Gå til innhold

Er jeg for stor til shettisen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er ca 1.52 cm høy og veier ca 45 kg.

Jeg rir en shettis som er ca 1 m høy, ganske rund.

Kan jeg ri han en stund til?

Hvor mye kan ca shettiser være?

Anonymkode: cbae2...c9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er et skjema i vedlegg 4 til kr1 med vekt/høyde på rytter og høyde/type hest, som er et fint utgangspunkt når man skal vurdere om man er for stor. https://www.rytter.no/stevnestart/reglement/

Tillegg 4 – Rytters høyde og vekt
Veiledning til § 122.10
Hva som er forsvarlig øvre høyde og vekt for en rytter, må vurderes ut fra rytterens rideferdig-
heter, hestens mankehøyde, kroppsbygning og prestasjonsnivå, og konkurranses form og fy-
siske utfordringer. Det er derfor ikke hensiktsmessig å angi eksakte grenser for rytterens høyde 
og vekt.
Figurene på de neste sidene beskriver normer for maksimal høyde og vekt på rytteren i forhold 
til rytterens rideferdigheter og hestens mankehøyde og kroppsbygning. Figurene er utarbeidet 
for Mounted Games, men skal legges til grunn for overdommerens utøvelse av skjønn i alle 
grener unntatt voltige og kjøring. For feltritt bør øvre grense for rytterens høyde og vekt være 
10 % lavere enn det disse kurvene viser.
En rytter med gode rideferdigheter vil være i bedre balanse med hesten og dermed belaste den 
mindre enn en like stor/tung rytter med dårligere rideferdigheter. Rytterens rideferdigheter 
(angitt på kurvene som erfaren, middels erfaren og uerfaren rytter) må vurderes i det enkelte 
tilfelle uavhengig av klassenivå.
En godt utdannet hest i god fysisk form vil være i bedre stand til å bære en høy eller tung rytter 
enn en mindre utdannet hest i dårligere form.
Kurvene må tolkes strengere i konkurranseformer som innebærer fart eller forsering av forhind-
ringer. Det samme gjelder for høyere klasser uansett konkurranseform.
Figurene omfatter bare hester opp til 155 cm mankehøyde. Utfordringene med for store og 
tunge ryttere oppstår oftest med ponnier og små hester. Figurene kan likevel brukes veiledende 
for skjønnsutøvelsen også ved større hester ved å forlenge kurvene i tråd med figurene. 
Uansett må også hestens reaksjoner tillegges vekt. Tegn på en for tung rytter kan være at hesten 
blir fort svett og sliten, strever for å bære vekten eller holde balansen, eller får kortere og flatere 
steg.
Det er viktig å huske at en rytter kan være for tung for hesten sin uten å være overvektig. Det 
er uansett nødvendig å være varsom i sin ordbruk overfor både ryttere og andre, for å unngå 
stigmatisering og sårende bemerkninger.
Hestene er inndelt etter følgende karakteristika:
Kraftig: Godt muskelsatt og bredbrystet hest. F.eks. Welsh type C / D
Normal: Normalt bygd og muskelsatt hest.
Lettbygd: Smal og/eller lite muskelsatt hest. Fullblods-typer. Unge hester.

Men merk at om ponnien er overvektig så må man være ekstra forsiktig, da bærer ponnien allerede på en del ekstra vekt fra før også kommer rytter i tillegg. Så om ponnien er 20 kg overvektig og du veier 45 og sal og utstyr sikkert veier 5 kg, så er du plutselig oppe i 70 kg å bære på, og da kan det slite på beina til hesten over tid. Så varier treningen, for eksempel med kjøring, longering, tømmerkjøring, løsarbeid, triksing, leieturer osv.

Anonymkode: 651e9...107

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er ca 1.52 cm høy og veier ca 45 kg.

Jeg rir en shettis som er ca 1 m høy, ganske rund.

Kan jeg ri han en stund til?

Hvor mye kan ca shettiser være?

Anonymkode: cbae2...c9c

Ja du er både for høy og for tung for å sitte på den. 

Anonymkode: 6b063...85c

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja du er både for høy og for tung for å sitte på den. 

Anonymkode: 6b063...85c

Men den reagerer jo ikke på noen måter at jeg er for stor for han. Istad fattet han full gallop med engang, og hadde det kjempegøy.

Gjest HappyWaffle
Skrevet
10 timer siden, Saraaaaa.no skrev:

Men den reagerer jo ikke på noen måter at jeg er for stor for han. Istad fattet han full gallop med engang, og hadde det kjempegøy.

Du sliter uansett på ryggen og leddene hans selv om han «har det kjempegøy» 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...