Gå til innhold

Du som har generalisert angstlidelse..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg har generalisert angstlidelse etter de symptomene som beskrives på Internett. Det er noe jeg helst ikke vil ha. Uansett, jeg har meldt til fastlegen at jeg ikke har det så lett, og hun henviste meg til psykolog. Er dette noe psykologen kan diagnostisere? For så å bli kvitt? Jeg gruer meg, for jeg hater å grave i følelsene mine. 

Du som har denne lidelsen, hvordan fant du det ut, ble du kvitt det? Hvordan ble du kvitt det? 

Anonymkode: 6f21b...339

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk diagnosen hos psykolog, det var en omfattende kartlegging og utredning over flere timer. Skjemaer som måtte fylles ut. Spørsmål som måtte besvares. Så ble det hele drøftet med et team av psykologer og psykiater, før diagnosen ble satt. 

Kom ikke som noe sjokk på meg, jeg har slitt med dette hele mitt voksne liv (er 30 nå). Jeg går til behandling hos dps, men føler ikke det har store effekten. Har prøvd medikamenter tidligere, men vil helst slippe det. 

Utfordringen for meg er å finne ut hvordan jeg best mulig kan leve og fungere med dette, det finnes nok ingen enkel "kur". 

Ønsker deg lykke til. 

Anonymkode: 3e664...8e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har for det meste klart meg med selvhjelp. 

Kognitiv adferdsterapi har god dokumentert hjelp på en rekke angstlidelser. Tankene dine styrer det meste og viktig å bli bevisst hvordan tankene eller måten vi tenker på fører til angst.

https://www.kognitiv.no/psykiske-lidelser/ulike-typer/angst/

Anonymkode: 647bb...e63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant det ut hos psykolog. Samme som hun over her, mange spørsmål og skjema. Tok en god stund før jeg fikk diagnosen. Til nå føler jeg ikke noe har hjulpet egentlig, var på et slags kurs der jeg lærte hvordan angst fungerer og hvordan vi tenker. Der var det også fokus på å ta kontroll over angsten og få tankene over på noe annet. I heftige perioder tar jeg quetiapin for å få sove, den medisinen føler jeg slår av hodet for noen timer. Var veldig skeptisk til medisiner, men det er godt å få sove uten å tenke på alt som kan gå galt, og når ingen av "triksene" jeg har lært for å få tankene over på noe annet hjelper, så er det godt å ha noe som funker. 

Jeg har fått beskjed om at angsten kommer til å bli bedre, det blir lettere, jeg har ikke vært i behandling så veldig lenge ennå. 

Anonymkode: 70d9c...519

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv metakognitiv terapi. 

Anonymkode: f58ec...918

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode beskrivelser og erfaringer. Jeg har hatt en uke nå hvor jeg har tatt opp en del issues med meg selv, og ser er skummelt å se hvor mye alt henger sammen i hverandre hos meg. Jeg gruer meg veldig til å komme inn til psykologen, for en del av problemet mitt er at jeg ikke takler det å gi personlig informasjon om meg selv, for jeg føler det ødelegger relasjoner og diverse og jeg blir flau og prøver med en gang å dysse ned alt, "friskmelde meg selv" ved å være kald og ferdig med å snakke på vei til å gå.. Og jeg er flink til skuespill 😂 jeg må alltid skrive ned alt som er et problem, for da klarer jeg å få distansert meg fra det, og ting blir mer ryddig og ordentlig. 

Jeg håper selvsagt ikke jeg får diagnosen, men har hatt disse symptomene i mange år, og det begynner å slite på livet. Håper bare jeg får hjelp.. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode beskrivelser og erfaringer. Jeg har hatt en uke nå hvor jeg har tatt opp en del issues med meg selv, og ser er skummelt å se hvor mye alt henger sammen i hverandre hos meg. Jeg gruer meg veldig til å komme inn til psykologen, for en del av problemet mitt er at jeg ikke takler det å gi personlig informasjon om meg selv, for jeg føler det ødelegger relasjoner og diverse og jeg blir flau og prøver med en gang å dysse ned alt, "friskmelde meg selv" ved å være kald og ferdig med å snakke på vei til å gå.. Og jeg er flink til skuespill 😂 jeg må alltid skrive ned alt som er et problem, for da klarer jeg å få distansert meg fra det, og ting blir mer ryddig og ordentlig. 

Jeg håper selvsagt ikke jeg får diagnosen, men har hatt disse symptomene i mange år, og det begynner å slite på livet. Håper bare jeg får hjelp.. 

Det ironiske her er at ved å unngå alt som gir deg angst så mater du bare angsten og gjør det verre. 

Anonymkode: 1f6a3...99c

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ironiske her er at ved å unngå alt som gir deg angst så mater du bare angsten og gjør det verre. 

Anonymkode: 1f6a3...99c

Og en del av oss opplever at angsten blir verre av å utsette oss for den.

Har hatt angst for to ting jeg eksponerte meg veldig for en periode. Til slutt bestemte jeg meg for å unngå det helt, og et par år senere prøvde jeg igjen og selv om jeg var ganske nervøs var angsten borte. Jeg har til og med opplevd å bli fysisk syk flere av gangene jeg jobbet med eksponering.

Anonymkode: 28809...a2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Og en del av oss opplever at angsten blir verre av å utsette oss for den.

Har hatt angst for to ting jeg eksponerte meg veldig for en periode. Til slutt bestemte jeg meg for å unngå det helt, og et par år senere prøvde jeg igjen og selv om jeg var ganske nervøs var angsten borte. Jeg har til og med opplevd å bli fysisk syk flere av gangene jeg jobbet med eksponering.

Anonymkode: 28809...a2e

Husk at folk er forskjellige, og på generelt grunnlag, så blir man ikke bedre ved å fjerne alt som gjør deg redd. Men det kommer helt ann på hva slags angst du har, hvor sterk den er, hvor mye du eksponerer deg for, og i hvilken grad. Det er mye som har noe å si. Men og komme her å si at ett velkjent triks for å bli kvitt noe av angsten, kan gjøre ting værre, og skremme andre fra å bruke denne hjelpen, er ganske dumt å gjøre. 

Anonymkode: 0f34f...40f

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidet ligger hos deg selv. Det er såklart viktig du har en god tone med psykologen, noen ganger funker det bare ikke. Men her er det DU som må jobbe for å bli bedre. Uansett hva en psykolog sier, eller gjør, så er det du, deg selv som må gjøre jobben. 

Hvis du kan det, så ja, en psykolog kan definetivt hjelpe deg. 

Funker det ikke så er det ofte ikke fordi psykologen er "dårlig" (selvom de finnees!!) 

Hater også å grave i følelsene mine, men det jeg føler hjelper mest når jeg skal til psykologen, er og ikke ha noen forventninger. La praten flyte litt (hvertfall i begynnelsen til du føler du er komfortabel nok) og ikke tenk på hva som MÅ snakkes om. Det er hvertfall mitt råd. På ett tidspunkt må du åpne opp om ting du ikke vil snakke om, men det burde komme fra deg, mener jeg. 

Anonymkode: 0f34f...40f

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg og utvikler angst. At den blir verre. Jeg vet ikke hva som er galt med oss. Angst angst angst. Ligger liksom i iss synes jeg. 

Anonymkode: 4f4e0...3b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...