AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #1 Skrevet 3. august 2019 Hei. Jeg jobber i en kommunal barnehage som vikar. Har jobbet i 2.5 år og har da opparbeidet meg 14 dager med ferie. Jeg hadde 16 dager, altså 2 dager i minus. Jeg fikk feriepenger i juni men ble trekt 33 000 kr og satt igjen med bare 4 tusen ekstra den mnd som da var resterende av feriepengene. Fikk 24 000 i lønn utbetalt og får vanligvis 20 000.. skjønner ikke helt hvordan dette fungerer... Anonymkode: 97b02...ba3
Gjest Oleva Skrevet 3. august 2019 #2 Skrevet 3. august 2019 På meg høres det ut som du har blitt utsatt for en feil. Hva om du tar kontakt med lønningskontoret?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #3 Skrevet 3. august 2019 De pengene som har blitt trekt holdes igjen sånn at du får disse utbetalt når du tar ut ferie. På denne måten har du «betalt» ferie. Anonymkode: 09e30...1a4
Jmma001 Skrevet 3. august 2019 #4 Skrevet 3. august 2019 Men jeg har jo opparbeidet meg 14 dager det siste året? Har ikke det noe å si ?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #5 Skrevet 3. august 2019 Kommunalt får du alle feriepengene i juni. Du får ikke normal lønn iom du ikke jobber, derfor -33k, men du får utbetalt det som er spart opp. 24k. Anonymkode: 44fd6...b3f
Mynlen Skrevet 3. august 2019 #6 Skrevet 3. august 2019 11 minutter siden, Jmma001 skrev: Men jeg har jo opparbeidet meg 14 dager det siste året? Har ikke det noe å si ? Du har rett til fem ukers ferie. Denne er ulønnet. Mener du at opparbeidede feriepenger tilsvarer 14 dagers lønn? Når du har jobbet så lenge på samme sted som du har, ble du antagelig trukket for full ferie i juni, og fikk feriepengene istedenfor, slik det er vanlig.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #7 Skrevet 3. august 2019 14 minutter siden, Jmma001 skrev: Men jeg har jo opparbeidet meg 14 dager det siste året? Har ikke det noe å si ? Ferie er ikke gratis nei. Anonymkode: 4d599...64e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #8 Skrevet 3. august 2019 Du trekkes for ferie og så får du vanlig lønn 11 måneder i året Anonymkode: 5f056...29a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #9 Skrevet 3. august 2019 20 minutter siden, Jmma001 skrev: Men jeg har jo opparbeidet meg 14 dager det siste året? Har ikke det noe å si ? Alle har rett på 5 uker ferie. Og iom du har blitt trekt 33000 av feriepengene så har du tydeligvis opparbeidet deg 5 uker med betalt ferie. Men det er forskjell på hvordan dette utbetales i forhold til om du jobber i kommunen eller en privat bedrift. Det letteste er om du spør sjefen din, her på KG vil du få veldig mange forskjellige svar på dette:) Anonymkode: 09e30...1a4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #10 Skrevet 3. august 2019 I kommunen er det som oftest lønn+feriepenger-5 uker ferie i juni og vanlig lønn resten av året uavhengig når man tar ut ferien. Anonymkode: e51a7...24b
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #11 Skrevet 3. august 2019 Det høres helt riktig ut. Du før ikke lønn når du har ferie, kun feriepenger. Anonymkode: 478bd...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #12 Skrevet 4. august 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle har rett på 5 uker ferie. Og iom du har blitt trekt 33000 av feriepengene så har du tydeligvis opparbeidet deg 5 uker med betalt ferie. Men det er forskjell på hvordan dette utbetales i forhold til om du jobber i kommunen eller en privat bedrift. Det letteste er om du spør sjefen din, her på KG vil du få veldig mange forskjellige svar på dette:) Anonymkode: 09e30...1a4 Nei, alle har rett på 4 uker ferie. 5 uker er bare i tariff. Anonymkode: 6272d...c31 1
gjest:) Skrevet 4. august 2019 #13 Skrevet 4. august 2019 (endret) 16 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Jeg jobber i en kommunal barnehage som vikar. Har jobbet i 2.5 år og har da opparbeidet meg 14 dager med ferie. Jeg hadde 16 dager, altså 2 dager i minus. Jeg fikk feriepenger i juni men ble trekt 33 000 kr og satt igjen med bare 4 tusen ekstra den mnd som da var resterende av feriepengene. Fikk 24 000 i lønn utbetalt og får vanligvis 20 000.. skjønner ikke helt hvordan dette fungerer... Anonymkode: 97b02...ba3 Det høres ut som om du har blitt trukket lønn for 5 uker ferie, og det er normalt helt riktig. Dersom du har økt stillingsprosenten din i løpet av ifjor, så kan du vanligvis kreve å ta ut kun de feriedagene du har opptjent - da må du gi arbeidsgiver beskjed og blir trukket for færre dager. ( Forbehold om at dette ikke alltid går i barnehager som har stengt et visst antall dager i året.) Endret 4. august 2019 av gjest:)
