Gulbanan Skrevet 2. august 2019 #1 Skrevet 2. august 2019 Hei. Håper noen kloke hoder her inne kan hjelpe meg. Jeg leier en leilighet hvor kontrakten går ut 30. september. Jeg vurderer å flytte og har fortalt dette til utleier, men har ikke sagt opp enda. Spørsmålet er: vil oppsigelsestiden (3 mnd) strekke seg utover leiekontrakten? Altså, hvis jeg nå feks sier opp før 1. september, vil jeg da ha 3 mnd oppsigelsestid (sept, okt, nov), eller vil hele leieforholdet bli avsluttet når vi kommer til 30. september og kontrakten er utgått? Tusen takk for svar!
Egenskap Skrevet 2. august 2019 #2 Skrevet 2. august 2019 (endret) Det er forskjellige kontrakter man skriver. Noen velger for ett år, noen velger tre år frem i tid. Noen velger 4 måneder oppsigelsestid, og andre tre måneder, og andre igjen 1 mnd. Når vet du om du skal flytte? kontrakten går ut? betyr det at det er ett års kontrakt, står det i kontrakten avtalen går automatisk ut? Ved utgått kontrakt, da er det ikke oppsigelsestid. les kontrakten igjen. Endret 2. august 2019 av Egenskap 1
Gulbanan Skrevet 2. august 2019 Forfatter #3 Skrevet 2. august 2019 Takk for kjapt svar @Egenskap! Det er snakk om en tidsbestemt kontrakt som utgår 30.09.19, med mindre vi velger å fornye den. Jeg vil flytte ut 30.09.19. Jeg har pratet med utleier om at jeg tenker å flytte ut slik at hen skal få tid på seg til å finne en ny leietaker. Men det jeg nå er litt bekymret for er om jeg må legge til en oppsigelsestid på 3 mnd? Eventuelt om utleier nå kan "si meg opp" for å sikre seg 3 mnd med husleie før jeg flytter? For selv om jeg offisielt ikke sier opp leiekontrakten og kun lar den gå ut, så vet jo utleier at jeg planlegger å flytte. Har det noe å si mtp oppsigelsestiden om jeg sier opp, eller om jeg bare lar kontrakten gå ut? Håper jeg får forklart hva jeg mener på en forståelig måte her. 😕 1
Egenskap Skrevet 2. august 2019 #4 Skrevet 2. august 2019 Akkurat nå, Gulbanan skrev: Takk for kjapt svar @Egenskap! Det er snakk om en tidsbestemt kontrakt som utgår 30.09.19, med mindre vi velger å fornye den. Jeg vil flytte ut 30.09.19. Jeg har pratet med utleier om at jeg tenker å flytte ut slik at hen skal få tid på seg til å finne en ny leietaker. Men det jeg nå er litt bekymret for er om jeg må legge til en oppsigelsestid på 3 mnd? Eventuelt om utleier nå kan "si meg opp" for å sikre seg 3 mnd med husleie før jeg flytter? For selv om jeg offisielt ikke sier opp leiekontrakten og kun lar den gå ut, så vet jo utleier at jeg planlegger å flytte. Har det noe å si mtp oppsigelsestiden om jeg sier opp, eller om jeg bare lar kontrakten gå ut? Håper jeg får forklart hva jeg mener på en forståelig måte her. 😕 Nei, trenger ikke oppsigelsestid, fordi jeg har samme som deg. Men jeg hadde på 3 år, og der stod det at husleie kontrakt går automatisk uten at jeg trenger å si opp. Men nå valgte jeg å si opp før de nevnte 3 år, dermed ble jeg bundet til at jeg måtte si opp, og hos meg er det 4 måneder oppsigelsestid. Det er bare å flytte ut i ro og fred uten noen form for bekymring. Jeg vil tro han ville kommet i forkjøpet når han visste at kontrakten går automatisk ut den tiden, med forespørsel om du fortsatt ønsket å leie videre. 1
Gulbanan Skrevet 2. august 2019 Forfatter #5 Skrevet 2. august 2019 Ok, takk for svar! Jeg har lest husleieloven, men synes ikke at jeg finner et tydelig svar på spørsmålet mitt der og ble derfor usikker. Har du en link til konkret info som jeg evt kan vise til utleier dersom hen stusser på det jeg sier? Så en oppsigelsestid på (i mitt tilfelle) 3 mnd gjelder bare dersom det er 3 mnd eller mer igjen av leieforholdet (altså til kontrakten går ut)? Jeg tror utleier forventet at jeg skulle bli boende og at hen derfor ikke "stresset" med å fornye kontrakten enda...
Egenskap Skrevet 2. august 2019 #6 Skrevet 2. august 2019 her er det ikke snakk om noe husleielov, men deres felles husleiekontrakt. Det er der du må lese datoer og tekst som er skrevet tilknyttet til dato. For du skriver selv kontrakt går ut, da regner jeg med det er en bindende ett års kontrakt du er bundet til. Jeg måtte selv lese husleiekontrakten ved flere forskjellige tidspunkter, for det er ikke alltid lett å lese sånne kontrakter, men så får du mer og mer aha opplevelser. 2
Gulbanan Skrevet 2. august 2019 Forfatter #7 Skrevet 2. august 2019 Takk igjen. Nå ser jeg faktisk at det står i kontrakten at den opphører uten oppsigelse den 30.09.19. Kommer det da til å endre noe dersom jeg nå muntlig eller skriftlig forteller utleier at jeg kommer til å flytte ut når kontrakten er slutt? Beklager, jeg vet at jeg driver å terper på det samme nå, men jeg er så bekymret for at jeg finner et nytt sted å bo fra 01.10.19, for så å plutselig finne ut at jeg må betale 3 mnds oppsigelsestid (sept, okt, nov) der jeg bor nå... Jeg har et godt forhold til utleier og ønsker å gjøre ting enkelt for begge parter.
Egenskap Skrevet 2. august 2019 #8 Skrevet 2. august 2019 jeg forstår ikke hvordan du tenker når du sier 3 måneders oppsigelsestid. Utleier prioriterer å leie ut i syklus, ett år frem i tid, dermed anser han at du ikke kommer til å bo videre. Om du skal fortsette å bo en måned ekstra, da må du rett og slett avklarerer på forhånd hvordan han ser på den saken. Jeg regner med han ønsker en ny skal overta og skrive en husleiekontrakt ett år frem i tid. Det handler om en kontrakt som må fornyes for deg også. For å gjøre det så smidig som mulig så anbefaler jeg deg å flytte ut innen 30.09.19.
_popcorn_ Skrevet 2. august 2019 #9 Skrevet 2. august 2019 16 minutter siden, Gulbanan said: Takk igjen. Nå ser jeg faktisk at det står i kontrakten at den opphører uten oppsigelse den 30.09.19. Kommer det da til å endre noe dersom jeg nå muntlig eller skriftlig forteller utleier at jeg kommer til å flytte ut når kontrakten er slutt? Beklager, jeg vet at jeg driver å terper på det samme nå, men jeg er så bekymret for at jeg finner et nytt sted å bo fra 01.10.19, for så å plutselig finne ut at jeg må betale 3 mnds oppsigelsestid (sept, okt, nov) der jeg bor nå... Jeg har et godt forhold til utleier og ønsker å gjøre ting enkelt for begge parter. Si til huseier: jeg kommer til å flytte 30.09 i henhold til kontrakten. ferdig med saken. Da bekrefter du bare at du ikke vil fornye kontrakten, og at ting vil gå sin gang etter kontrakten. 3
Brimi Skrevet 2. august 2019 #10 Skrevet 2. august 2019 10 minutter siden, Egenskap skrev: jeg forstår ikke hvordan du tenker når du sier 3 måneders oppsigelsestid. Utleier prioriterer å leie ut i syklus, ett år frem i tid, dermed anser han at du ikke kommer til å bo videre. Om du skal fortsette å bo en måned ekstra, da må du rett og slett avklarerer på forhånd hvordan han ser på den saken. Jeg regner med han ønsker en ny skal overta og skrive en husleiekontrakt ett år frem i tid. Det handler om en kontrakt som må fornyes for deg også. For å gjøre det så smidig som mulig så anbefaler jeg deg å flytte ut innen 30.09.19. Jeg tror Gulbanan lurer på om hva som skjer hvis huseier sier h*n opp nå, vil h*n måtte betale i 3 måneder eller vil det stoppe ved opphør av kontrakt. Kontrakten opphører jo 30.10. For meg høres det merkelig ut om du skulle få oppsigelsestid etter det. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #11 Skrevet 2. august 2019 57 minutter siden, Gulbanan skrev: Hei. Håper noen kloke hoder her inne kan hjelpe meg. Jeg leier en leilighet hvor kontrakten går ut 30. september. Jeg vurderer å flytte og har fortalt dette til utleier, men har ikke sagt opp enda. Spørsmålet er: vil oppsigelsestiden (3 mnd) strekke seg utover leiekontrakten? Altså, hvis jeg nå feks sier opp før 1. september, vil jeg da ha 3 mnd oppsigelsestid (sept, okt, nov), eller vil hele leieforholdet bli avsluttet når vi kommer til 30. september og kontrakten er utgått? Tusen takk for svar! Det vil vel være 3 mnd fra du sier opp kontrakten. Men om de er greie, så kan du jo høre om du kan hjelpe de med å finne en leietager slik at du får flyttet ut tidlig. Anonymkode: f0be7...84e 1
Gulbanan Skrevet 2. august 2019 Forfatter #12 Skrevet 2. august 2019 19 minutter siden, Egenskap said: jeg forstår ikke hvordan du tenker når du sier 3 måneders oppsigelsestid. Utleier prioriterer å leie ut i syklus, ett år frem i tid, dermed anser han at du ikke kommer til å bo videre. Om du skal fortsette å bo en måned ekstra, da må du rett og slett avklarerer på forhånd hvordan han ser på den saken. Jeg regner med han ønsker en ny skal overta og skrive en husleiekontrakt ett år frem i tid. Det handler om en kontrakt som må fornyes for deg også. For å gjøre det så smidig som mulig så anbefaler jeg deg å flytte ut innen 30.09.19. Beklager, det er jeg som formulerer meg uklart... Men det jeg mener er egentlig akkurat det Brimi skriver!
Gulbanan Skrevet 2. august 2019 Forfatter #13 Skrevet 2. august 2019 9 minutter siden, _popcorn_ said: Si til huseier: jeg kommer til å flytte 30.09 i henhold til kontrakten. ferdig med saken. Da bekrefter du bare at du ikke vil fornye kontrakten, og at ting vil gå sin gang etter kontrakten. Ja, det kan jeg gjøre. Problemet er bare at utleier er en god venn av meg, og jeg vil derfor ikke gjøre ting vanskelig for ham. 😕
Gulbanan Skrevet 2. august 2019 Forfatter #14 Skrevet 2. august 2019 8 minutter siden, Brimi said: Jeg tror Gulbanan lurer på om hva som skjer hvis huseier sier h*n opp nå, vil h*n måtte betale i 3 måneder eller vil det stoppe ved opphør av kontrakt. Kontrakten opphører jo 30.10. For meg høres det merkelig ut om du skulle få oppsigelsestid etter det. Jaa!! Pjuh, takk - det er akkurat dette jeg har prøvd å spørre om! 😅 Jeg synes også at det virker merkelig med oppsigelsestid som varer etter at kontrakten har gått ut, men jeg finner ikke avklarende informasjon...
Gulbanan Skrevet 2. august 2019 Forfatter #15 Skrevet 2. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det vil vel være 3 mnd fra du sier opp kontrakten. Men om de er greie, så kan du jo høre om du kan hjelpe de med å finne en leietager slik at du får flyttet ut tidlig. Anonymkode: f0be7...84e Så du mener at oppsigelsestiden på 3 måneder vil gjelde selv om kontrakten er utgått/opphørt? Ja, et alternativ er jo da å komme til en enighet som gagner begge parter.
_popcorn_ Skrevet 2. august 2019 #16 Skrevet 2. august 2019 2 minutter siden, Gulbanan said: Ja, det kan jeg gjøre. Problemet er bare at utleier er en god venn av meg, og jeg vil derfor ikke gjøre ting vanskelig for ham. 😕 Det er hele poenget, si at du kommer til å forholde deg til kontrakten å flytte når den utløper. Ingen oppsigelsestid, bare en bekreftelse på at kontrakten overholdes. Om du skal være ekstra snill, be dem varsle i ekstra god tid før visning for neste leietaker, si at du kan være referanse om ny leietaker ønsker det, og sørg for at stedet er presentabelt, eventuelt spørre om det er no du kan gjøre for å lette jakten på ny leietaker. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #17 Skrevet 2. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil vel være 3 mnd fra du sier opp kontrakten. Men om de er greie, så kan du jo høre om du kan hjelpe de med å finne en leietager slik at du får flyttet ut tidlig. Anonymkode: f0be7...84e Nei. Han har en tidsbestemt kontrakt som går ut 30.09 Anonymkode: 9267e...51b 1
Brimi Skrevet 2. august 2019 #18 Skrevet 2. august 2019 8 minutter siden, Gulbanan skrev: Ja, det kan jeg gjøre. Problemet er bare at utleier er en god venn av meg, og jeg vil derfor ikke gjøre ting vanskelig for ham. 😕 Hvordan kan du gjøre det vanskelig for han? 1
Gulbanan Skrevet 2. august 2019 Forfatter #19 Skrevet 2. august 2019 4 minutter siden, _popcorn_ said: Det er hele poenget, si at du kommer til å forholde deg til kontrakten å flytte når den utløper. Ingen oppsigelsestid, bare en bekreftelse på at kontrakten overholdes. Om du skal være ekstra snill, be dem varsle i ekstra god tid før visning for neste leietaker, si at du kan være referanse om ny leietaker ønsker det, og sørg for at stedet er presentabelt, eventuelt spørre om det er no du kan gjøre for å lette jakten på ny leietaker. Ja, det var en fin formulering - da har jeg sikret meg på begge kanter. Og jeg kan definitivt stille som referanse, det var en god idé! Takk.
Gulbanan Skrevet 2. august 2019 Forfatter #20 Skrevet 2. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Han har en tidsbestemt kontrakt som går ut 30.09 Anonymkode: 9267e...51b Så du mener at oppsigelsestiden ikke blir gjeldende utover 30.09?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå