Gå til innhold

Dere som bare MÅ rette på andres skrivefeil...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...eller feil ordvalg etc. her inne, Hva er det som driver dere? Ofte har dere ikke noe bidrag til trådens tema. 

Jeg tenker ofte at det må være en diagnose, men er det så enkelt som det? 

Anonymkode: 653ab...bd8

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det egentlig riktig å presse inn to store bokstaver midt i?

:laugh:

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det skyldes naturlig hjelpsomhet. Om folk ikke blir korrigert, kan de heller ikke forbedre seg. Det er likevel forståelig at folk med dysleksi blir irritert. Selv retter jeg bare sporadisk på folk, og da gjerne fordi de bruker et ord de ikke har forstått betydningen av. Er det ikke greit å få en tilbakemelding på det, da?

Et annet moment er at det er mange i Norge som ikke har norsk som morsmål. De vil jo ha store problemer med å bli bedre i norsk, om det ikke er en og annen språknerd på et forum som KG.

Anonymkode: 53e8d...15d

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Man får da lære seg å skrive ordentlig da.. Har vel hatt norsk på skolen? Så det er greit å slurve som voksen? 

Anonymkode: 0e31b...0ed

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter stor pris på når noen korrigerer meg, med hensyn til å hjelpe. De som bare sier at man skriver feil og skulle gå til skole har ingen peiling hvor mye tid en har brukt å studere Norsk ,  i tillegg til helle skoletid man hadde i landet vår.  Dessverre norskkursene koster vesentlig mye, og selv om man har brukt flere ti tusen for å lære norsk, det blir aldri perfekt som de som har vokste opp i Norge.   

Anonymkode: da111...3ad

• Liker 6
Gjest Optimo
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

her inne, Hva 

Oisann! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes skrivefeil vitner om at vedkommende er litt dum, og det vil vel ingen fremstå som, så jeg hjelper gjerne til med retting.

Anonymkode: c4182...9dd

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes skrivefeil vitner om at vedkommende er litt dum, og det vil vel ingen fremstå som, så jeg hjelper gjerne til med retting.

Enig folk med dysleksi er dumme.

Anonymkode: b5f54...7e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får da lære seg å skrive ordentlig da.. Har vel hatt norsk på skolen? Så det er greit å slurve som voksen? 

Anonymkode: 0e31b...0ed

Hvem bryr seg? Er noe sykelig over de som må rette på andres skrivefeil. Jeg tenker OCD eller lignende diagnose. 

Anonymkode: a5e8e...c91

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at språk-retterne kan forlyste seg i denne tråden. Heller det enn å ødelegge andre tråder :opplyser:

Anonymkode: d4b36...cd6

• Liker 3
Gjest Peanut
Skrevet

Heller en gang for mye, enn en gang for lite :sleep:

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du glemte et komma etter enig. Og jeg ser fort hvem som trolig har dysleksi og hvem som bare aldri har lært seg å skrive.

• Liker 10
Gjest Gagaen
Skrevet

Eg syns at vi skal ha såpass respekt for norsk språk at vi prøver å skrive korrekt. Eg er ikkje perfekt sjølv, men tek det til meg og rette opp når nokon bemerker det. Mange gir berre stygg kjeft når ting blir bemerka. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du glemte et komma etter enig. Og jeg ser fort hvem som trolig har dysleksi og hvem som bare aldri har lært seg å skrive.

oh-you-corrected.jpg

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dobbeltsyn på pga av MS. At jeg blir retta så mye på har ført til at jeg ikke skrivrr mer på fb. Jeg synes det er ekkelt å bli mobba for nå jeg ikke kam noe for. Skal noe lære meg å få friske øyne liksom? 

Anonymkode: 5ae6f...638

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dobbeltsyn på pga av MS. At jeg blir retta så mye på har ført til at jeg ikke skrivrr mer på fb. Jeg synes det er ekkelt å bli mobba for nå jeg ikke kam noe for. Skal noe lære meg å få friske øyne liksom? 

Anonymkode: 5ae6f...638

De fleste tar utgangspunkt i seg selv, selv de som hater at andre tar utgangspunkt i seg selv. 

Anonymkode: d49f1...f8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det springer meg i øynene når noen noen skriver f eks "jeg skulle hvert hos han i går", "noen som hvet hvem barnehage som er best", "anbefaler denne triologien".

Feilene lyser liksom opp! Som regel korrigerer jeg det ikke, men det hender en sjelden gang i anonyme fora. (Slik at den som rettes på er anonym.)

Ellers hender det at det blir veldig fristende når vedkommende som skriver er belærende eller frekk og kritiserer andre samtidig som han/hun framhever egen fortreffelighet :)

Anonymkode: 6ec4a...8b4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig få prosenter som har dysleksi. De fleste kan bare ikke skrive.

Anonymkode: 3fe34...e62

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg retter ikke på folk, men jeg tenker mitt når det er store og gjentakende feil. På KG har 50% dysleksi, ihvertfall påstår de det. Det er lett å se forskjell på skrivefeil av en med dysleksi og en som ikke gidder eller aldri har lært.

Gjentakende og grove skrivefeil ser ikke bra ut. Det ser egentlig fordummende ut.

Anonymkode: e29a4...9a6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det berre ei (u)vane å ville rette på skrivefeil, sidan eg er lærar. Særskrivingsfeil (orddeling) grøssar eg av.

Eg har likevel aldri kommentert nokon sine skrivefeil her på KG, for det har ingen verdi. Her inne skal nemleg ikke nokon få karakter, eller tilbakemelding på det dei har skrive. 

Anonymkode: 04e99...498

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...