AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #1 Skrevet 3. august 2019 Hei. Hvis man skal demontere og bære ut et klesskap (på soverom) som er angrepet av muggsopp, hvilke tiltak bør jeg gjøre for å unngå at muggsopp spres i resten av boligen? (Skapet er dessverre montert inntil kald yttervegg). Bør jeg pakke inn materialene fra det mugginfiserte skapet i plast el.l. før jeg bærer de ut?Hva bør jeg behandle veggen med, dersom det er mugg på veggen bak skapet? Holder det å vaske med klorin?Hvilket blandingsforhold mellom klorin og vann skal jeg bruke? Er det noe annet jeg bør gjøre? Anonymkode: adcf5...c69
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #2 Skrevet 3. august 2019 Bær det ut. Slutt å være hysterisk. Vask hendene etterpå. Anonymkode: f245f...c7c 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #3 Skrevet 3. august 2019 Vask med klorin, ja. Pass på å utbedre forholdene slik at det ikke blir ny soppvekst. Anonymkode: f245f...c7c 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #4 Skrevet 3. august 2019 Vask det og sørg for at kriteriene muggsopp trenger for å vokse som kondens/fukt/dårlig ventilasjon osv ikke er oppfylt videre. Anonymkode: 04049...098 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #5 Skrevet 3. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vask med klorin, ja. Pass på å utbedre forholdene slik at det ikke blir ny soppvekst. Anonymkode: f245f...c7c Hadde sjekket med noen som har kompetanse. Anonymkode: 3fe50...63c
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #6 Skrevet 3. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Hvis man skal demontere og bære ut et klesskap (på soverom) som er angrepet av muggsopp, hvilke tiltak bør jeg gjøre for å unngå at muggsopp spres i resten av boligen? (Skapet er dessverre montert inntil kald yttervegg). Bør jeg pakke inn materialene fra det mugginfiserte skapet i plast el.l. før jeg bærer de ut?Hva bør jeg behandle veggen med, dersom det er mugg på veggen bak skapet? Holder det å vaske med klorin?Hvilket blandingsforhold mellom klorin og vann skal jeg bruke? Er det noe annet jeg bør gjøre? Anonymkode: adcf5...c69 Håndtering av muggsoppinfisert materiale er ett eget fag og ikke noe amatører skal holde på med. Sannsynligvis har du spredt muggsoppsporer til alle rom allerede ved å ikke gjøre tiltak før du har båret ut skapet. Du har neppe laget undertrykk og sluse før du satteni gang med arbeidet/undersøkende arbeid? Enda mer merkelig er det at du er mer opptatt av å skulle bære ut muggsoppinfisert materiale enn å sikre deg selv mot å puste inn mengder av muggsopp. Bruk google og søk deg frem til tiltak om du ikke vil kontakte fagfolk. Ut vinduet er raskeste vei, særlig om du ikke bor i 15. Etasje Anonymkode: 050cb...710 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #7 Skrevet 4. august 2019 Støvsug skapet, sporene dør ikke av klor allikevel. Anonymkode: 41b80...cf7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #9 Skrevet 7. august 2019 Vi fikk rådet (av en fra Mycoteam) å klorvaske en litt dårlig luftet utebod som hadde littegrann svart muggsopp. Så jeg regner med at det holder i deres tilfelle. For å unngå videre muggsoppvekst i rommet, må dere sørge for bedre lufting, alternativt bruke en luftavfukter. Anonymkode: e4ae0...5f2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #10 Skrevet 7. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk rådet (av en fra Mycoteam) å klorvaske en litt dårlig luftet utebod som hadde littegrann svart muggsopp. Så jeg regner med at det holder i deres tilfelle. For å unngå videre muggsoppvekst i rommet, må dere sørge for bedre lufting, alternativt bruke en luftavfukter. Anonymkode: e4ae0...5f2 Takk for råd Takk til dere andre også Anonymkode: adcf5...c69
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #11 Skrevet 7. august 2019 På 4.8.2019 den 0.26, AnonymBruker skrev: Håndtering av muggsoppinfisert materiale er ett eget fag og ikke noe amatører skal holde på med. Sannsynligvis har du spredt muggsoppsporer til alle rom allerede ved å ikke gjøre tiltak før du har båret ut skapet. Du har neppe laget undertrykk og sluse før du satteni gang med arbeidet/undersøkende arbeid? Enda mer merkelig er det at du er mer opptatt av å skulle bære ut muggsoppinfisert materiale enn å sikre deg selv mot å puste inn mengder av muggsopp. Bruk google og søk deg frem til tiltak om du ikke vil kontakte fagfolk. Ut vinduet er raskeste vei, særlig om du ikke bor i 15. Etasje Anonymkode: 050cb...710 I og med at «vask synlig muggsopp med såpe og vann» er det offisielle rådet for håndtering av dette - hva nøyaktig er det som krever at Ts bruker fagfolk? Muggsopp er ikke farlig. Ja, den kan medføre allergi-symptomer i kontraktperioden, men det er absolutt intet i forsøk og tester som viser at de ikke går over når kontakt opphører. Og allergi-symptomer er ikke i seg selv farlige. Så å være i kontakt med mugg er like farlig som å være i kontakt med bjørkepollen. Lemp skapet ut du, Ts. Som du ville lempet et annet skap. De sporene som drysser av ville jeg tatt med det ytterste ro - det er tusenvis av muggsporer i den luften et vanlig menneske slipper inn gjennom soveromsvinduet når det luftes, så litt fra og til er ikke noe jeg ville brydd meg med. Anonymkode: 57923...a2c 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #12 Skrevet 7. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: I og med at «vask synlig muggsopp med såpe og vann» er det offisielle rådet for håndtering av dette - hva nøyaktig er det som krever at Ts bruker fagfolk? Muggsopp er ikke farlig. Ja, den kan medføre allergi-symptomer i kontraktperioden, men det er absolutt intet i forsøk og tester som viser at de ikke går over når kontakt opphører. Og allergi-symptomer er ikke i seg selv farlige. Så å være i kontakt med mugg er like farlig som å være i kontakt med bjørkepollen. Lemp skapet ut du, Ts. Som du ville lempet et annet skap. De sporene som drysser av ville jeg tatt med det ytterste ro - det er tusenvis av muggsporer i den luften et vanlig menneske slipper inn gjennom soveromsvinduet når det luftes, så litt fra og til er ikke noe jeg ville brydd meg med. Anonymkode: 57923...a2c Takk for gode råd og hjelp Anonymkode: adcf5...c69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå