Tirill Skrevet 9. mai 2005 #1 Skrevet 9. mai 2005 I desember ble jeg kjent med mannen som jeg nå anser som mannen i mitt liv... Mannen jeg har drømt om. Som bryr seg om seg selv (utseende og klær). Som vasker huset og ser hva som trengs å gjøres hjemme. Han er kjekk, snill og tja ellers alt som kan få ham til å høres perfekt ut... :-) Men nå skal vi til det punkt at vi skal kjøpe leilighet sammen. Og jeg er livredd... Hva er det som skremmer meg sånn? Jeg har funnet ut at han har sky-høye telefonregninger, han har en enormt dyr bil, og kredittkort som han bruker. Så regningene minker ikke..... Jeg er redd jeg setter mitt og mine ungers liv i "fare" med å flytte sammen med ham. (??) Er dette reelle tanker eller er det bare fordi alt er så nytt og uvant? Han har de siste fem årene bare hatt flyktige forhold... Mao slike som har vart i maks ett år. Bør jeg lukte lunta? Hjeeeelp??? Trenger hjelp til å roe nervene nå :cry:
Vibs Skrevet 9. mai 2005 #2 Skrevet 9. mai 2005 Sørg for separat økonomi og skriftlig avtale/kontrakt på hvem som eier hva. Betaler du mer i renter og avdragenn han, er det du som sitter igjen med største del i huset om forholdet ryker. Sett av tid til å gå igjennom økonomi, og budsjetter for utgifter og inntekter. Om han bruker for mye penger på andre ting, må han omprioritere. Det er også en sikkerhet å vite at du kan klare deg på egenhånd, uansett hvor mye din kjæreste roter med økonomien. Bli bare ikke "innblandet" i hans eventuelt økonomiske tull, han må komme seg ut av det på egen hånd (hvis det er noe rot, da). Med mindre han bare har ekstremt god råd og uten problemer fint takler høye telefonregninger og har råd til å holde en dyr bil. Det er forsåvidt også helt vanlig å bruke kredittkort, problemene oppstår jo bare når man ikke betaler kredittkortregningen i tide.
Gjest Wendy Skrevet 9. mai 2005 #3 Skrevet 9. mai 2005 V sier mye bra, men jeg ville nå ha avklart min og hans økonomi FØR et samkjøp. Er det galt forhold mellom inntekt, utgifter og gjeld, bør du backe ut av kjøpsprosjektet. (Særlig hvis han tier dersom det er misligheter eller han lever over evne uten økonomisk styring.) Ikke bare kjøp og tro dere kan bli enige om alt etterpå. Sørg for en rettferdig juridisk avtale i forkant av evt. kjøp også.
Gjest Sissi Skrevet 9. mai 2005 #4 Skrevet 9. mai 2005 Jeg hadde betenkt meg veldig på å involvere meg dersom jeg trodde det var noe økonomisk tullball med mannen. V har gode råd, jeg støtter det fullt ut. Av erfaring vet jeg akkurat hvordan det er å sitte igjen - med masse gjeld og utgifter og tullball pga en mann som IKKE kan styre økonomi. :evil: Det er IKKE gøy. Dessuten tar det år å komme seg igjen. For oss som har barn blir det vanvittig viktig å sikre at de ikke blir skadelidende pga egne feil. Ikke for å være ekkel, men du har kjent mannen 1/2 år, og vurderer allerede samboerskap? Er ikke det litt raskt? :o ok - mulig jeg er VELDIG treig, men med barn i bildet ville nok jeg brukt lengre tid. Da ser du jo og bedre om det økonomiske er et problem. Det kan godt tenkes at det ikke er noe problem - at han har mye og bruker mye men har styring. SAmtidig er økonomi veldig viktig i et forhold - det er vel sant og si en av tingene som kan ta knekken på selv det beste forhold. Uansett - lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #5 Skrevet 9. mai 2005 Enig med V, wendy og Sissel ang. det økonomiske. Personlig synes jeg det er alt for tidlig å kjøpe noe sammen etter 1/2 år, men nå er jeg litt treg i avtrekkeren. Uten å fordømme noen, synes jeg at man spesielt skal vente lengre når det er barn med i bildet. Hvorfor...? Eh... tja, det er dette med å ta tiden til hjelp da slik at ALLE kan bli godt kjent.....
Nabodama Skrevet 9. mai 2005 #6 Skrevet 9. mai 2005 Enig med de andre, vær forsiktig! Men hvis dere nå allerede skal flytte sammen, hva med å leie noe først?
Krølltoppen Skrevet 9. mai 2005 #7 Skrevet 9. mai 2005 Før man flytter sammen så må man diskutere viktige ting slik som økonomi, barneoppdragelse, oppgavedeling osv. Du kjenner ikke en mann før du kjenner verdiene hans. Det er kanskje ikke så veldig romantisk å diskutere disse tingene, spesielt hvis man har ulikt ståsted og må forhandle litt, men hvis forholdet ikke tåler det så er det like greit å finne det ut nå som senere. Ikke minst for ungene dines skyld. Ønsker deg alt godt!
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #8 Skrevet 9. mai 2005 hmm... hørtes ut som helt vanlig kald fot syndrom. Det behøver ikke være noe galt med ham, det hørtes ut som det nye skremmer deg og det er jo helt forståelig.
Gjest Rio ii Skrevet 9. mai 2005 #9 Skrevet 9. mai 2005 Hei du. Jeg ville bare fortelle at jeg får vondt av å lese at du har kjent denne mannen i faktisk under et halvt år, du har barn, og vurderer å kjøpe leilighet sammen med han allerede? Du vet om hans flyktige forhold. Hvorfor vil han holde ut lenger denne gangen? Og i tillegg så har du bange anelser om hans økonomi. Kan han betjene sine høye utgifter? Uansett, det er ikke gull alt som glitrer (du sier han er tilnærmet perfekt). Jeg kjenner bare at det knyter seg i magen av hele situasjonen du beskriver i innlegget ditt, som er ganske kort. Det er lett å trekke forhastede slutninger. Men vær så snill og tenk to ganger.
Gjest celine Skrevet 10. mai 2005 #10 Skrevet 10. mai 2005 Enig med Rio ii her.. For meg ringer de fleste varselbjeller faretruende. Ville ventet til jeg var sikker før jeg involverte meg mer med ham... Det kan jo selvfølgelig hende at jeg tar feil, men magefølelsen min er ikke god..
Tirill Skrevet 11. mai 2005 Forfatter #11 Skrevet 11. mai 2005 Tusen takk for mange kjempegode svar! :-) De panikk-følelsene jeg hadde, ga seg med en gang vi hadde kommet oss ut fra visningen vi hadde i vente. Vi har nå skrevet samboeravtaler. Og blitt enig om økonomien. Så nå slipper jeg egentlig å bekymre meg for om hans vågale økonomi skal bekymre meg i fremtiden. Takker alle sammen! Og jeg skal så klart tenke meg om mange flere ganger før jeg går hen å kjøper noe sammen han.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #12 Skrevet 11. mai 2005 Jeg skjønte ikke helt det siste du skrev, Tirill. Har dere leid leilighet sammen og skrevet samboerkontrakt? Husk på at om han misligholder sin del av en kontrakt om leie, så får du også problemer med å bli boende. Håper det er en fornuftig kontrakt. Jeg sier ikke han er tvilsom, men jeg ville vært litt på vakt inntil jeg kjente han ennå bedre... Lykke til, da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå