AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #1 Skrevet 3. august 2019 Har akkurat tatt opp et boliglån på 1 900 000, har i tillegg et studielån på 650 000. Utenom en grei buffer har jeg ca. 150 000 til overs, og jeg er litt usikker på om jeg skal bruke disse pengene på studielånet eller boliglånet. Jeg har ikke barn, er 27 år og har en inntekt på 530 000. Renten min på studielånet er flytende, per i dag på 2,198%. Den går opp ganske ofte, i september går den opp til 2,237%. Per måned betaler jeg 3350 til Lånekassen, dette er det laveste beløpet jeg kan betale. Renten på boliglånet mitt er 2,14% (effektiv rente). Ganske lav rente siden jeg har en god avtale gjennom gangforeningen min, og også fordi jeg fremdeles er ganske ung. Basert på lånerenten alene burde jeg vel bruke 150K på studielånet, og ikke boliglånet. Men samtidig har studielånet så mange andre fordeler, og det er vel kanskje også mer "midlertidig" at boliglånet mitt er billigere enn studielånet? Hva synes dere jeg bør gjøre? Anonymkode: 2d3a5...7d3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #3 Skrevet 3. august 2019 Du kan få slettet gjeld gjennom Statens Lånekasse dersom du blir minst 50 prosent varig ufør, og får varig uføretrygd fra folketrygden. Tviler på at du kan det med boliglån. Anonymkode: 87719...8ab 13
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #4 Skrevet 3. august 2019 Vil prioritert boliglånet, om alt går til helvete er studielånet enklere å hondtere Anonymkode: 71cf5...a54 9
Gjest Oleva Skrevet 3. august 2019 #5 Skrevet 3. august 2019 (endret) Studielånet er det aller siste lånet du skal betale ned ekstra på. Bare søk litt rundt om på nett ser du at 100% av ekspertene råder akkurat dette. Dette fordi lånet ikke kan arves, du kan søke om rentefritak om du blir ledig og du kan søke om sletting av hele eller deler om du blir ufør. Du har også hele 36 ganger du kan søke om utsettelse av lånet. Det er det gunstige ved dette lånet. Du sier at renten din er 2.14 på boliglånet og snart 2.237 på studielånet. Likevel er studielånet billigst, da det er en betydelig lavere sum. Så her mener jeg du tenker helt feil. Regn på hva du skal betale i renter i det lange løp, da vil du se at rentekostnadene er høyere på boliglånet ditt. Jeg hadde villet betalt disse 150 000,- inn på boliglånet, eller satt de på indeksfond om sparehorisonten din er på minst 5 år. Endret 3. august 2019 av Oleva
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #6 Skrevet 4. august 2019 20 timer siden, Oleva skrev: Studielånet er det aller siste lånet du skal betale ned ekstra på. Bare søk litt rundt om på nett ser du at 100% av ekspertene råder akkurat dette. Dette fordi lånet ikke kan arves, du kan søke om rentefritak om du blir ledig og du kan søke om sletting av hele eller deler om du blir ufør. Du har også hele 36 ganger du kan søke om utsettelse av lånet. Det er det gunstige ved dette lånet. Du sier at renten din er 2.14 på boliglånet og snart 2.237 på studielånet. Likevel er studielånet billigst, da det er en betydelig lavere sum. Så her mener jeg du tenker helt feil. Regn på hva du skal betale i renter i det lange løp, da vil du se at rentekostnadene er høyere på boliglånet ditt. Jeg hadde villet betalt disse 150 000,- inn på boliglånet, eller satt de på indeksfond om sparehorisonten din er på minst 5 år. Alternativene er jo å betale ned like mye på enten studielånet eller boliglånet, så rent rentemessig lønner det seg mest å betale ned på studielånet. Men jeg er enig i at boliglånet her bør betales ned på først, for fordelene ved å beholde studielånet er så store at de er verdt rentedifferansen. Anonymkode: b7525...151
Gjest Oleva Skrevet 4. august 2019 #7 Skrevet 4. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alternativene er jo å betale ned like mye på enten studielånet eller boliglånet, så rent rentemessig lønner det seg mest å betale ned på studielånet. Men jeg er enig i at boliglånet her bør betales ned på først, for fordelene ved å beholde studielånet er så store at de er verdt rentedifferansen. Anonymkode: b7525...151 Hvordan lønner det seg rentemessig når boliglånet er høyere?
Mynlen Skrevet 4. august 2019 #8 Skrevet 4. august 2019 23 minutter siden, Oleva skrev: Hvordan lønner det seg rentemessig når boliglånet er høyere? Fordi beløpet som betales ned er det samme, og renten på studielånet er lavere. Men ellers er jeg enig i at ts bør betale ned boliglånet. Det vil også gi høyere egenkapital hvis hun ønsker å bytte bolig senere.
Gjest Oleva Skrevet 4. august 2019 #9 Skrevet 4. august 2019 36 minutter siden, Mynlen skrev: Fordi beløpet som betales ned er det samme, og renten på studielånet er lavere. Men ellers er jeg enig i at ts bør betale ned boliglånet. Det vil også gi høyere egenkapital hvis hun ønsker å bytte bolig senere. Makan! Boliglånssummen er da mye hørere og selv om renteprosenten er (bittelitt) lavere på boliglånet bli summen i betalte renter mye høyere. Dere kan jo ikke bare se på renta, men også se på selve summen det skal regnes rente av. Huff jeg tror ikke kg er noe for meg likevel.
Mynlen Skrevet 4. august 2019 #10 Skrevet 4. august 2019 6 minutter siden, Oleva skrev: Makan! Boliglånssummen er da mye hørere og selv om renteprosenten er (bittelitt) lavere på boliglånet bli summen i betalte renter mye høyere. Dere kan jo ikke bare se på renta, men også se på selve summen det skal regnes rente av. Huff jeg tror ikke kg er noe for meg likevel. Når hun betaler ned samme beløp er det dette som er grunnlaget for den sparte renten, ikke det gjenstående lånebeløpet. Da er der bare rentesatsen som betyr noe. 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #11 Skrevet 4. august 2019 Grunnen til at man anbefaler å betale annen gjeld enn studielånet først er på grunn av de forsikringene som ligger i studielånet. Rentefrihet ved lav inntekt, avdragsfrihet ved lav inntekt, avdragsfrihet når man vil (inntil et visst antall avdrag) og gjeldssletting ved langvarig uførhet. Dette er grunnene til å betale boliglånet før studielånet. Det handler om økonomisk sikkerhet, ikke nødvendigvis lønnsomhet. Anonymkode: 2ddec...e80 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #12 Skrevet 4. august 2019 4 timer siden, Oleva skrev: Hvordan lønner det seg rentemessig når boliglånet er høyere? Sorry, min feil! Trodde renta på studielånet var høyest... Anonymkode: b7525...151
Mynlen Skrevet 4. august 2019 #13 Skrevet 4. august 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sorry, min feil! Trodde renta på studielånet var høyest... Anonymkode: b7525...151 Det er den jo. 1
Miewyn77 Skrevet 5. august 2019 #14 Skrevet 5. august 2019 I tillegg når du senere skal ta mer boliglån så vil 150 000 i ekstra egenkapital være mer verdt enn 150 000 mindre i gjeld. Sjekk med banken.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #15 Skrevet 6. august 2019 Jeg ville nok heller hatt en solid buffer før jeg tok en ekstra nedbetaling. Pluss, når man flytter inn i bolig kommer stort sett alltid ekstrautgifter, og da er det greit å ha litt i bakhånd. Ellers anbefales det vel å ta boliglån og alle andre typer lån før studielånet. Anonymkode: 0711e...a33 2
ErGlad Skrevet 9. august 2019 #16 Skrevet 9. august 2019 Betalt ned boliglånet. Da slipper du også å betale mindre renter fremover også
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #17 Skrevet 10. august 2019 På 4.8.2019 den 18.28, Gjest Oleva skrev: Makan! Boliglånssummen er da mye hørere og selv om renteprosenten er (bittelitt) lavere på boliglånet bli summen i betalte renter mye høyere. Dere kan jo ikke bare se på renta, men også se på selve summen det skal regnes rente av. Huff jeg tror ikke kg er noe for meg likevel. Her er det faktisk du som ikke forstår hvordan dette fungerer ... Anonymkode: eff28...6ad 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå