Gå til innhold

Noen her som har tatt DNA-test pga lovbrudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig er dette? Er det noen her som har tatt det?

Anonymkode: 0730e...271

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså gjennom politiet

AnonymBruker
Skrevet

Høyre har bestemt at alle som får forelegg skal avgi DNA. Er helt sykt. Har du fått bot for drikking offentlig blir du regga i politiets DNA systemer for alltid. Måtte inn 2 mnd etter for å ta DNA prøve

Anonymkode: 78f30...436

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høyre har bestemt at alle som får forelegg skal avgi DNA. Er helt sykt. Har du fått bot for drikking offentlig blir du regga i politiets DNA systemer for alltid. Måtte inn 2 mnd etter for å ta DNA prøve

Det må jo være noe nytt for tidligere så var det jo kun lovbrudd med en viss alvorlighetsgrad som ga grunnlag for dnaprøve.. Hvor har du lest det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her tar du feil. Det står eksplisitt i politiregisterloven paragraf 12 at utferdigelse av forenklet forelegg ikke gir grunnlag for registrering. 

Anonymkode: f4cf6...dd1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her tar du feil. Det står eksplisitt i politiregisterloven paragraf 12 at utferdigelse av forenklet forelegg ikke gir grunnlag for registrering. 

Anonymkode: f4cf6...dd1

Var ikke forenklet forelegg

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig er dette? Er det noen her som har tatt det?

Alle som blir tatt for å være mistenkt for å gjøre lovbrudd over en viss strafferamme må obligatorisk avlegge DNA test. Disse blir lagret i register politiet har adgang til. Ved senere lovbrudd bli de som alt finnes i DNA registeret automatisk sjekket mot funn på gjerningsperson eller gjerningssted. 

Følgelig et DNA testing noe man ikke kommer unna, på lik linje med når en fyllekjører eller ruskjører blir tatt og blåser rødt, så er legevakt og blodprøve obligatorisk. Personen kan gjøre så mye motstand han bare vil, uten at det hjelper. 

Og nei, jeg har verken gjort noe straffbart eller avlagt DNA test hos politiet. 

Anonymkode: b67b4...43f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke noe rulleblad hos politiet, men jeg har gjort straffbare ting. Jeg har gått mot rødt, jeg har kjørt over fartsgrensen, jeg har til og med stjålet (uten at det var intensjonen, jeg var barn, holdt frem det jeg skulle betale med enden hånden mens jeg glemte det jeg hadde i den andre hånden, noe den bak kassen tydeligvis også glemte).

Men, jeg godter meg ikke over å på noe måte være bedre enn noen annen. Jeg vet heller ikke hva fremtiden bringer. Breivik hadde en plettfri vandel. Å ha en plettfri vandel gjør en ikke noe bedre enn noen annen.

Anonymkode: fb47a...937

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle som blir tatt for å være mistenkt for å gjøre lovbrudd over en viss strafferamme må obligatorisk avlegge DNA test. Disse blir lagret i register politiet har adgang til. Ved senere lovbrudd bli de som alt finnes i DNA registeret automatisk sjekket mot funn på gjerningsperson eller gjerningssted. 

Følgelig et DNA testing noe man ikke kommer unna, på lik linje med når en fyllekjører eller ruskjører blir tatt og blåser rødt, så er legevakt og blodprøve obligatorisk. Personen kan gjøre så mye motstand han bare vil, uten at det hjelper. 

Men hvor alvprlog må det man er dømt for være for at man må bli registrert? Evebtuelt hva slags straffer er det som gjør at man må avlegge sånn prøve? Må alle som blir dømt til samfunnstraff det?

Skrevet

Hvorfor lurer du på dette?

AnonymBruker
Skrevet

Har avgitt hårprøve i fbm et drap. Det måtte alle menn som befant seg i kommunen gjøre. 

Anonymkode: fc6db...12e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, man får ikke automatisk en beslutning på DNA av ett enkelt forelegg! 

Anonymkode: 94bc8...58c

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/norge/politiet-mangler-dna-fra-14.000-straffedomte-i-register-1.14129658

https://www.aftenposten.no/norge/i/L0m3R/Na-blir-alle-som-far-samfunnsstraff-DNA-registrert-for-alltid

Utdrag fra nederste artikkel. «I vinter sendte Riksadvokaten ut et forslag på høring hvor de ba om tilbakemelding på hvor grensene bør gå for når kriminelle skal inn i DNA-registeret. Til nå har hovedregelen vært at for å havne i DNA-registeret for evig og alltid, må du være dømt til minst 60 dager i fengsel.

Men nå senkes terskelen. Nå skal også alle som får samfunnsstraff inn i registeret. I tillegg skal alle som er dømt til betinget fengsel for seksualforbrytelser, vold, ran, grovt tyveri og mishandling i nære relasjoner inn i registeret.

Også de som får betinget fengsel for narkotikakriminalitet som er mer alvorlig enn bruk eller besittelse til eget bruk, skal inn i registeret»

Anonymkode: 94bc8...58c

Skrevet

Det skulle vært ett internasjonalt DNA register. 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har avgitt hårprøve i fbm et drap. Det måtte alle menn som befant seg i kommunen gjøre. 

Anonymkode: fc6db...12e

Tengs?

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min ble dømt til samfunnsstraff i vinter og måtte inn til politiet å avlegge DNA prøve i vår. Nå står han der for alltid. Ble dømt 30 t samfunnstjeneste. :(

Anonymkode: 73540...f1b

Skrevet

:trampe: Gikk ¨ei kule varmt¨ for ett drøyt år siden, fikk besøk av krimteknisk på OUS når det ble klart \ trolig att jeg overlevde, 

før neste operasjon, bevissikring mot meg, og til https://no.wikipedia.org/wiki/Spesialenheten_for_politisaker.

-Snill gutt jeg, -endte med påtaleunnlatelse mot meg. Hva som skjedde internt hos de vet jeg ikke, trolig ingen offisiel reaksjon.

Plager ikke meg att de har mitt DNA.

a.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor alvprlog må det man er dømt for være for at man må bli registrert?

2 ganger våpenloven på meg, -som sagt endte det med påtaleunnlatelse, uten villkår \ prøvetid.

Påtaleunnlatelse er regulert i Straffeprosessloven § 69, hvor det heter "Selv om straffeskyld anses bevist, kan påtalemyndigheten når helt særlige grunner tilsier det, unnlate å påtale handlingen.".

a.

Skrevet
3 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev:

2 ganger våpenloven på meg, -som sagt endte det med påtaleunnlatelse, uten villkår \ prøvetid.

Påtaleunnlatelse er regulert i Straffeprosessloven § 69, hvor det heter "Selv om straffeskyld anses bevist, kan påtalemyndigheten når helt særlige grunner tilsier det, unnlate å påtale handlingen.".

a.

Du er jo skyldig, men de velger å ikke straffe deg fordi du er psykisk syk og det vil sannsynligvis bare gjøre deg sykere. 

Skrevet (endret)
12 minutter siden, Girlygirl9 skrev:

Du er jo skyldig, men de velger å ikke straffe deg fordi du er psykisk syk og det vil sannsynligvis bare gjøre deg sykere. 

Ikke det som var grunnen, hadde  neppe skrevet meg ut selv 4 dager etter innleggelse da...

¨¨Ekstremt belastende livssituasjon¨¨ over mange år sto det i papiret fra psykriatikeren, les, normal reaksjon på unormal situasjon.

a.

Endret av Sliten&kjørt52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...