Husholdning1 Skrevet 4. august 2019 #14 Skrevet 4. august 2019 (endret) 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle har rett på 5 uker ferie. Og iom du har blitt trekt 33000 av feriepengene så har du tydeligvis opparbeidet deg 5 uker med betalt ferie. Men det er forskjell på hvordan dette utbetales i forhold til om du jobber i kommunen eller en privat bedrift. Det letteste er om du spør sjefen din, her på KG vil du få veldig mange forskjellige svar på dette:) Anonymkode: 09e30...1a4 Alle har ikke rett på fem ukers ferie. Ferieloven sier 4 uker pluss en dag. Endret 4. august 2019 av Husholdning1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #15 Skrevet 4. august 2019 54 minutter siden, Husholdning1 skrev: Alle har ikke rett på fem ukers ferie. Ferieloven sier 4 uker pluss en dag. Er det ikke 25 arbeidsdager som er det vanlige? Sånn at med de to fridagene man uansett har hver uke (i full stilling) så blir det fem uker..? Var isåfall det jeg mente, om noe litt dårlig formulert:) Anonymkode: 09e30...1a4
Mynlen Skrevet 4. august 2019 #16 Skrevet 4. august 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke 25 arbeidsdager som er det vanlige? Sånn at med de to fridagene man uansett har hver uke (i full stilling) så blir det fem uker..? Var isåfall det jeg mente, om noe litt dårlig formulert:) Anonymkode: 09e30...1a4 Loven sier 25 arbeidsdager. Og lørdag er da arbeidsdag, så det er fire uker og en dag. Men ts jobber i kommunen, da har de fem uker. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #17 Skrevet 4. august 2019 3 minutter siden, Mynlen skrev: Loven sier 25 arbeidsdager. Og lørdag er da arbeidsdag, så det er fire uker og en dag. Men ts jobber i kommunen, da har de fem uker. Jøss, det er ikke hva jeg er vant til.. har alltid fått fem uker ettersom lør og søn ikke har teltes som ferie/arbeidsdag. Har aldri jobbet i kommunen. Anonymkode: 09e30...1a4
Husholdning1 Skrevet 4. august 2019 #18 Skrevet 4. august 2019 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jøss, det er ikke hva jeg er vant til.. har alltid fått fem uker ettersom lør og søn ikke har teltes som ferie/arbeidsdag. Har aldri jobbet i kommunen. Anonymkode: 09e30...1a4 De fleste arbeidsgivere gir det, men det er altså ikke en lovfestet rett. Akkurat som de fleste arbeidsgivere betaler 12% feriepenger i stddet for lovens krav på 10,2%. Endret 4. august 2019 av Husholdning1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2019 #19 Skrevet 4. august 2019 Dere har nok 5 uker ferie dersom det er en statlig/kommunal bedrift. Mange private bedrifter har også avtalt 5 uker. Da får man 12 % feriepenger i stedet for 10,2. Lønn i juni blir da vanlig måndedslønn PLUSS opparbeidede feriepenger fra i fjor MINUS 5 uker ferie. De 5 ukene får du så tilbakebetalt når du tar ut ferien. Det er jo egentlig feriepengene som er lønnen i ferien men bedriftene gjør det på denne måten for å gi en jevnere utbetaling. Hva mener du med at du har opparbeidet deg 14 dager? Dersom du har arbeidet der i 2,5 år så høres det feil ut? Eller har du endret stillings%? Alle er pålagt å ta ut full ferie men dersom du ikke har opparbeidet deg nok feriepenger fra i fjor så kan du si at du vil ha mindre enn 5 uker men dette må du si fra til lønningskontoret om på forhånd. (Jeg jobber med dette) Anonymkode: 85395...9dc
Gjest Blondie65 Skrevet 4. august 2019 #20 Skrevet 4. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jøss, det er ikke hva jeg er vant til.. har alltid fått fem uker ettersom lør og søn ikke har teltes som ferie/arbeidsdag. Har aldri jobbet i kommunen. Anonymkode: 09e30...1a4 Ferieloven: Sitat § 5.Feriefritidens lengde (1) (Den alminnelige feriefritid) Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3. Lov om heliigdager og helligdagsfred: Sitat § 2.Helligdager Følgende dager er helligdag: a) vanlige søndager, b) nyttårsdag (1. januar), c) skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag), d) langfredag (siste fredag før første påskedag), e) første påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars), f) annen påskedag (første mandag etter første påskedag), g) Kristi Himmelfartsdag (sjette torsdag etter første påskedag), h) første pinsedag (sjuende søndag etter første påskedag), i) annen pinsedag (første mandag etter første pinsedag), j) første juledag (25. desember), k) annen juledag (26. desember). Fri på lørdager (37,5 timers uke) er noe fagforeningene forhandlet seg frem til - i likhet med den 5. ferieuken. Etter ferieloven har du krav på 4 uker a 6 dager (der lørdag regnes med) pluss den såkalte Gro-dagen - altså 4 uker og 1 dag. Har du ferie etter denne loven skal du ha 10,2 % feriepenger. Har du derimot den tariffestede 5. ferieuken har du krav på totalt 30 feriedager og 12 % feriepenger. De som har den såkalte senileuken - altså en ekstra uke ferie for de som har fylt 60 år - er det en uke til og 14 % feriepenger. Som det også tydelig går frem av ferieloven vil de som har lørdagsfri hver lørdag ikke kunne hevde at de skal ha denne feriedagen til gode. Du har altså tariffestet 5 ukers ferie - som flere har vist til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå