AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #1 Skrevet 2. august 2019 Hei. Har ei jente som skal begynne i 2.kl. Hun har siden januar hatt 1akt etter SFO (18-1930), som hun elsker. 25muin kjøring hver vei. Vi har jobbet med lekser hver dag. Det har vært 15min lesing, et matteark (ukeslekse),skrivebok(ukeslekse,)og det har vært praktiske oppgaver. Prøver å lære henne at lekser går foran fritidsaktiviteter. Hun har knekt lesekoden, men sliter med flyten-sp det blir en del masing. Hun er på SFO til 1630 hverdag, så lekser gjøres etter middag. Den dagen med aktivitet har vi gjort leksene ferdig i bilen på vei til. Synes det er hektisk å følge opp, og vurderer å melde henne av aktiviteten fordi det blir for lite tid til lekser....legger vi for mye innsats i leksene,? Hvor mye mere lekser blir det i 2.kl? Anonymkode: 2c30d...713
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #2 Skrevet 2. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Har ei jente som skal begynne i 2.kl. Hun har siden januar hatt 1akt etter SFO (18-1930), som hun elsker. 25muin kjøring hver vei. Vi har jobbet med lekser hver dag. Det har vært 15min lesing, et matteark (ukeslekse),skrivebok(ukeslekse,)og det har vært praktiske oppgaver. Prøver å lære henne at lekser går foran fritidsaktiviteter. Hun har knekt lesekoden, men sliter med flyten-sp det blir en del masing. Hun er på SFO til 1630 hverdag, så lekser gjøres etter middag. Den dagen med aktivitet har vi gjort leksene ferdig i bilen på vei til. Synes det er hektisk å følge opp, og vurderer å melde henne av aktiviteten fordi det blir for lite tid til lekser....legger vi for mye innsats i leksene,? Hvor mye mere lekser blir det i 2.kl? Anonymkode: 2c30d...713 Det er viktig å være aktiv/gå på aktiviteter. Jeg ville kun lest den dagen aktiviteten er (gjerne på sengekanten. Gjør det til kos), og tatt ukesleksene de andre dagene. I 1-2 klasse bør ikke barnet gjøre mer enn max 30 min lekse for dagen. Hilsen lærer Anonymkode: afcf6...455 22
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #3 Skrevet 3. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er viktig å være aktiv/gå på aktiviteter. Jeg ville kun lest den dagen aktiviteten er (gjerne på sengekanten. Gjør det til kos), og tatt ukesleksene de andre dagene. I 1-2 klasse bør ikke barnet gjøre mer enn max 30 min lekse for dagen. Hilsen lærer Anonymkode: afcf6...455 30min hver dag......vi satt nok opptil 45 min enkelte dager. En A5 side med bokstavøving(alle linjer), pluss tegne 3ting som begynte på lyden tar tid når du skal øve på å skrive. Vi tok 2linjer og 1tegnng hver dag. Kunne ta opptil 20min. Lesing var 15 minimum(dette var anbefalt). Fungerer ikke på senga, da er hun for sliten og umotivert. Lesingen er det tyngste hun gjør, defor ble den leksen gjort først. Matteark ble delt opp så hun gjorde litt hver dag, og de praktiske oppgavene gikk nokså fort. Hun skal få læringsbrett etter jul. Da får jeg se om de endrer noe på tids bruken på leksene. Tenker vi fortsetter med aktiviteten da😉 Ts Anonymkode: 2c30d...713
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #4 Skrevet 3. august 2019 Veldig dumt å avslutte aktiviteten for barnet. Du kan se på den som en lekse og. Den bidrar til å styrke barnet ditt sosialt. Hvordan aktivitet er det? Anonymkode: fa271...1aa 7
Kitcat Skrevet 3. august 2019 #5 Skrevet 3. august 2019 Aktivitet én dag i uken på dette aldersnivået må kunne la seg kombinere med lekser! Problemet høres heller ut til å være lange SFO dager, men kanskje ikke så lett å gjøre noe med..? Finnes det organisert leksehjelp på SFO? Mange har det. Hva med på sikt å finne aktiviteter som er lokale? Da bruker man mindre tid samt at man lettere treffer skolevenner på trening/aktivitiet. Også lettere for foreldre å samarbeide om kjøring etc. 13
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #6 Skrevet 3. august 2019 Meld henne på leksehjelp på sfo! Skolen er pliktig å ha tilbud om dette. Avtal gjerne at hun skal ta de letteste leksene da, for "hjelpen" er stort sett kun på papiret, da de fleste har altfor få lærere på leksehjelpen i forhold til antall barn. Ellers ville jeg selv vurdert hvor mye lesing som er nødvendig. 15 minutter med en aktivitet som lesing (og den hun sliter mest med) er mye synes jeg, ta heller fem minutter hver dag inkludert helg, så blir det mer lystbetont. Anonymkode: f89f7...4ed 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #7 Skrevet 3. august 2019 Fritids aktivitet er likestilt med lekser hos oss. Minst mulig lekse hjemme. Jeg mener det er bedre å stoppe før barnet er lei, og urolig. La barnet stoppe med en god følelse, heller enn å trykke på med lekser og få et barn som er sliten. 75% med glede er bedre enn 100% med kamp.. For ordens skyld vil jeg nevne at jeg har 3 barn, derav 1 på universitetet, 1 på studiespesialisering og minste gutten er fremdeles på ungdomskolen. Anonymkode: 9813a...ed3 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #8 Skrevet 3. august 2019 Får noen ganger følelsen av at folk tror lekser er obligatorisk i dette landet? Det er det nemlig ikke, vi har lovmessig rett til å droppe leksene. Studier viser forøvrig at barn som har leksefri skole lærer mer og gjør det bedre. 🤷♀️ Nå går min eldste bare i 1. klasse, og elsker lekser, men dersom dette skulle snu på et tidspunkt, og det blir et konfliktområde, kommer vi til å kutte hele greia ut. Helt sykt hvilket rotterace de ungene må gjennom, jeg er ikke interessert i å påføre mine stresslidelser før de går ut av barneskolen. Anonymkode: 61a1f...a58 10
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #9 Skrevet 3. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får noen ganger følelsen av at folk tror lekser er obligatorisk i dette landet? Det er det nemlig ikke, vi har lovmessig rett til å droppe leksene. Studier viser forøvrig at barn som har leksefri skole lærer mer og gjør det bedre. 🤷♀️ Nå går min eldste bare i 1. klasse, og elsker lekser, men dersom dette skulle snu på et tidspunkt, og det blir et konfliktområde, kommer vi til å kutte hele greia ut. Helt sykt hvilket rotterace de ungene må gjennom, jeg er ikke interessert i å påføre mine stresslidelser før de går ut av barneskolen. Anonymkode: 61a1f...a58 Men leksefri skule er noe som legges opp til i samarbeid med skulen🙄 om du "innfører" det selv risikere du t barnet blir hengende etter. Anonymkode: 87e19...cbf 14
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #10 Skrevet 3. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Veldig dumt å avslutte aktiviteten for barnet. Du kan se på den som en lekse og. Den bidrar til å styrke barnet ditt sosialt. Hvordan aktivitet er det? Anonymkode: fa271...1aa Server trial, elektrisk motorsykkel på løyper i skogen . Trener balanse, styrke, det å planlegge over tid. Anonymkode: 2c30d...713 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #11 Skrevet 3. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Server trial, elektrisk motorsykkel på løyper i skogen . Trener balanse, styrke, det å planlegge over tid. Anonymkode: 2c30d...713 Kjører trial skulle der stå Anonymkode: 2c30d...713
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #12 Skrevet 3. august 2019 Vi har aldri brukt 30 minutter på leksene til vår førsteklassing. Unntaket er vel matteleksa hvis flere sider av ukeleksa gjøres på samme dag. Anonymkode: 2d5bc...80b 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #13 Skrevet 3. august 2019 1 time siden, Kitcat skrev: Aktivitet én dag i uken på dette aldersnivået må kunne la seg kombinere med lekser! Problemet høres heller ut til å være lange SFO dager, men kanskje ikke så lett å gjøre noe med..? Finnes det organisert leksehjelp på SFO? Mange har det. Hva med på sikt å finne aktiviteter som er lokale? Da bruker man mindre tid samt at man lettere treffer skolevenner på trening/aktivitiet. Også lettere for foreldre å samarbeide om kjøring etc. Vår SFO har ingen leksehjelp. Arenaen vi bruker til aktiviteten (trial) er ikke nærmere enn 25 min kjøring.Hun er den eneste i klassen som holder på med dette og hun vil gjerne fortsette da hun synes det er gøy Anonymkode: 2c30d...713
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #14 Skrevet 3. august 2019 17 minutter siden, AnonymBruker said: Får noen ganger følelsen av at folk tror lekser er obligatorisk i dette landet? Det er det nemlig ikke, vi har lovmessig rett til å droppe leksene. Studier viser forøvrig at barn som har leksefri skole lærer mer og gjør det bedre. 🤷♀️ Nå går min eldste bare i 1. klasse, og elsker lekser, men dersom dette skulle snu på et tidspunkt, og det blir et konfliktområde, kommer vi til å kutte hele greia ut. Helt sykt hvilket rotterace de ungene må gjennom, jeg er ikke interessert i å påføre mine stresslidelser før de går ut av barneskolen. Anonymkode: 61a1f...a58 Men de må jo bli leger eller ingienører!! Trenger karakterer. Tror du dette suppelandet vil klare å støtte de som faller utenfor på samme måte som nå - om 20 - 30år?? Neppe!! Anonymkode: 9f9d3...8ce 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #15 Skrevet 3. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Meld henne på leksehjelp på sfo! Skolen er pliktig å ha tilbud om dette. Avtal gjerne at hun skal ta de letteste leksene da, for "hjelpen" er stort sett kun på papiret, da de fleste har altfor få lærere på leksehjelpen i forhold til antall barn. Ellers ville jeg selv vurdert hvor mye lesing som er nødvendig. 15 minutter med en aktivitet som lesing (og den hun sliter mest med) er mye synes jeg, ta heller fem minutter hver dag inkludert helg, så blir det mer lystbetont. Anonymkode: f89f7...4ed Vi har følgt anbefaling fra kontaktlærer om at alle skal lese min 15min pr dag. Så da har vi gjort det. Er det så rart å følge lærernes råd? 🤔Vi har også lest 15min 2x pr uke nå i sommer for å holde det ved like....også etter anbefaling fra kontaktlærer. Vi får til tilbakemelding på at de merker at vi jobber hjemme, og at vi har fokus på lekser. Vi får ikke lekseplan før på mandager, og på fredag blir de hørt i leseleksa hele klassen-så det fungere dårlig å ta den i helga 😉 Anonymkode: 2c30d...713
Kitcat Skrevet 3. august 2019 #16 Skrevet 3. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår SFO har ingen leksehjelp. Arenaen vi bruker til aktiviteten (trial) er ikke nærmere enn 25 min kjøring.Hun er den eneste i klassen som holder på med dette og hun vil gjerne fortsette da hun synes det er gøy Anonymkode: 2c30d...713 Da ville jeg redusert ambisjonsnivået på leseleksa. Det er helt normalt at hun ikke leser flytende ennå. Det viktigste er å bli glad i bøker og utvide ordforrådet. Kjør lydbok eller høytlesning på sengekanten i helgen kanskje, og dropp den strevsomme lesingen daglig. Når det gjelder aktiviteter så blir det gjerne veldig mye mer trening etterhvert, går bra likevel. Vi har aldri stresset mye med lekser men har likevel barn på jusstudiet og medisinstudiet rett fra VGS, de minste er fortsatt i barneskolen. Alle har trent MYE! 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #17 Skrevet 3. august 2019 4 minutter siden, Kitcat skrev: Da ville jeg redusert ambisjonsnivået på leseleksa. Det er helt normalt at hun ikke leser flytende ennå. Det viktigste er å bli glad i bøker og utvide ordforrådet. Kjør lydbok eller høytlesning på sengekanten i helgen kanskje, og dropp den strevsomme lesingen daglig. Når det gjelder aktiviteter så blir det gjerne veldig mye mer trening etterhvert, går bra likevel. Vi har aldri stresset mye med lekser men har likevel barn på jusstudiet og medisinstudiet rett fra VGS, de minste er fortsatt i barneskolen. Alle har trent MYE! Hun blir lest for på sengekanten hver kveld og vi har gjort det siden hun var ca 1år....så ordforrådet kommer nok. Hun liker å bli lest for, men ikke å lese selv......virker litt brutalt og droppe hele leseleksa liksom, da blir hun jo svakest når de blir hørt på fredager..... Anonymkode: 2c30d...713
Hactar Skrevet 3. august 2019 #18 Skrevet 3. august 2019 Tidspress til side; jeg tror hun kommer til å oppleve det som en straff å måtte slitte på en fritidsaktivitet hun elsker for å sitte hjemme og gjøre lekser. Dere har veldig gode rutiner fra før. Det er også viktig å holde på motivasjonen. Den kan stå i fare om hun opplever at leksene «tar fra henne» aktiviteten. 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #19 Skrevet 3. august 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har følgt anbefaling fra kontaktlærer om at alle skal lese min 15min pr dag. Så da har vi gjort det. Er det så rart å følge lærernes råd? 🤔Vi har også lest 15min 2x pr uke nå i sommer for å holde det ved like....også etter anbefaling fra kontaktlærer. Vi får til tilbakemelding på at de merker at vi jobber hjemme, og at vi har fokus på lekser. Vi får ikke lekseplan før på mandager, og på fredag blir de hørt i leseleksa hele klassen-så det fungere dårlig å ta den i helga 😉 Anonymkode: 2c30d...713 Ja, det er rart å følge lærerens råd slavisk når du tydelig ser det fungerer dårlig for dere og datteren deres. (PS. Den tilbakemeldingen gir de omtrent til alle. Husk at lærere er opplært i motivasjon) Du svarer også at leseleksa blir de hørt i på fredag, men de trenger da ikke lese 15 minutter hver dag likevel! Gi fem minutter hver dag. Hun tåler at hun ikke kan den på rams. Det er meningen at vi skal tenke selv som foreldre, og gi tilbakemeldinger når ting ikke fungerer. Å slavisk følge en fremmed persons råd, uten å stille noe spørsmål ved om det er det beste for ditt barn, er oppskriften på å drepe lærelyst. Alle barn er forskjellige, husk at alle foreldrene i klassen har fått samme rådet. Tror du alle de 20 elevene har det helt likt og at slike lekser passer alle sammen? Anonymkode: f89f7...4ed 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #20 Skrevet 3. august 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår SFO har ingen leksehjelp. Arenaen vi bruker til aktiviteten (trial) er ikke nærmere enn 25 min kjøring.Hun er den eneste i klassen som holder på med dette og hun vil gjerne fortsette da hun synes det er gøy Anonymkode: 2c30d...713 Skolen er pliktig å ha leksehjelp. Så da er det slik at de fra SFO skal følges bort til leksehjelpen. Finn ut dette, for det er ikke lov å ikke tilby leksehjelp. Noen skoler forsøker seg med at det er for de ressurssvake, men dette er faktisk et tilbud alle elever har krav på å få. Anonymkode: f89f7...4ed 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå