Gå til innhold

Forventet at bruden holder tale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det forventet at bruden holder en tale? Jeg har nærmest paralyserende angst for å snakke i folkemengder og å skulle snakke foran mange folk jeg ikke kjenner så godt gjør meg søvnløs flere dager i forveien😕

Anonymkode: 7bc75...09b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært slik i alle fem bryllupene jeg har vært i denne sommeren. I ett sang bruden, i stedet for tale. 

Men om dette ødelegger både bryllupet og dagene før, så dropper du det selvfølgelig. Forloveden din kjenner deg jo godt, og vil ha full forståelse for dette. 

Jeg hadde forresten samme angst før, og løste det gjennom å bruke enhver mulighet for å si noe i folkemengder. Det var brutalt, men det er så utrolig godt å ikke kjenne på denne angsten lenger. Men du skal selvfølgelig ikke begynne med å utfordre deg selv i eget bryllup :) 

Anonymkode: 53f84...881

AnonymBruker
Skrevet

Tradisjonelt har det ikke vært forventet at bruden holder tale, selv om det etter hvert har blitt veldig vanlig. Egentlig ser jeg ingen grunn til at det skal stilles andre forventninger til bruden enn til brudgommen i våre dager. Men jeg skal innrømme at jeg var ganske kjapp til å benytte den utveien selv, siden jeg har tidenes sceneskrekk. Litt dobbeltmoral, ja, men heller litt dobbeltmoral enn å få ødelagt hele dagen av nerver. Jeg var nervøs nok som det var. 

Så: Dette velger du faktisk selv. :) 

Anonymkode: 6a94d...4f1

• Liker 3
Skrevet

Du kan skrive en sang til ham istedet, som selvsagt alle skal synge sammen!

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer ikke til å holde tale i mitt eget bryllup, av samme grunn som deg. Jeg holder ikke taler, og kommer aldri til å gjøre det. Samboeren min ville gjerne, men forstår hvorfor, så nå synes han det er greit. Familien min vet også hvorfor, så får svigerfamilien min mene og synes det de vil om det :) så hvis du ikke vil tale, så gjør du ikke det! Det er din dag, så du gjør det som er best for deg :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gifte oss neste år, og da er det ikke lov med taler - fra noen. Har folk noe de vil si, kan dem si det til oss, egentlig når som helst. Vi skal ha en real grillfest i hagen da, stive sammenkomster er ikke oss. 

Anonymkode: 5bdc0...e6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at likestilling er bare noe som dukker opp når det passer kvinner. Det at kvinner ikke skal holde tale på lik linje som det er forventet at mannen gjør er for meg helt horribelt! Skjerp deg TS! Hold tale og slutt å ha hodet i sanden.

Anonymkode: f9316...754

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Merkelig at likestilling er bare noe som dukker opp når det passer kvinner. Det at kvinner ikke skal holde tale på lik linje som det er forventet at mannen gjør er for meg helt horribelt! Skjerp deg TS! Hold tale og slutt å ha hodet i sanden.

Anonymkode: f9316...754

Tull og tøys. Jeg har aldri sett en brud holde tale, og selv om det tydeligvis har blitt vanligere så er det ikke noe som forventes. Og TS skriver ingenting om hvem andre som skal tale. Jeg hadde aldri i verden tvunget noen som ikke vil holde tale til å tale, inkludert brudgommen. Hadde faktisk foretrukket et bryllup uten taler i det hele tatt.

Anonymkode: 30b53...465

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryter glatt slike tullete «tradisjoner». 

Anonymkode: 7d319...f71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal gifte oss neste år, og da er det ikke lov med taler - fra noen. Har folk noe de vil si, kan dem si det til oss, egentlig når som helst. Vi skal ha en real grillfest i hagen da, stive sammenkomster er ikke oss. 

Det er utrolig frekt å nekte gjestene dine å holde en spontan og hyggelig tale. Jeg var i et slikt bryllup en gang, og til slutt var det en som sa: Er det ikke lov å utbringe brudeparets skål heller? Det hadde ikke brudeparet tenkt på, og de ble litt forlegne. Du kan ikke nekte gjestene dine å si noen ord, enten det er å gratulere dere, takke for festen eller utbringe en skål. Det hører ingen sted hjemme i vår festkultur.

Anonymkode: a9759...875

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sosial angst og aldri holdt tale i mitt liv. Kjente jo de i bryllupet vårt sånn passe, så benyttet anledningen til å prøve. Fant ut at det aldri kom noen bedre anledning, og det gikk kjempefint. Fikk masse skryt, og nå synes jeg taler er lettere. I navnefesten til babyen vår, vil ikke mannen holde noen tale, for han liker heller ikke sånt. Men jeg er heldigvis ikke så redd for sånt lenger, så jeg kommer til å gjøre det. Men det er lov å la være 😊

Anonymkode: fb923...63c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man er gift snakker mannen på vegne av kona, derfor holder ikke bruden tale. 

Anonymkode: 4af59...9de

AnonymBruker
Skrevet

Ja, nå er det forventet. 

Var ikke så vanlig for kanskje 10 år siden. Men i våre dager er der veldig vanlig. 

Om det var meg, og jeg ikke hadde holdt tale til mannen, hadde jeg angret på det i ettertid. 

Anonymkode: 0a9e4...316

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bare vært i fire bryllup, inkludert mitt eget. Bruden holdt ikke tale i noen av de :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nylig i et bryllup der verken brud eller brudgom holdt tale. Det føltes veldig rart, men om kun bruden ikke holder tale er nok det mer normalt. Jeg hadde ingen tale da jeg giftet meg, men min kvinnelige forlover holdt tale (som den kvinnelige forloveren, selvsagt). Brudgommen har nok mer press på seg. 

Jeg har samme erfaringer som en over her, jo mer man øver seg, jo bedre blir man. Angsten og sceneskrekken blir mindre etter hvert. Det finnes egne fag på Høyskoler man kan ta for å bli bedre i å snakke foran publikum, men den personlige effekten blir jo større jo mer man prøver seg i varierte rom og med variert publikum. Det finnes også mange frittstående arrangement via Facebook der man har åpen scene, der alle kan melde seg på for å få trening.

Som gjest hadde jeg ønsket at brudeparet skulle hatt en fin dag, du må lytte etter din magefølelse.

De fleste forventer nok ikke at en brud holder tale.

Anonymkode: f4a70...afc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig frekt å nekte gjestene dine å holde en spontan og hyggelig tale. Jeg var i et slikt bryllup en gang, og til slutt var det en som sa: Er det ikke lov å utbringe brudeparets skål heller? Det hadde ikke brudeparet tenkt på, og de ble litt forlegne. Du kan ikke nekte gjestene dine å si noen ord, enten det er å gratulere dere, takke for festen eller utbringe en skål. Det hører ingen sted hjemme i vår festkultur.

Det må du gjerne mene. Men frekt, det er det ikke. En skål er ikke en tale. 

Heldigvis er ikke jeg en del av din festkultur. Bryllupet er for oss, og som sagt kan de som vil si noe, si det til oss. Hvis det å tale er så viktig for gjestene, så kan de få den oppmerksomheten og anerkjennelsen en annen plass enn bryllupet vårt. Våre gjester kjenner oss, og heldigvis så er det ingen av dem som deler din mening. 

Skrevet

Vært i 20-30 bryllup i ulike miljø og kulturer, og aldri opplevd at bruden ikke holder tale. Jeg ville tenkt det var noe som manglet.

Men om du freaker helt ut av det, ser jeg ikke vitsen heller :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må du gjerne mene. Men frekt, det er det ikke. En skål er ikke en tale. 

Heldigvis er ikke jeg en del av din festkultur. Bryllupet er for oss, og som sagt kan de som vil si noe, si det til oss. Hvis det å tale er så viktig for gjestene, så kan de få den oppmerksomheten og anerkjennelsen en annen plass enn bryllupet vårt. Våre gjester kjenner oss, og heldigvis så er det ingen av dem som deler din mening. 

Noe så harry.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Minner om likestilling, begge må eller ingen 

Anonymkode: 7eddb...bf8

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Minner om likestilling, begge må eller ingen 

Anonymkode: 7eddb...bf8

Må begge gå i kjole også?

Anonymkode: 30b53...465

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...