Gå til innhold

Yoghurt til barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken yoghurt er best å gi til små barn? Minst sukker? 

Jeg har litt lett for å falle for disse som ser ut som de er til barn. Safari og Sprett. Men det er jo ganske mye sukker i de?

Det mest praktiske er disse små bagerne i 4-pack. 

Anonymkode: 2210a...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke mye sukker i sprett nei, du får også sprett uten tilsatt sukker i (da er det kun naturlig sukker fra melken og frukt). Den pleier vi kjøpe, men kjøper og en del skyr på klemmepose for barn. Tror den har 4 prosent tilsatt sukker. 

Anonymkode: d02a7...986

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piano yoghurt er populært hos oss

Anonymkode: 167b9...464

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Piano yoghurt er populært hos oss

Anonymkode: 167b9...464

😂

Anonymkode: d02a7...986

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp helt av. Sukkerinnholdet i Sprett yoghurt er lavt sammenlignet med mye annet og skader ikke barn. Ekstremt fokus på sunt kosthold og vekt derimot, er skadelig og noe barna legger mer merke til enn vi aner!

Anonymkode: 444f2...a11

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Piano yoghurt er populært hos oss

Anonymkode: 167b9...464

👏😂

Anonymkode: a7557...16c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp Sprett uten tilsatt sukker, eller Sprett med tilsatt sukker. Begge er sunne for barn.

Anonymkode: 070ef...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på safari yoghurten at den hadde 12g sukker og synes det hørtes mye ut bare. Jeg har ikke noe sprett liggende her så fikk ikke sjekket den. Eller de vanlige yoghurtene.  

Eneste jeg har unngått er 0,1% yoghurtene, for de er tilsatt søtningsstoff. 

Men får stadig vekk "vanlig" yoghurt, ala melonyoghurt, nyt med bringebær og blåbær f.eks. Aner ikke sukkerinnhold på disse heller.

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp helt av. Sukkerinnholdet i Sprett yoghurt er lavt sammenlignet med mye annet og skader ikke barn. Ekstremt fokus på sunt kosthold og vekt derimot, er skadelig og noe barna legger mer merke til enn vi aner!

Anonymkode: 444f2...a11

Jeg har ikke noe ekstremt fokus på noe som helst, men jeg har ikke lyst å gi ungen unødvendig mye sukker når han er 1 år. Han spiser yoghurt nesten hver dag. 

Anonymkode: 2210a...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye yoghurt spiser en unge iløpet av en dag som gjør dette til en spesielt viktig problemstilling? :klo:

Kjøper som regel sprett eller safari siden de liker de best på smak, av og til vanlig jordbæryoghurt fra Tine, av og til skyr på klemmepose eller i beger. De spiser aldri mer enn en iløpet av en dag, som regel med en dæsj havregryn oppi, og i et ellers greit kosthold er ikke yoghurten det som stresser meg.

Anonymkode: 00b2c...6f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvilken yoghurt er best å gi til små barn? Minst sukker? 

Jeg har litt lett for å falle for disse som ser ut som de er til barn. Safari og Sprett. Men det er jo ganske mye sukker i de?

Det mest praktiske er disse små bagerne i 4-pack. 

Anonymkode: 2210a...f63

Vi gir vanlogvis naturell yoghurt med litt tilsatt frukt. Varierer hva den inneholder av frukt, men har bl.a kokt opp bringebær, søtet den med ca samme mengde most banan og fryst i isterninger.

Tiner en isterning i mikroen og blander med naturell yoghurt. Vil barna ha mer yoghurt etter de har spist første porsjon får de bare naturell yoghurt.

Anonymkode: 6016e...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoghurt naturell her, eventuelt Biola naturell yoghurt. De har fått det fra de begynte å spise melkeprodukter, og det er det de liker. Har oppi müsli og evnt bær/frukt. Vi er overhodet ikke fanatiske mtp mat, men syns jo det er greit å unngå mer sukker enn nødvendig. Og våre ungen elsker yoghurt, så det er en god posjon yoghurt MINST en gang om dagen her. 

Anonymkode: f5139...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye yoghurt spiser en unge iløpet av en dag som gjør dette til en spesielt viktig problemstilling? :klo:

Kjøper som regel sprett eller safari siden de liker de best på smak, av og til vanlig jordbæryoghurt fra Tine, av og til skyr på klemmepose eller i beger. De spiser aldri mer enn en iløpet av en dag, som regel med en dæsj havregryn oppi, og i et ellers greit kosthold er ikke yoghurten det som stresser meg.

Anonymkode: 00b2c...6f3

Et av måltidene til 1 åringen per dag. Og er ikke 4 gram en teskje sukker? Leste det i en annen tråd her i går. Og hvis det da er 12 gram i en liten yoghurt er det jo 3 teskjeer sukker. Det er jo en del synes jeg. 

Anonymkode: 2210a...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi gir vanlogvis naturell yoghurt med litt tilsatt frukt. Varierer hva den inneholder av frukt, men har bl.a kokt opp bringebær, søtet den med ca samme mengde most banan og fryst i isterninger.

Tiner en isterning i mikroen og blander med naturell yoghurt. Vil barna ha mer yoghurt etter de har spist første porsjon får de bare naturell yoghurt.

Anonymkode: 6016e...76d

Galskap å bruke så mye tid på en yoghurt. 

Anonymkode: 6226e...b27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukker tåler jo barn helt fint. Kumelkprotein derimot...

Anonymkode: 416dc...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir som regel skyr fordi det metter mer og barna liker det. Utenom det får de safariyoghurt eller gresk yoghurt. Noen ganger har de blåbær, bringebær eller annet i. Jeg er overhodet ikke fanatisk. En liten yoghurt utgjør lite i den store sammenhengen, og så lenge barna spiser grønnsaker er jeg ikke bekymret. 

Anonymkode: 530d9...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt Røros sin økologiske naturelle yoghurt, og så hadde jeg skjært bananskiver, bringebær og evt annen frukt, blåbær i.

Spiser det gjerne selv også. Null sukker utenom det som er naturlig i bærene, frukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et av måltidene til 1 åringen per dag. Og er ikke 4 gram en teskje sukker? Leste det i en annen tråd her i går. Og hvis det da er 12 gram i en liten yoghurt er det jo 3 teskjeer sukker. Det er jo en del synes jeg. 

Anonymkode: 2210a...f63

Det er 4% sukker i Sprett yoghurt. Tilsvarer ca 5 gram per beger.

Anonymkode: 444f2...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er 4% sukker i Sprett yoghurt. Tilsvarer ca 5 gram per beger.

Anonymkode: 444f2...a11

OK takk :)  Da går jeg for sprett hovedsakelig.

Anonymkode: 2210a...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klemmeposeyoghurtene er sinnsykt dyre 😳 bruker de bare når jeg absolutt må fordi vi skal noen steder.

her gir vi variert og har tro på at det er fornuftig i lengden fordi man varierer smakene endel. 

Tilsetter litt frukt og havrefras, piffet havre til yoghurt naturell for det meste når vi er hjemme. Har også gitt med raspet gulrot.

Av og til blir det vanilje, noen ganger skyr. Også kommer det litt an på hva som er på tilbud faktisk 🙈

Anonymkode: fcb94...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Et av måltidene til 1 åringen per dag. Og er ikke 4 gram en teskje sukker? Leste det i en annen tråd her i går. Og hvis det da er 12 gram i en liten yoghurt er det jo 3 teskjeer sukker. Det er jo en del synes jeg. 

Anonymkode: 2210a...f63

Yoghurt inneholder rett under 6% sukker som finnes naturlig i melka. I tillegg er sprett yoghurtene tilsatt ca 4% sukker. I én yoghurt á 125 ml, er det ca 5g tilsatt sukker tilsvarende 20 kcal. Det tilsatte sukkeret i en slik yoghurt  utgjør ca 2% av energibehovet til et lite barn.

WHO anbefaler at man begrenser tilsatt sukker til maks 10%, og gjerne maks 5% av energibehovet. Med tilsatt sukker mener de raffinert sukker, men også sukker som finnes naturlig i fruktjuice og tørket frukt og naturlige søtningsmidler som honning o.l. Naturlig sukker i melk regnes ikke som tilsatt sukker.

Sukkermengden i én sprettyoghurt er dermed ikke problematisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...