Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst til å ende opp som vernepleier. 
Det er en ting som stopper meg, å øve med sprøyter på skolen. Jeg har ekstrem sprøyteskrekk, MÅ jeg la medelever øve på meg? Jeg takler ikke at ukjente setter sprøyter på meg, og ihvertfall ikke uerfarne.  

Anonymkode: 59e1c...94d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da bør du kanskje revurdere om dette yrket er noe du er egnet til

Anonymkode: 0ebb0...9ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på å sette sprøyter på andre, og det å måtte ta sprøyter selv!! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi øvde på subcutane sprøyter og venfloner på sykepleien. Kunne intramuskulær hvis vi ville. 

Jeg hadde sprøyteskrekk og gruet for det der, men faktisk ble jeg en av de frivillige nåleputene for medstudentene. Det er deilig og ikke være redd mer! Fikk en intramuskulær sprøyte for litt siden, og slappet så godt av at jeg måtte spørre om sykepleieren hadde stukket? Bedøvelse hos tannlege er heller ikke noe problem lenger. Jeg er glad jeg mannet meg opp til å være nålepute og lære meg at det ikke var farlig. Lærte meg noen pusteteknikker som jeg brukte for å avlede, og det hjalp veldig (lærte av tannlegen faktisk, og det veldig beleilig ift sprøytetreninga i lab’n) ;)

Ikke la noe så lite stoppe deg. Det er heller ikke tvang hvis du ikke vil, men jeg følte iallfall at jeg måtte være nålepute for noen, når de lot meg øve på seg. 

Anonymkode: be3c2...03c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk kun ta subcutane på sykepleien. Vet at vernepleien i Trondheim måtte ta intramuskulært på hverandre. Vi øvde selvfølgelig på hvor og hvordan det skulle settes, slik at det gikk bra å sette på pasient første gangen. 

Anonymkode: 75b2c...547

AnonymBruker
Skrevet

Vi satt på hverandre.

Anonymkode: fe84c...edd

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så man er ikke egnet for å bli vernepleier etc fordi man har sprøyteskrekk? Den må du nesten utdype, hvorfor gjør det noe at man ikke vil bli brukt som nålepute? 

Anonymkode: e907d...5b8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går vernepleie i bergen og vi setter på hverandre, både intramuskulært og subcutane. Så vidt jeg vet måtte alle både stikke og bli stukket. For min del gikk det bedre enn fryktet, for jeg var så fokusert.

Anonymkode: 451f6...dc8

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri latt en sjel øve på meg, jeg har heller ikke øvd på medstudenter under studiet. Har imidlertid øvd på folk som har insistert, men ikke ofte. Slapp av, det er null problem. Selv er jeg en kløpper på stikking i dag. 

Anonymkode: 46bea...ca2

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lyst til å ende opp som vernepleier. 
Det er en ting som stopper meg, å øve med sprøyter på skolen. Jeg har ekstrem sprøyteskrekk, MÅ jeg la medelever øve på meg? Jeg takler ikke at ukjente setter sprøyter på meg, og ihvertfall ikke uerfarne.  

Et sted må man jo lære det. Hvis ikke blir det de stakkars pasientene som får den opplevelsen du selv beskriver her, og de har som regel nok å stri med fra før. Du ville nok heller ikke likt å få en bioingeniører eller sykepleier som ikke hadde stikkeerfaring, fordi folk på skolen ikke ville stikkes. 

Når det er sagt pleier de ikke å tvinge folk, min opplevelse er at de aller fleste melder seg uansett. Litt tårer blir det gjerne. 

Skrevet

Studerte ved OsloMet og der måtte alle lære å sette sprøyte, men om man absolutt ikke ville bli stukket selv så ble man ikke tvunget til det...

AnonymBruker
Skrevet

Måtte det her. Ei i klassen besvimte allerede før timen var startet og ei annen besvimte når medstudenten glemte og lukke igjen korken på venflonen så blodet rant fritt ut 😂 men alle lever i beste velgående i dag.

Anonymkode: 973f3...e16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer helt sikkert til å bli en nålepute 😅 har ikke sprøyteskrekk og har stukket meg selv hver dag gjennom to svangerskap med klexane (blodfortynnende) men har ei venninne som har skikkelig sprøyteskrekk, hun besvimer nesten, men hun er bestemt på at dette skal hun klare :)

Anonymkode: bd9d7...8cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk vernepleien på Kjeller. Der satte vi intramuskulær og subcutane på hverandre. Alle måtte det for at vi også skulle vite hvordan det var og være pasienten.. Vi måtte også mate hverandre. 

Anonymkode: a81f1...780

AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte det, for å få lov til å sette på andre måtte vi også la andre stikke på oss, nekter man fikk vi ikke godkjent den delen av praktisk kunnskap som bestod av flere prosedyrer. Og man måtte ha godkjent emnet. 

Anonymkode: 1078d...483

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...