AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #1 Skrevet 3. august 2019 https://www.nrk.no/telemark/mobbesaken-i-drangedal-1.14647284 Hun er i dag ufør på grunn av mobbingen. Det er selvsagt ulidelig trist, og jeg håper kommunen blir stilt til ansvar. Men det er ikke saken i seg selv jeg lurer på. Men heller noe jeg synes var rimelig sjokkerende. I artikkelen sies det at moren var klar over mobbingen og problemene datteren hadde. Men å flytte var uaktuelt fordi bestemor trengte hjelp og de hadde dårlig råd. At mobbing ødelegger liv er det ingen tvil om. Bare det faktum at datteren i dag er ufør sier sitt. Foreldre flest sier gjerne at de vil gjøre alt for å beskytte sine barn. Men er egentlig det sant? I dette tilfellet lot moren heller datterens liv gå til grunne fordi "bestemor trengte hjelp og fordi de hadde dårlig råd". Synes det var fryktelig dårlige grunner til å ofre datterens liv. Hadde det vært mitt barns liv på spill, hadde jeg overlatt bestemor til kommunen og flyttet i telt i en annen kommune om jeg måtte. Jeg hadde satt verden på hodet for å redde mitt barn. I ytterste konsekvens ville jeg ofret både mitt eget liv og tatt andres liv dersom det var nødvendig. Jeg er sjokkert over at andre foreldre ikke er villig til å ofre mer for sine barn. Anonymkode: eae9f...e74 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #2 Skrevet 3. august 2019 Hvilke grunner for ikke å flytte er godkjente da? Jeg kan godt forstå at økonomi gjør flytting vanskelig, selv om livet i seg selv er dritt. Anonymkode: ab7fc...4a1 5
SPOCA Skrevet 3. august 2019 #4 Skrevet 3. august 2019 Hvorfor er det mobbeofferet som skal flytte, og ikke mobberen(e)? Og nei, det er ikke bare "så enkelt", spesielt ikke om økonomien spiller en rolle. Jeg ble selv mobbet på barneskolen, det var ikke "bare å flytte", selv om du tydeligvis tror det. Og utifra det jeg leser virker det som moren var svært engasjert i sin datters liv, og at skolen ignorerte klagene deres. Det kan forøvrig også være andre grunner til at man ikke flytter, som ikke nevnes i artikkelen, men det synes jeg ikke vi har noe med. Jeg mener man bør slutte å skylde på offeret og pårørende, og heller legge skylda der den hører hjemme; de som har mobbet og de som har ignorert og tillat at mobbing har skjedd. Det er tydeligvis et stort problem med mobbing, på tide at det tas tak for å ordne opp i disse problemene. 15
Helgeline Skrevet 3. august 2019 #5 Skrevet 3. august 2019 Høres ut som om det har vært en forferdelig ukultur i hele bygda. 7
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #6 Skrevet 4. august 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/telemark/mobbesaken-i-drangedal-1.14647284 Hun er i dag ufør på grunn av mobbingen. Det er selvsagt ulidelig trist, og jeg håper kommunen blir stilt til ansvar. Men det er ikke saken i seg selv jeg lurer på. Men heller noe jeg synes var rimelig sjokkerende. I artikkelen sies det at moren var klar over mobbingen og problemene datteren hadde. Men å flytte var uaktuelt fordi bestemor trengte hjelp og de hadde dårlig råd. At mobbing ødelegger liv er det ingen tvil om. Bare det faktum at datteren i dag er ufør sier sitt. Foreldre flest sier gjerne at de vil gjøre alt for å beskytte sine barn. Men er egentlig det sant? I dette tilfellet lot moren heller datterens liv gå til grunne fordi "bestemor trengte hjelp og fordi de hadde dårlig råd". Synes det var fryktelig dårlige grunner til å ofre datterens liv. Hadde det vært mitt barns liv på spill, hadde jeg overlatt bestemor til kommunen og flyttet i telt i en annen kommune om jeg måtte. Jeg hadde satt verden på hodet for å redde mitt barn. I ytterste konsekvens ville jeg ofret både mitt eget liv og tatt andres liv dersom det var nødvendig. Jeg er sjokkert over at andre foreldre ikke er villig til å ofre mer for sine barn. Anonymkode: eae9f...e74 Les artikkelen en gang til du! Står ikke at hun er blitt ufør, hun er 100% sykemeldt! Og det handler ikke om uvilje hos foreldrene, det er ikke så lett og bare pakke sammen og flytte til et nytt sted! Dessuten, det er ikke offeret som skal måtte flytte! Jeg ble mobbet hele grunnskolen, men mamma hadde ikke råd til å flytte! Det var dessverre ikke et alternativ for min del da det hadde gjort hennes økonomiske situasjon enda verre enn det den allerede var! Og så lenge du ikke har stått i en lignende situasjon så bare lukk munnen din takk! Anonymkode: c3024...762 9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #7 Skrevet 4. august 2019 Nå vet ikke jeg hvordan jeg hadde taklet det om barnet mitt hadde blitt mobbet. Men nå som hun er liten og jeg tenker på det, hadde jeg gjort det jeg kunne for å få henne vekk fra situasjonen. Andre i familien må faktisk vente. Økonomi, det er selvfølgelig et hinder, men om vi må bo mindre en periode er det verdt det. Før det, hadde jeg selvsagt bedt skolen få ut fingeren og fått mobberne vekk fra skolen. Og saksøkt dem om det ikke hadde fungert. Anonymkode: 23de4...8be 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #8 Skrevet 4. august 2019 Når jeg vokste opp, så var det slik at mobberne ble flyttet til en annen skole. Vi hadde et par mobbere som var veldig aktive, begge ble flyttet til en annen skole 3 mil unna. Vi hadde forøvrig en gutt og jente som ble mobbet noe helt grusomt, fra barneskolen til ungdomsskolen. Begge sliter i dag, og en av dem er også ufør som følge av dette. Dessverre skjønner ikke barn hvor mye mobbing kan ødelegge. Selvtillit er faktisk en av de viktigste faktorene for mennesker. Har du ingen selvtillit, så sliter du på nesten alle fronter i livet. Siden barn ikke skjønner dette, så er det de voksne som må holdes for ansvar. Både foreldre til mobbere, skolene som ikke greier å ordne problemet. Anonymkode: e4612...9c0 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #9 Skrevet 4. august 2019 Jeg tenkte det samme ts. I det minste kan man forflytte barnet til en skole i nabokommunen, om nødvendig flytte rett over grensa så familien fremdeles kan hjelpes. Faktum er at det tar så lang tid å få bukt med mobbing, i alle fall når ingen gjør noe fra skolens side, at det er bedre å flytte barnet sitt ved mobbing enn å ødelegge ungens liv med å håpe at noen på skolen tar til vett. Å la et barn gjennomgå mobbing på daglig basis hele barne og ungdomsskolen er for meg uforståelig. At bestemor i dette tilfellet forlanger hjelp når hun vet det hindrer framilien fra å flytte er skrekkelig egoistisk. Anonymkode: 14e49...56e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #10 Skrevet 4. august 2019 Jeg tenkte det samme ts. I det minste kan man forflytte barnet til en skole i nabokommunen, om nødvendig flytte rett over grensa så familien fremdeles kan hjelpes. Faktum er at det tar så lang tid å få bukt med mobbing, i alle fall når ingen gjør noe fra skolens side, at det er bedre å flytte barnet sitt ved mobbing enn å ødelegge ungens liv med å håpe at noen på skolen tar til vett. Å la et barn gjennomgå mobbing på daglig basis hele barne og ungdomsskolen er for meg uforståelig. At bestemor i dette tilfellet forlanger hjelp når hun vet det hindrer framilien fra å flytte er skrekkelig egoistisk. Anonymkode: 14e49...56e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #11 Skrevet 4. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte det samme ts. I det minste kan man forflytte barnet til en skole i nabokommunen, om nødvendig flytte rett over grensa så familien fremdeles kan hjelpes. Faktum er at det tar så lang tid å få bukt med mobbing, i alle fall når ingen gjør noe fra skolens side, at det er bedre å flytte barnet sitt ved mobbing enn å ødelegge ungens liv med å håpe at noen på skolen tar til vett. Å la et barn gjennomgå mobbing på daglig basis hele barne og ungdomsskolen er for meg uforståelig. At bestemor i dette tilfellet forlanger hjelp når hun vet det hindrer framilien fra å flytte er skrekkelig egoistisk. Anonymkode: 14e49...56e Vær så snill! Les artikkelen skikkelig! Det er ikke bare å forflytte barnet til en annen skole eller flytte rett over kommunegrensen! Det er ekstremt tøft som forelder å stå i en sånn sak for barnet sitt! Og selv om en så gjerne skulle flytte så er det ikke alltid slik at det går i realiteten! Man kan ikke bare slippe alt man har i hendene og flytte, selv om man så gjerne skulle gjøre det! Det står heller ingenting at bestemoren forlangte hjelp! Vi vet ingenting om ståa internt i familien! Anonymkode: c3024...762 8
Helgeline Skrevet 4. august 2019 #12 Skrevet 4. august 2019 Det er interessant å se at en stygg mobbesak, en av flere i ei bygd som etter artikkelen å dømme hadde en giftig «oss mot dem-mentalitet» bli vridd til å klandre offerets mor, som var alenemor og hadde dårlig økonomi, for at hun ikke flyttet med barnet. For al vi vet er det ikke sikkert alt hadde løst seg da. Det er heller ikke bare å overlate bestemor til kommunen. De kan ikke dekke alle behov et eldre menneske har i hjemmet. Snakker av erfaring. 8
Jadzia Skrevet 4. august 2019 #13 Skrevet 4. august 2019 Jeg tenkte det samme, før jeg fikk barn selv, og så hvor mye som må klaffe for at man bare kan pakke sammen tingene sine og flytte. Det er ikke bare å flytte. Man har bånd overalt på ulike måter. Jobber for å ha inntekt ikke minst. Familie gjerne, eier man, koster det ganske så mye å skulle bytte bolig osv. Det er mange grunner til at man ikke kan flytte. 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #14 Skrevet 4. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vær så snill! Les artikkelen skikkelig! Det er ikke bare å forflytte barnet til en annen skole eller flytte rett over kommunegrensen! Det er ekstremt tøft som forelder å stå i en sånn sak for barnet sitt! Og selv om en så gjerne skulle flytte så er det ikke alltid slik at det går i realiteten! Man kan ikke bare slippe alt man har i hendene og flytte, selv om man så gjerne skulle gjøre det! Det står heller ingenting at bestemoren forlangte hjelp! Vi vet ingenting om ståa internt i familien! Anonymkode: c3024...762 Du er åpenbart en av dem som har et barn som blir mobbet, der du ikke vil flytte for at ungen skal få det bra. Så du føler deg truffet, og trenger unnskyldninger. Det gjør det ikke bedre, du kan lage så mange unnskyldninger du vil, men så lenge du lar barnet ditt gjennomgå mobbing på daglig basis så er du en rævva forelder. Anonymkode: 14e49...56e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #15 Skrevet 4. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er åpenbart en av dem som har et barn som blir mobbet, der du ikke vil flytte for at ungen skal få det bra. Så du føler deg truffet, og trenger unnskyldninger. Det gjør det ikke bedre, du kan lage så mange unnskyldninger du vil, men så lenge du lar barnet ditt gjennomgå mobbing på daglig basis så er du en rævva forelder. Anonymkode: 14e49...56e Du sarver ned en totalt ukjent person på nettet, en person du vet null og nix om, men allikevel blir du rasende av mobbing? Kanskje på tide å ta en kikk på din egen mobbeatferd? Anonymkode: ec52e...959 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #16 Skrevet 4. august 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sarver ned en totalt ukjent person på nettet, en person du vet null og nix om, men allikevel blir du rasende av mobbing? Kanskje på tide å ta en kikk på din egen mobbeatferd? Anonymkode: ec52e...959 La oss snu på det, hadde DU gått på jobb og blitt mobbet hver dag i 10 år? Neppe. Bare se på karriereforumet hvor mange som ikke holder ut et år en gang. Men barn, ja de skal liksom tåle det. Som voksen kan du gjøre noe med det, som barn er du avhengig av voksne som handler. Anonymkode: 14e49...56e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #17 Skrevet 4. august 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er åpenbart en av dem som har et barn som blir mobbet, der du ikke vil flytte for at ungen skal få det bra. Så du føler deg truffet, og trenger unnskyldninger. Det gjør det ikke bedre, du kan lage så mange unnskyldninger du vil, men så lenge du lar barnet ditt gjennomgå mobbing på daglig basis så er du en rævva forelder. Anonymkode: 14e49...56e Absolutt ikke! Jeg er derimot et av barna som ble brutalt mobbet! Og mamma var på ingen måte en rævva forelder fordi hun ikke pakket sammen og flyttet langt unna med oss barna! Dessuten, det er ikke så lett å prøve å hjelpe barnet når alle andre voksne rundt motarbeider deg og påstår at det ikke finnes mobbing på skolen barnet går på! Og når du da har en ex som motarbeider på alt som har med barna å gjøre, ja, da er du låst da! Så vær så vennlig og hold kjeft inntil den dagen du selv står i en alvorlig mobbesituasjon! Anonymkode: c3024...762 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #18 Skrevet 4. august 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Absolutt ikke! Jeg er derimot et av barna som ble brutalt mobbet! Og mamma var på ingen måte en rævva forelder fordi hun ikke pakket sammen og flyttet langt unna med oss barna! Dessuten, det er ikke så lett å prøve å hjelpe barnet når alle andre voksne rundt motarbeider deg og påstår at det ikke finnes mobbing på skolen barnet går på! Og når du da har en ex som motarbeider på alt som har med barna å gjøre, ja, da er du låst da! Så vær så vennlig og hold kjeft inntil den dagen du selv står i en alvorlig mobbesituasjon! Anonymkode: c3024...762 Du trenger ikke flytte langt av gårde, du trenger bare å bytte skolekrets. Jeg har stått i en mobbesituasjon takk, som offeret. Derav reagerer jeg på tafatte voksne som bare lar barna være i situasjonen. Å bli mobbet i TI ÅR som hun i artikkelen er derfor helt hinsides, Igjen, vis den voksne som hadde holdt ut det i jobb. Anonymkode: 14e49...56e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #19 Skrevet 5. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke flytte langt av gårde, du trenger bare å bytte skolekrets. Jeg har stått i en mobbesituasjon takk, som offeret. Derav reagerer jeg på tafatte voksne som bare lar barna være i situasjonen. Å bli mobbet i TI ÅR som hun i artikkelen er derfor helt hinsides, Igjen, vis den voksne som hadde holdt ut det i jobb. Anonymkode: 14e49...56e Ikke bare å bytte skolekrets når man bor grisgrendt i ei lita bygd- da må man flytte langt. Sett utifra de geografiske forhold måtte vedkommende her ha flyttet langt. Det føles skamfullt å ikke bli hørt. Hvem vil høre på oss-hvem vil tro oss når ikke de fleste i denne bygeden vil? Nei det er ikke så enkelt som Ts gir uttrykk for at det er! Anonymkode: b31de...538 2
The Kitten Skrevet 5. august 2019 #20 Skrevet 5. august 2019 TS snakker jo ikke om at de skulle flytte flere timer unna, men ovre kommunegrensen. På den måten hadde hun kommet inn i en annen skolekrets. Nei, det er ikke sikkert mobbingen ville opphørt, men den sjansen ville jeg personlig tatt. Uansett så syns jeg det er modig av henne å stå frem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå