein var ikke religiøs i den betydningen du later til å tro: Einstein trodde ikke på en personlig, teistisk Gud, men på en slags upersonlig, deistisk skaper av naturlovene. I et brev til filosofen Eric Gutkind datert 3. januar 1954, skriver Einstein: - Ordet Gud er for meg intet mer enn et uttrykk og et produkt av menneskelige svakheter, bibelen er en samling hederlige, men likevel primitive legender som er ganske barnslige. Ingen tolkning, uansett hvor subtil den er, kan forandre dette for meg. Ok, men faktum er fortsatt at de de fleste av de smarteste menneskene som har levd har vært religiøse. Anonymkode: 2cda6...bdc
SA00 Skrevet 6. august 2019 #19 Skrevet 6. august 2019 Religion avholder mennesket fra å bruke sunn fornuft. Mer enn det er det ikke! 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #20 Skrevet 7. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, men faktum er fortsatt at de de fleste av de smarteste menneskene som har levd har vært religiøse. Anonymkode: 2cda6...bdc Tidligere var de fleste religiøse eller påstod at de var det i frykt for å bli utstøtt. I dag er vi mer opplyst, har større tilgang til informasjon osv. Så du kan ikke sammenligne før i tiden og med i dag når det kommer til intelligens og religion. Anonymkode: 845c8...7ba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå